.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Prawa pasażera w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu

Autor: Artykuł Partnera

Miesiące wakacyjne to czas licznych podróży, w które najczęściej udajemy się na pokładzie samolotu. Jest to bowiem jeden z najszybszych i najwygodniejszych środków transportu. Niestety nierzadko zdarza się, że nasz lot do wymarzonego kurortu może zostać opóźniony lub odwołany. Co zrobić w takiej sytuacji? Jakie prawa pasażera Ci przysługują? Wyjaśniamy.



Prawa pasażera w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu

Prawa pasażera w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu

Warto wiedzieć, że jeśli przytrafi Ci się opóźniony lub odwołany lot. należy Ci się odszkodowanie. Nie wszyscy pasażerowie są tego świadomi, ale możliwość jego uzyskania regulowana jest prawem Unii Europejskiej. Prawa pasażerów w przypadku zakłócenia lotu określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004. Zgodnie z nim, odszkodowanie należy się pasażerom, których lot:

 

  • był opóźniony o więcej niż 3 godziny (za czas opóźnienia uznajemy moment dotarcia do miejsca docelowego),
  • odwołany, a decyzję o odwołaniu lotu linie lotnicze przekazały pasażerom na krócej niż 14 dni przed planowanym wylotem,
  • pasażerom odmówiono wejścia na pokład samolotu z powodu overbookingu.

Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc domagać się odszkodowania od linii lotniczych?

Podstawową kwestią, które uprawnia pasażerów do uzyskania odszkodowania za opóźniony lot lub odwołanie rejsu jest fakt, iż zakłócenie leży po stronie przewoźnika. Oznacza to, że lot nie został odwołany lub opóźniony ze względu na inne, nadzwyczajne okoliczności. Do okoliczności nadzwyczajnych zaliczamy m.in. trudne warunki pogodowe, zamieszki na tle politycznym, a także usterki techniczne, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec. 

 

Warto podkreślić, że ciężar udowodnienia, że okoliczności nadzwyczajne miały miejsce spoczywa na liniach lotniczych. Jeżeli nie uda się tego dowieść, pasażerowie uprawnieni są do otrzymania wysokiego odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za lot możesz uzyskać?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 określa również stawki odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot, które możesz uzyskać. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości, która dzieli lotnisko początkowe i lotnisko końcowe dla trasy, na której planowo miał odbyć się lot. Zgodnie z nim pasażerom przysługuje:

  • 250 euro na pasażera - dla lotów o długości do 1500 km,
  • 400 euro na pasażera - dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko docelowe znajdują się w obrębie Unii Europejskiej),
  • 600 euro na pasażera - dla lotów na dystansie powyżej 3500 km.

 

Jak przebiega ubieganie się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

Aby skorzystać z prawa do odszkodowania za lot, możesz samodzielnie złożyć odpowiedni wniosek do przewoźnika. Warto jednak pamiętać, że jeżeli przewoźnik odmówi dobrowolnej wypłaty odszkodowania, konieczne może okazać się skierowanie sprawy do sądu, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

 

Możesz jednak skorzystać z usług firm, które specjalizują się w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych. Jednym z przykładów jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat skutecznie pomaga pasażerom w dochodzeniu ich praw.


Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • sześć minus siedem =

 

»Podobne materiały

 

 

 

 

 

 

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu