
Indywidualne Porady Prawne
Regulamin promocjiAutor: Łukasz Drzewiecki |
|
Promowanie towarów lub usług świadczonych przez przedsiębiorców powinno opierać się na regulaminie promocji, zwłaszcza jeżeli promocja wiąże się z ewentualnymi zobowiązaniami przedsiębiorcy względem uczestnika promocji. Regulamin taki jest wzorcem umowy w rozumieniu Kodeksu cywilnego, dlatego nie może zawierać klauzul niedozwolonych. |
|
|
|
![]() |
|
Działania promocyjne przedsiębiorcówPromowanie towarów lub usług może przybierać różne formy, od obniżenia ceny do organizowania konkursów z nagrodami. Zwłaszcza w tej drugiej sytuacji, jak i w przypadku organizowania bardziej skomplikowanych promocji, przedsiębiorca podejmujący działania promocyjne powinien zadbać o sporządzenie regulaminu promocji. Regulamin promocji – wzorzec umowyRegulamin promocji sporządzony i ogłoszony przez organizatora stanowi wzorzec umowy w rozumieniu art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego1. W przypadku gdy promocja jest skierowana do konsumentów, a więc osób nabywających towar lub usługę w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową, regulamin taki nie może zawierać niedozwolonych postanowień umownych. Postanowienia wzorca umowy są niedozwolone, jeżeli kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Kodeks cywilny w art. 3853 zawiera katalog klauzul, które mogą zostać uznane za niedozwolone. Zaliczone są do nich między innymi postanowienia, które:
Należy zaznaczyć, że katalog określony w art. 3853 Kodeksu cywilnego jest katalogiem otwartym, który nie wymienia wszystkich postanowień niedozwolonych. Regulamin promocji – co powinien zawierać?Rzetelnie sporządzony regulamin promocji powinien zawierać co najmniej następujące elementy:
W przypadku gdy przedsiębiorca w celu promowania swojej działalności lub oferowanych produktów organizuje konkurs z nagrodami, powinien pamiętać, że ogłoszenie takiego konkursu stanowi przyrzeczenie publiczne w rozumieniu art. 919-921 Kodeksu cywilnego. W takim przypadku regulamin powinien określać zasady, na jakich konkurs jest rozstrzygany, w szczególności określenie osób, które wchodzą w skład tzw. sądu konkursowego, wartość nagród, sposób wyłaniania zwycięzców konkursu. W przypadku gdy organizator konkursu chce uzyskać własność dzieła, które uczestnik wykonał w związku z udziałem w konkursie, powinien to zastrzec w regulaminie. Regulamin loterii promocyjnejSzczególne wymogi przewidziane są w przypadku przeprowadzania loterii promocyjnych. Chodzi tu o takie promocje, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Regulamin loterii promocyjnej musi być sporządzony zgodnie z wymogami ustawy o grach hazardowych2, a sama loteria może być przeprowadzona wyłącznie po zatwierdzeniu regulaminu w drodze decyzji administracyjnej przez dyrektora właściwego urzędu celnego.
__________________ 1 Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) 2 Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.)
Masz podobny problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje. Zapytaj prawnika - porady prawne online
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>