
Mandat za niewłaściwe zachowanie, czy policja nadużyła uprawnień?• Data: 06-03-2025 • Autor: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk |
Trzy dni temu około północy stałem z grupą znajomych na parkingu ogólnodostępnym – w sumie 5 samochodów. Doszło do bardzo nieprzyjemnej sytuacji z policją. Nadjechało kilka radiowozów, został zablokowany wyjazd z parkingu, po czym jeden z policjantów rozkazał nam go opuścić. Nie przedstawił się ani nie uzasadnił powodu prowadzenia tych czynności wobec nas. Odmówiłem i zapytałem, dlaczego mielibyśmy odjechać, skoro nie robimy nic złego. Oburzony policjant wrzasnął, że on wydaje polecenie i mamy je wykonać. Ponownie odmówiłem i wtedy on zaczął straszyć, że jeśli się nie zastosuję, to moje auto zostanie odholowane na parking policyjny. Dyskusja się zaostrzała, ja wsiadłem do auta, żeby odjechać, i wtedy policjant z zemsty wydał polecenie koledze, aby skontrolował mój wóz. Oczywiście niczego nie znaleźli, więc wystawili mi mandat z uzasadnieniem – „niewłaściwe zachowanie podczas kontroli”. Zamierzałem go nie przyjąć, ale zagrozili, że jeśli odmówię, to „zrobią tak, że zostaną mi zabrane uprawnienia”. Dodam, że w trakcie kontroli jedna z osób zaczęła nagrywać całą sytuację, ale policjant ją odepchnął pod pretekstem przeszkadzania w czynnościach. Nie chcę tej sprawy tak zostawić, bo Policja nie może się tak zachowywać wobec ludzi, którzy nic złego nie robią. Gdzie mogę wnieść skargę, aby ci policjanci ponieśli konsekwencje swojego zachowania? Czy w ogóle policjanci mogą się tak zachowywać, wydawać polecenia osobie, która nie popełniła żadnego wykroczenia? |
![]() |
Zadania PolicjiZgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2024 r., poz. 145; dalej „ustawa o Policji”):
1. W granicach swych zadań Policja wykonuje czynności: operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe w celu: 1) rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw, przestępstw skarbowych i wykroczeń; 2) poszukiwania osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości, zwanych dalej „osobami poszukiwanymi”; 3) poszukiwania osób, które na skutek wystąpienia zdarzenia uniemożliwiającego ustalenie miejsca ich pobytu należy odnaleźć w celu zapewnienia ochrony ich życia, zdrowia lub wolności, zwanych dalej „osobami zaginionymi”.
Dodatkowo w oparciu o ust. 2: Policja wykonuje również czynności na polecenie sądu, prokuratora, organów administracji państwowej i samorządu terytorialnego w zakresie, w jakim obowiązek ten został określony w odrębnych ustawach.
W kontekście zapytania – Policjanci w toku wykonywania czynności służbowych mają obowiązek respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka (ust. 3). Jakie uprawnienia ma funkcjonariusz Policji?Jeżeli chodzi o uprawnienia Policji, to sformułowane są one w art. 15 ustawy o Policji, który stanowi, że:
Policjanci wykonując czynności, o których mowa w art. 14, mają prawo: 1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości; 2) zatrzymywania osób w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego i innych ustaw; 2a) zatrzymywania osób pozbawionych wolności, które: a) dokonały ucieczki z aresztu śledczego, zakładu karnego, ze strzeżonego ośrodka lub z aresztu dla cudzoziemców, b) dokonały ucieczki w trakcie konwojowania lub zatrudnienia, c) na podstawie zezwolenia właściwego organu opuściły areszt śledczy albo zakład karny i nie powróciły do niego w wyznaczonym terminie, korzystając z zezwolenia na czasowe opuszczenie aresztu śledczego lub zakładu karnego lub z przerwy w odbywaniu kary pozbawienia wolności; 3) zatrzymywania osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia; 3a) pobierania od osób odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków: a) w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób (Dz. U. z 2022 r. poz. 1689), b) w celu identyfikacji osób o nieustalonej tożsamości oraz osób usiłujących ukryć swoją tożsamość, jeżeli ustalenie tożsamości w inny sposób nie jest możliwe, c) za ich zgodą – w celu identyfikacji osób zaginionych lub zwłok ludzkich o nieustalonej tożsamości, d) w celu identyfikacji lub wykrywania sprawców przestępstw – na zasadach określonych w niniejszej ustawie; 3b) pobierania odcisków linii papilarnych lub materiału biologicznego ze zwłok ludzkich o nieustalonej tożsamości; 4) przeszukiwania osób i pomieszczeń w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego i innych ustaw; 4a) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu z pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, policyjnych izb dziecka, pokoi przejściowych oraz tymczasowych pomieszczeń przejściowych; 5) dokonywania kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego: a) w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary lub b) w celu znalezienia: –broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów mogących służyć do popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary lub –przedmiotów, których posiadanie jest zabronione, lub mogących stanowić dowód w postępowaniu prowadzonym w związku z realizacją zadań, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1, 2, 3a, 4, 4a, 6 i 7, oraz przepisów innych ustaw określających zadania Policji lub –przedmiotów podlegających przepadkowi w przypadku uzasadnionego przypuszczenia posiadania przez osobę broni lub takich przedmiotów lub uzasadnionego przypuszczenia ich użycia do popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary –na zasadach i w sposób określony w art. 15d i art. 15e; 5a) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, a w przypadku czynności operacyjno-rozpoznawczych i administracyjno-porządkowych podejmowanych na podstawie ustawy – także i dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom; 5b) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu lub dźwięku w trakcie interwencji w miejscach innych niż publiczne, podczas prowadzenia działań kontrterrorystycznych oraz wspierania działań jednostek organizacyjnych Policji przez służbę kontrterrorystyczną w warunkach szczególnego zagrożenia lub wymagających użycia specjalistycznych sił i środków oraz specjalistycznej taktyki działań, a także w policyjnych środkach transportu; 6) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej; wymienione instytucje, organy i przedsiębiorcy są obowiązani, w zakresie swojego działania, do udzielenia tej pomocy, w zakresie obowiązujących przepisów prawa; 7) zwracania się o niezbędną pomoc do innych przedsiębiorców i organizacji społecznych, jak również zwracania się w nagłych wypadkach do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy, w ramach obowiązujących przepisów prawa; 8) (uchylony); 9) dokonywania sprawdzenia prewencyjnego w celu ochrony przed bezprawnymi zamachami na życie lub zdrowie osób lub mienie lub w celu ochrony przed nieuprawnionymi działaniami skutkującymi zagrożeniem życia lub zdrowia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego lub: a) zapobiegania zdarzeniom o charakterze terrorystycznym – osób w związku z ich dostępem na teren obiektów lub obszarów ochranianych przez Policję lub w związku z zabezpieczeniem przez Policję imprez masowych lub zgromadzeń, bagaży lub przedmiotów posiadanych przez te osoby, a także środków transportu lądowego, powietrznego lub wodnego lub pojazdów, którymi się poruszają w związku z dostępem do tych obiektów lub obszarów, b) znalezienia i odebrania przedmiotów, których użycie ze względu na ich właściwości może spowodować zagrożenie życia lub zdrowia lub bezpieczeństwa przeprowadzonych czynności osób: –doprowadzanych przez Policję na polecenie lub zarządzenie uprawnionego organu lub w związku z realizacją czynności określonych przepisami prawa lub osób w stanie nietrzeźwości doprowadzanych przez Policję w celu wytrzeźwienia do siedziby jednostki organizacyjnej Policji lub innego miejsca określonego przepisami prawa lub wskazanego przez uprawniony organ, na polecenie lub zarządzenie którego dokonuje się doprowadzenia, w tym osób doprowadzanych umieszczonych w jednostkach organizacyjnych Policji w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, –zatrzymywanych w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2-3, osób zatrzymanych, przyjmowanych do jednostek organizacyjnych Policji do pomieszczeń dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, pokoi przejściowych, tymczasowych pomieszczeń przejściowych lub policyjnych izb dziecka lub umieszczanych w tych pomieszczeniach, –pozbawionych wolności, w tym przebywających w zakładach karnych, aresztach śledczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, policyjnych izbach dziecka lub innych ośrodkach dla nieletnich, a także osób skazanych lub tymczasowo aresztowanych przekazywanych na podstawie umów międzynarodowych, podczas wykonywania w stosunku do tych osób przez Policję, na polecenie sądu lub prokuratora, czynności polegających na przemieszczaniu tych osób w związku z wykonywaniem czynności procesowych lub innych czynności określonych przez sąd lub prokuratora; 10) wydawania osobom poleceń określonego zachowania się w granicach niezbędnych do wykonywania czynności określonych w pkt 1-5 lub 9 lub wykonywania innych czynności służbowych podejmowanych w zakresie i w celu realizacji ustawowych zadań Policji lub w granicach niezbędnych do ochrony przed zatarciem śladów przy zabezpieczaniu miejsca zdarzenia lub w celu uniknięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób lub mienia, gdy jest to niezbędne do sprawnej realizacji zadań Policji albo uniknięcia zatarcia śladów przestępstwa lub wykroczenia. (…)
Zatem uprawnienia funkcjonariuszy są ściśle określone przez prawo. Jeśli uzna Pan, że żadna z powyższych okoliczności nie miała miejsca w Pana przypadku, to ma Pan dwie drogi postępowania. Pierwsza z nich to złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przekroczenia uprawnień. Nadużycie uprawnień przez funkcjonariuszaZgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. z 2024 r., poz. 17): Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Przez znamię „niedopełnienia obowiązków” należy rozumieć zarówno zaniechanie podjęcia nałożonego na funkcjonariusza publicznego obowiązku, jak i niewłaściwe jego wykonanie. Znamię „przekroczenia uprawnień” zostaje zaś zrealizowane wówczas, gdy podjęte przez sprawcę zachowanie nie wchodziło w zakres jego kompetencji albo też nie pozostawało powiązane formalnie lub merytorycznie z tymi kompetencjami (por. A. Barczak-Oplustil, M. Iwański [w:] Kodeks karny. Część szczególna, t. II, cz. II..., red. W. Wróbel, A. Zoll, LEX 2017, art. 231, tezy 9 i 10). Wskazuje się w orzecznictwie, iż: „Ustalenie, że funkcjonariusz publiczny przekroczył swoje uprawnienia, wymaga nie tylko ustalenia, że dokonana przez niego czynność leży poza zakresem przyznanych mu uprawnień, ale również ustalenia, że pozostaje ona w formalnym lub merytorycznym związku z działalnością służbową tego funkcjonariusza” (tak wyrok SA we Wrocławiu z 23.01.2019 r., II AKa 405/18 LEX nr 2620792). Określenie „nadużycie uprawnień” jest szersze niż przekroczenie uprawnień i obejmuje zarówno działania wykraczające poza zakres udzielonych uprawnień, jak i działania formalnie mieszczące się w tym zakresie, ale wyraźnie sprzeczne z interesem mocodawcy lub obowiązkami „dobrego gospodarza”, tj. dbania o interesy mocodawcy przy prowadzeniu na jego rzecz działalności gospodarczej, aby przyniosła ona zysk, a nie powodowała strat (tak wyrok SA w Warszawie z 27.11.2018 r., II AKa 378/18 LEX nr 2601101).
Zawiadomienie należy sformułować na piśmie i skierować do Prokuratury właściwej ze względu na miejsce zdarzenia. Skarga, zażalenie na niewłaściwe postępowanie funkcjonariusza PolicjiDodatkowo można złożyć skargę w trybie administracyjnym do Komendanta Policji. Zgodnie z art. 15 ust. 7 ustawy o Policji. Każdy obywatel ma prawo złożenia zażalenia na przeprowadzenie czynności przez funkcjonariusza publicznego do właściwego miejscowo prokuratora, a zgodnie z art. 304 § 1 Kodeksu postępowania karnego każdy, kto wie o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
Jeżeli zatem działanie policjanta wzbudziło wątpliwości, niezadowolenie – można złożyć skargę. Tu podstawą rozpatrzenia jest Kodeks postępowania administracyjnego. Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy. Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być – jak wynika z informacji przekazywanych przez Komendę Główną Policji – wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie jednostki. Sama skarga powinna zawierać: imię i nazwisko skarżącego, dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania), dokładny opis zdarzenia. Brak danych jest podstawą do tego, by skargi nie rozpoznawać. WnioskiZatem w tej sprawie rekomendowałabym w pierwszej kolejności złożenie takiej skargi celem wyjaśnienia okoliczności oraz ewentualnego pociągnięcia do odpowiedzialności dyscyplinarnej funkcjonariuszy.
Ponadto podał Pan, że otrzymał mandat – warto więc odwołać się od tego mandatu (7 dni od przyjęcia), wskazując okoliczności zdarzenia. Pytał Pan też, czy policjant może wydawać polecenia w stosunku do osób, które nie popełniają żadnego wykroczenia. Odpowiadam, że funkcjonariusz może podejmować czynności w zakresie określonym w ustawie i na pewno powinien podać swoje personalia. PrzykładyMandat za „utrudnianie kontroli” Adam wracał z pracy późnym wieczorem, gdy zatrzymała go policja do rutynowej kontroli. Policjant zażądał otwarcia bagażnika, choć nie podał powodu. Adam zapytał, na jakiej podstawie, co wyraźnie zdenerwowało funkcjonariusza. Kontrola trwała dłużej niż zwykle, a na koniec Adam otrzymał mandat za „utrudnianie czynności służbowych”.
Nagrywanie interwencji skończone przeszukanie Kasia była świadkiem agresywnej interwencji policji wobec rowerzysty, więc zaczęła nagrywać sytuację telefonem. Policjant kazał jej przestać i zagroził zatrzymaniem za „zakłócanie porządku”. Gdy odmówiła, została wylegitymowana, a następnie przeszukano jej torbę pod pretekstem „sprawdzenia przedmiotów mogących posłużyć do popełnienia wykroczenia”.
Bezpodstawne zatrzymanie auta Marek zatrzymał się na poboczu, żeby odebrać ważny telefon. Po chwili podjechał radiowóz, a policjant kazał mu natychmiast odjechać. Gdy Marek spytał, dlaczego, usłyszał, że „nie może tak stać”. Po chwili dostał mandat za „nieuzasadnione zatrzymanie pojazdu na drodze publicznej”. PodsumowanieInterwencje policji powinny być zgodne z prawem i respektować prawa obywateli, jednak w wielu przypadkach funkcjonariusze mogą nadużywać swoich uprawnień. Opisane sytuacje pokazują, że warto znać swoje prawa i nie bać się ich egzekwować, zwłaszcza gdy działania policji budzą wątpliwości. Skargi i odwołania to narzędzia, które mogą pomóc w walce z nieuzasadnionymi mandatami i bezpodstawnymi interwencjami. Oferta porad prawnychŹródła:
1. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz.U. 1990 nr 30 poz. 179 Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. poz. 2414)
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych – Prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Prawa i Administracji w Krakowie. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zdobywanym w kancelariach prawnych będących liderami w branżach medycznych, odszkodowawczych oraz windykacyjnych. Aktywność zawodową łączy z działalnością pro bono na rzecz organizacji pozarządowych. Posiada umiejętności lingwistyczne poparte certyfikatami. Od 1 października 2019 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Postępowania Cywilnego. Przedmiotem naukowych zainteresowań i badań jest prawo medyczne. Nieustannie podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w konferencjach, seminariach i szkoleniach. Specjalizacja: prawo medyczne, prawo cywilne (prawo pracy, prawo rodzinne), prawo oświatowe oraz ochrona danych osobowych. https://www.linkedin.com/in/paulina-olejniczak-suchodolska-84b981171/ |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale