Jak skutecznie reagować na krzywdzące opinie w internecie, poradnik dla firm• Data: 31-12-2024 • Autor: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk |
Klientka opublikowała krzywdzącą i nieprawdziwą opinię. Nie wykonaliśmy usługi na jej życzenie i ona się mści negatywnymi komentarzami. Uprzedziła nas wcześniej w e-mailu, że będzie wystawiać negatywne komentarze „gdzie się da”. W odpowiedzi do komentarza opublikowaliśmy informację zgodną z prawdą o naszym produkcie i jej postawie. Jak jeszcze możemy bronić się przed negatywnymi komentarzami? Czy możemy opublikować zdjęcia, które do nas wysłała? |
|
Z udostępnionego materiału wynika, że zajęliście Państwo stanowisko w przedmiocie negatywnego komentarza. W tym stanowisku dokładnie wyjaśniliście Państwo, dlaczego nie można zgodzić się ze wskazaną przez osobę oceniającą opinią. W przestrzeni publicznej taki sposób reakcji jest wystarczający. Natomiast to, co możecie Państwo zrobić, to podjąć kroki zarówno na gruncie postępowania cywilnego jak i karnego. Postępowanie cywilne o naruszenie dóbr osobistychJeżeli chodzi o krok pierwszy, tj. postępowanie cywilne, to wskazać należy, że powinniście Państwo wezwać panią do usunięcia opinii, powołując się przy tym na ochronę dóbr osobistych. Zgodnie z art. 23 ustawy Kodeks cywilny dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Katalog dóbr osobistych ma charakter otwarty, co oznacza że przepis nie wymienia ich kompleksowo, a nadto pojęcie to należy rozumieć bardzo szeroko.
W sytuacji przez Państwa opisanej należy rozważyć, czy informacje podawane przez klientkę nie naruszają Państwa dóbr osobistych w postaci np. dobrego imienia. W razie kiedy wymienione dobra osobiste zostają zagrożone, przysługuje Państwu żądanie zaniechania takiego zachowania (tj. żądanie zaniechania dalszego naruszania Państwa dóbr osobistych poprzez usunięcie komentarza), chyba że nie jest ono bezprawne. W przypadku, kiedy stwierdzone zostanie naruszenie dobra osobistego, to wówczas możecie żądać Państwo od klientki m.in. czynności polegających na usunięciu skutków swojego zachowania, np. pisemnych przeprosin lub też zadośćuczynienia pieniężnego albo zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Warto rozważyć wysłanie do klientki pisma przedprocesowego zawierającego wezwanie do zaprzestania naruszeń Państwa dóbr osobistych oraz np. żądanie przeprosin. Postępowanie karne – narażenie na utratę zaufaniaOdnosząc się natomiast do kwestii postępowania karnego, to wskazać należy, że zgodnie z art. 212 § 1 ustawy Kodeks karny kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Nadto jeżeli sprawca dopuszcza się tego czynu za pomocą środków masowego komunikowania, to podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Co ważne, ściganie takiego przestępstwa następuje z oskarżenia prywatnego, co oznacza że w przypadku tego przestępstwa musielibyście Państwo skierować prywatny akt oskarżenia do sądu przeciwko tej klientce oraz wskazać dowody, które potwierdzają popełnienie przez nią przestępstwa np. Istnieje również możliwość zgłoszenia ustnej lub pisemnej skargi w tym przedmiocie policji, która w razie potrzeby zabezpiecza dowody i przesyła skargę do właściwego sądu.
Natomiast jeżeli chodzi o publikację zdjęć dotyczących sprawy czy też innego stanowiska niż już zajęte przez Państwa w odpowiedzi na negatywny komentarz, to nie rekomenduję takiego działania, gdyż wówczas ta Pani może wskazywać, że to Państwo rzekomo naruszają dobra osobiste, wykorzystują materiały w sferze publicznej, które dotyczy jej zamówienia itp. Dlatego też lepiej podjąć działania takie, jak wskazałam powyżej. PrzykładyNegatywna opinia o restauracji Restauracja otrzymała w internecie negatywny komentarz, w którym klientka zarzuciła, że w serwowanym jedzeniu znajdowały się nieświeże składniki, co spowodowało zatrucie pokarmowe. Właściciele restauracji, znając dokładne procedury przygotowywania posiłków i mając dokumentację dotyczącą świeżości składników, uznali te zarzuty za bezpodstawne. Najpierw publicznie odnieśli się do komentarza, wyjaśniając, że ich restauracja przestrzega surowych norm sanitarnych i że klientka nie zgłosiła problemu bezpośrednio w trakcie wizyty. Następnie wezwali klientkę do usunięcia komentarza, powołując się na ochronę dobrego imienia lokalu, a w przypadku braku reakcji rozważali podjęcie kroków prawnych w zakresie naruszenia dóbr osobistych.
Pomówienie firmy usługowej Firma budowlana została oskarżona w mediach społecznościowych przez klienta o rzekome niedokończenie zlecenia i wykorzystanie tańszych materiałów niż przewidziane w umowie. Zarzuty te okazały się nieprawdziwe, co potwierdziły zdjęcia oraz dokumentacja z budowy. Firma skierowała do klienta pismo przedprocesowe z wezwaniem do usunięcia pomówień, które szkodziły jej reputacji. W przypadku braku reakcji firma złożyła prywatny akt oskarżenia o naruszenie art. 212 Kodeksu karnego, wskazując, że pomówienia naraziły ją na utratę zaufania w branży.
Nieprawdziwe zarzuty wobec osoby prywatnej Nauczycielka została oskarżona w mediach społecznościowych przez rodzica ucznia o niewłaściwe traktowanie dzieci i ignorowanie ich potrzeb edukacyjnych. Zarzuty były całkowicie bezpodstawne i godziły w jej dobre imię jako pedagoga. Nauczycielka, po publicznym wyjaśnieniu sytuacji i przedstawieniu dowodów na bezpodstawność zarzutów (w tym opinii innych rodziców oraz dokumentacji szkolnej), skierowała do osoby oskarżającej pismo z wezwaniem do zaprzestania naruszania jej dóbr osobistych. Gdy rodzic nie usunął oszczerczych wpisów, nauczycielka złożyła prywatny akt oskarżenia o pomówienie, wskazując na straty w postaci utraty zaufania w środowisku zawodowym. Podsumowanie
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych – Prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Prawa i Administracji w Krakowie. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zdobywanym w kancelariach prawnych będących liderami w branżach medycznych, odszkodowawczych oraz windykacyjnych. Aktywność zawodową łączy z działalnością pro bono na rzecz organizacji pozarządowych. Posiada umiejętności lingwistyczne poparte certyfikatami. Od 1 października 2019 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Postępowania Cywilnego. Przedmiotem naukowych zainteresowań i badań jest prawo medyczne. Nieustannie podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w konferencjach, seminariach i szkoleniach. Specjalizacja: prawo medyczne, prawo cywilne (prawo pracy, prawo rodzinne), prawo oświatowe oraz ochrona danych osobowych. https://www.linkedin.com/in/paulina-olejniczak-suchodolska-84b981171/ |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale