.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Czy można pobudować dom na działce usługowej i w nim zamieszkać?

• Opublikowano: 09-07-2022 • Autor: Izabela Nowacka-Marzeion

Czy mogę wybudować dom, budynek, w którym mogłabym zamieszkać na działce, która ma charakter usługowy? Właśnie jest wykładany w gminie nowy plan zagospodarowania przestrzennego, a panie urzędniczki mówią, że decyzją marszałka województwa nie można tego charakteru działki zmienić i na działce usługowej nie można budować domu i w nim zamieszkać. Czy to prawda?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Czy można pobudować dom na działce usługowej i w nim zamieszkać?

Nowy plan zagospodarowania dla działki

Póki co plan jest wyłożony, nie wiem, czy jest już uchwała ostateczna, czy plan jest w toku uchwalania. Nie wiem, jaka jest treść studium uwarunkowań.

 

Ale prawdą jest, że jeśli pan jest już uchwalony, dokończono procedurę jego uchwalania, dopóki zapisy w planie się nie zmienią, można zabudować działkę tylko tak, jak zezwala na to treść planu. Plan zawsze jest taki jak studium. Na etapie uchwalania studium należało walczyć o inne przeznaczenie działki w planie zagospodarowania przestrzennego.

 

Obecnie – może Pani i powinna złożyć uwagi i prośbę o zmianę, ale zakończyłoby się to na niczym, jeśli studium takie przeznaczenie ukierunkowało.

 

Obowiązkiem organu wykonawczego gminy jest sporządzenie analizy dotyczącej m.in. stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań planistycznych z ustaleniami studium przed podjęciem przez radę uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 14 ust. 5 tej ustawy). W konsekwencji, sporządzenie projektu planu miejscowego następuje m.in. zgodnie z zapisami studium (art. 15 ust. 1). Wreszcie, zgodnie z art. 20 ust. 1 zd. 1 ustawy plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium. W ramach uprawnień wynikających z władztwa planistycznego gmina może zmienić w planie miejscowym dotychczasowe przeznaczenie określonych obszarów, ale tylko w granicach zakreślonych ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (por. wyrok NSA z 2 października 2014 r., sygn. akt II OSK 1599/14). Z mocy art. 28 ust. 1 naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego skutkuje nieważnością uchwały rady gminy w całości lub części.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Wniosek o zmianę plany

Proszę wnioskować o zmianę – jeśli jest to zgodne ze studiu, albo przynajmniej da się podciągnąć pod treść studium. Jakkolwiek.

 

Zgodnie z art. 9 ust. 1 powyższego przepisu w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

 

Bowiem potem będzie Pani czekała na zmianę planu. A te są kosztowne i rzadko przeprowadzane w jakiejkolwiek gminie.

 

Zgodnie z art. 32 ustawy „w celu oceny aktualności studium i planów miejscowych wójt (burmistrz albo prezydent miasta) jest zobowiązany dokonywać analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, oceniać postępy w opracowywaniu planów miejscowych i opracowywać wieloletnie programy ich sporządzania w nawiązaniu do ustaleń studium, z uwzględnieniem decyzji zamieszczonych w rejestrach oraz wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany planu miejscowego”. Takie wyniki analiz, po uzyskaniu opinii gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej, wójt (burmistrz albo prezydent miasta) przekazuje radzie gminy co najmniej raz w czasie kadencji rady. Rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie aktualności studium i planów miejscowych, a w przypadku uznania ich za nieaktualne, w całości lub w części, podejmuje działania, o których mowa w art. 27. Na organie wykonawczym gminy ciąży obowiązek regularnej, okresowej weryfikacji aktualności studium.

 

Jak Pani widzi – wystarczy przejrzenie aktualności raz w okresie kadencji rady – czyli raz na 4 lata.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Warunki zabudowy działki usługowej

Na chwilę obecną mogłaby Pani wystąpić o warunki zabudowy. Nie ma planu, więc warunki zabudowy są konieczne, aby wszcząć procedurę administracyjną – budowlaną.

 

Studium nie jest aktem prawa miejscowego. To tylko wyznaczenie kierunków – plan już owszem. Ale na etapie studium czy przed uchwaleniem planu, nadal trzeba mieć WZ.

 

Zapisy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie stanowią podstawy normatywnej dla rozstrzygnięcia administracyjnego, jakim jest decyzja o ustaleniu warunków zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie ma mocy prawnej aktu powszechnie obowiązującego i nie może stanowić podstawy do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (por. wyroki NSA: z dnia 30 października 2008 r., sygn. akt II OSK 1294/07; z dnia 31 marca 2008 r., sygn. akt II OSK 317/07, z dnia 23 czerwca 2010 r., sygn. akt II OSK 1025/09; z dnia 15 września 2016 r,. sygn. akt II OSK 3075/14).

 

„Dokonując wykładni językowej przepisu art. 9 ust. 4 ustawy, należy stwierdzić, że ustalenia studium wiążą wyłącznie organ przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Jako akt planistyczny studium określa politykę przestrzenną gminy i wiąże wewnętrznie organy gminy w ich planach przy sporządzaniu projektów planów miejscowych. Jako akt kierownictwa wewnętrznego określa tylko kierunki i sposoby działania organów i jednostek pozostających w systemie organizacyjnym gminy przy sporządzaniu projektu przyszłego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego” (patrz wyrok NSA z dnia 29 września 2016 r., sygn. akt II OSK 2576/14).

 

Organ wydający decyzję o warunkach zabudowy ma jedynie ustalić, czy wnioskowana inwestycja w danym terenie jest możliwa do zrealizowania w świetle przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie jest jednak uprawniony (ani tym bardziej obowiązany) ustalać żadnych szczególnych warunków dla planowanego zamierzenia inwestycyjnego, które wkraczałyby w zakres zastrzeżony dla projektu budowlanego – w tym dla projektu zagospodarowania działki lub terenu. Obowiązkiem organów jest wydanie decyzji określającej warunki zabudowy, jeżeli tylko wniosek o jej wydanie spełnia warunki o których mowa w art. 61 ust. 1.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zamieszkanie w budynku

Zgodnie z art. 61 ust. 1 ww. ustawy żądana decyzja o warunkach zabudowy może zostać wydana jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków określonych w pięciu poniższych punktach:

 

  1. co najmniej jedna z sąsiednich działek, dostępnych z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu;
  2. teren ma dostęp do drogi publicznej;
  3. istniejące lub projektowane i umownie zabezpieczone uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
  4. dla zmiany przeznaczenia terenu, na którym ma być realizowana inwestycja nie jest wymagana zgoda na zmianę gruntów rolnych / leśnych na cele nierolnicze / nieleśne;
  5. wydana decyzja o warunkach zabudowy jest zgodna z przepisami odrębnymi.

 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003 r. Nr 164, poz. 1588) decyzją o warunkach zabudowy ustala się wymagania dotyczące nowej zabudowy w zakresie: linii zabudowy; wielkości powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki albo terenu; szerokości elewacji frontowej; wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki; geometrii dachu (kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dachowych).

 

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w celu ustalenia wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu wyznaczono wokół działki budowlanej, której dotyczy wniosek o ustalenie warunków zabudowy, obszar analizowany i ponownie przeprowadzono na nim analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1–5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

 

Jeśli będzie Pani miała prawomocną decyzję o pozwoleniu na budowę – plan nie ma dla Pani znaczenia.

Przykłady

Pani Dorota kupiła działkę w atrakcyjnej lokalizacji przy głównej drodze gminnej. W ogłoszeniu widniało, że to „działka usługowa z możliwością zabudowy”. Planowała postawić tam niewielki budynek usługowy z częścią mieszkalną na poddaszu. Gdy złożyła wniosek o warunki zabudowy, urząd odmówił, powołując się na zapisy planu miejscowego, który przewidywał wyłącznie funkcje usługowe bez prawa do zamieszkania. Choć budynek mieszkalny pasował gabarytowo do sąsiednich domów, nie spełniał zapisów funkcjonalnych planu. Dorota musiała całkowicie zmienić projekt i zrezygnować z zamieszkania na miejscu.

 

Pan Krzysztof odziedziczył działkę po ojcu, na której przez lata działał warsztat mechaniczny. Z racji, że warsztat nie funkcjonował już od lat, Krzysztof chciał zbudować nowy dom jednorodzinny. Problem pojawił się, gdy sprawdził aktualny plan zagospodarowania – teren oznaczony był jako „U”, czyli wyłącznie usługowy. Złożył więc wniosek o zmianę przeznaczenia działki, jednak wójt odmówił, wskazując, że obowiązujące studium przewiduje dla tego terenu tylko funkcje usługowe i nie ma podstaw do zmiany. Pozostała mu tylko budowa budynku usługowego bez możliwości legalnego zamieszkania.

 

Pani Anna zamieszkała na działce usługowej, gdzie wcześniej prowadziła gabinet kosmetyczny. Budynek miał część mieszkalną na piętrze i wszystko wydawało się zgodne. Dopiero podczas ubiegania się o pozwolenie na rozbudowę wyszło na jaw, że w planie miejscowym nie przewidziano funkcji mieszkaniowej. Urzędnicy uznali, że poprzednia zabudowa nie miała formalnie zatwierdzonego przeznaczenia do zamieszkania. Anna musiała udowodnić, że już wcześniej mieszkano w tym budynku i ostatecznie udało jej się zalegalizować sytuację na podstawie tzw. zasiedzenia i decyzji o warunkach zabudowy, ale proces trwał prawie dwa lata.

Podsumowanie

Zamieszkanie na działce usługowej nie jest niemożliwe, ale wymaga spełnienia wielu formalnych warunków i ścisłego dopasowania do przepisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. Kluczowe znaczenie ma zgodność inwestycji z obowiązującym studium oraz czujność już na etapie uchwalania planu. Choć niektóre przypadki dopuszczają funkcję mieszkaniową w budynku usługowym, każda sytuacja wymaga indywidualnej analizy prawnej i planistycznej. Warto działać zawczasu, zanim plan zostanie uchwalony, ponieważ późniejsze zmiany są trudne i czasochłonne.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz pomocy w sprawie działki usługowej, planu zagospodarowania lub warunków zabudowy? Skorzystaj z profesjonalnych porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Przeanalizujemy Twoją sytuację, dokumenty i wskażemy najlepsze możliwe rozwiązania. Skontaktuj się z nami, by uniknąć kosztownych błędów i zyskać pewność prawną.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717
2. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 października 2014 r., sygn. akt II OSK 1599/14
3. Wyrok Naczelnego Sądu Apelacyjnego z dnia 30 października 2008 r., sygn. akt II OSK 1294/07
4. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 marca 2008 r., sygn. akt II OSK 317/07
5. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 czerwca 2010 r., sygn. akt II OSK 1025/09
6. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 września 2016 r,. sygn. akt II OSK 3075/14
7. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2016 r., sygn. akt II OSK 2576/14

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Izabela Nowacka-Marzeion

Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doświadczenie zdobyła w ogólnopolskiej sieci kancelarii prawniczych, po czym podjęła samodzielną praktykę. Specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Posiada bogate doświadczenie w procedurach administracyjnych oraz postępowaniach cywilnych. Prywatnie interesuje się sukcesjąplanowaniem spadkowym oraz zabezpieczeniem firm.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu