

Prawa pasażera w przypadku odwołania lub opóźnienia lotuAutor: Artykuł Partnera |
Miesiące wakacyjne to czas licznych podróży, w które najczęściej udajemy się na pokładzie samolotu. Jest to bowiem jeden z najszybszych i najwygodniejszych środków transportu. Niestety nierzadko zdarza się, że nasz lot do wymarzonego kurortu może zostać opóźniony lub odwołany. Co zrobić w takiej sytuacji? Jakie prawa pasażera Ci przysługują? Wyjaśniamy. |
|
![]() |
Prawa pasażera w przypadku odwołania lub opóźnienia lotuWarto wiedzieć, że jeśli przytrafi Ci się opóźniony lub odwołany lot. należy Ci się odszkodowanie. Nie wszyscy pasażerowie są tego świadomi, ale możliwość jego uzyskania regulowana jest prawem Unii Europejskiej. Prawa pasażerów w przypadku zakłócenia lotu określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004. Zgodnie z nim, odszkodowanie należy się pasażerom, których lot:
Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc domagać się odszkodowania od linii lotniczych?Podstawową kwestią, które uprawnia pasażerów do uzyskania odszkodowania za opóźniony lot lub odwołanie rejsu jest fakt, iż zakłócenie leży po stronie przewoźnika. Oznacza to, że lot nie został odwołany lub opóźniony ze względu na inne, nadzwyczajne okoliczności. Do okoliczności nadzwyczajnych zaliczamy m.in. trudne warunki pogodowe, zamieszki na tle politycznym, a także usterki techniczne, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec.
Warto podkreślić, że ciężar udowodnienia, że okoliczności nadzwyczajne miały miejsce spoczywa na liniach lotniczych. Jeżeli nie uda się tego dowieść, pasażerowie uprawnieni są do otrzymania wysokiego odszkodowania. Jakie odszkodowanie za lot możesz uzyskać?Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 określa również stawki odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot, które możesz uzyskać. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości, która dzieli lotnisko początkowe i lotnisko końcowe dla trasy, na której planowo miał odbyć się lot. Zgodnie z nim pasażerom przysługuje:
Jak przebiega ubieganie się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?Aby skorzystać z prawa do odszkodowania za lot, możesz samodzielnie złożyć odpowiedni wniosek do przewoźnika. Warto jednak pamiętać, że jeżeli przewoźnik odmówi dobrowolnej wypłaty odszkodowania, konieczne może okazać się skierowanie sprawy do sądu, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
Możesz jednak skorzystać z usług firm, które specjalizują się w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych. Jednym z przykładów jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat skutecznie pomaga pasażerom w dochodzeniu ich praw.
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>