.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Wymiana starego istniejącego przyłącza wodnego

Kilka dni temu miałem awarię przyłącza wodnego. Awaria została usunięta przez przedsiębiorstwo wodociągowe, lecz powiedziano mi, że teraz ta awaria została zrobiona gratis, lecz przyłącze jest w złej kondycji, należy je wymienić i zrobić to na mój, czyli odbiorcy koszt. Czytałem ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i jest tam napisane, że rzeczywiście jest to mój koszt i obowiązek, gdyż w umowie o zaopatrzeniu w wodę zawartej z przedsiębiorstwem, to odbiorca zobowiązuje się do usunięcia awarii. Chciałem potwierdzić, czy jest to naprawdę koszt odbiorcy – wymiana starego istniejącego przyłącza?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Wymiana starego istniejącego przyłącza wodnego

Kto odpowiada za usunięcie awarii instalacji i przyłączy kanalizacyjnych?

Odpowiedzi na zadane przez Pana pytanie rzeczywiście należy poszukiwać w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i uzupełniająco w umowie, jaka łączy Pana z przedsiębiorstwem wodociągowym.

 

Kluczowe znaczenie ma tutaj art. 5 ust. 2 tejże ustawy, który stanowi, że jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.

 

Z przepisu tego niestety wynika, że to na Panu jako odbiorcy ciąży obowiązek zapewnienia należytego działania, a więc odpowiedniego stanu technicznego tak instalacji posiadanych, jak i przyłączy zarówno wodociągowych, jak i kanalizacyjnych. Ustawodawca dopuścił jednak, aby umowa z przedsiębiorstwem wodociągowym zawierała postanowienia, na mocy których to przedsiębiorstwo, a nie odbiorca usług odpowiadał będzie za działanie tych wszystkich urządzeń.

 

Dla pewności zatem może Pan sprawdzić w umowie łączącej Pana ze spółką wodociągową, czy przypadkiem nie ma takich regulacji, ale sądząc z reakcji pracowników chyba raczej nie.

Odpowiedzialność odbiorcy za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych

Powyższe potwierdza na przykład rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z dnia 26 kwietnia 2012 r., ZNAK NK-II.4131.130.2012, w którym czytamy, że zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy, jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie. Jak wynika z cytowanego przepisu ustawy, co do zasady odpowiedzialność za funkcjonowanie przyłączy należy do odbiorcy usług. Jednak ustawodawca przewidział możliwość odmiennej regulacji w umowie zawartej pomiędzy przedsiębiorstwem a odbiorcą usług. Wówczas to przedsiębiorstwo odpowiadałoby za prawidłowe funkcjonowanie posiadanych instalacji i przyłączy, a tym samym rozciągnięta zostałaby jego odpowiedzialność za zapewnienie niezawodnego ich działania.

 

Już dla samej formalności wspomnę, iż zgodnie z definicją legalną, zawartą w art. 2 pkt 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przyłącze wodociągowe to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

 

Reasumując, zobowiązana jestem potwierdzić prawidłowość Pana stanowiska w tej sprawie. Proszę tylko upewnić się, czy w umowie spółka wodociągowa nie przyjęła na siebie obowiązku utrzymania tych urządzeń (wspomina Pan co prawda o umowie o zaopatrzeniu w wodę, ale nie jestem pewna, czy nie miał Pan na myśli ustawy). Jeśli nie – ten obowiązek będzie spoczywał z mocy ustawy na Panu jako odbiorcy usług.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Katarzyna Siwiec

Radca prawny, absolwentka wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2010 roku prowadzi własną kancelarię. Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców z różnych branż. W obecnej praktyce zawodowej zajmuje się m.in. problematyką najmu lokali użytkowych.

 

Udziela porad prawnych z zakresu szeroko pojętego prawa cywilnego, procedur cywilnych, w tym postępowania egzekucyjnego. W kręgu jej zainteresowań pozostają zagadnienia z prawa spółek handlowych, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa i procedur administracyjnych.

 

Sporządza umowy, pisma przedsądowe i procesowe.

https://www.linkedin.com/in/katarzyna-siwiec-radca-prawny/


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu