Betonowe ogrodzenie między sąsiadami

Ciek wodny a linia brzegowa• Opublikowano: 25-06-2022 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
|
Posiadam działkę, przy której płynie ciek wodny, po zmianie przepisów w 2016 roku prawa wodnego gmina nie wyznaczyła linii brzegowej, tylko zaznaczyła ciek wodny wraz z terenem przyległym jako jedno. Pojawił się problem, bo budynek może powstać 15 m od linii brzegowej, a to bardzo ogranicza możliwość zabudowy. Zgodnie z ustawą pojęcie linii brzegowej definiuje art. 220, zgodnie z którym linią brzegową dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw albo linia, którą ustala się według średniego stanu wody z okresu co najmniej ostatnich 10 lat. I ta linia jest poniżej gruntów przyległych do cieku wodnego o ok. 15 m. Czy jedynym rozwiązaniem jest tylko narażenie się na koszty i wystąpienie z wnioskiem o ustalenie linii brzegowej? Zaznaczam, że gmina zmiany te dokonała w mpzp w 2016 roku, a działkę zakupiłam w 2013 roku, kiedy obowiązywał inny plan. Dodatkowo z części działki utworzono teren zieleni nieurządzonej, która wprowadza dalsze utrudnienia. |
|
Linia brzegowaTermin linii brzegowej (a w zasadzie linii brzegu) jest uregulowany w ustawie Prawo wodne. Pojęcie linii brzegowej definiuje art. 220, zgodnie z którym „linią brzegową dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw albo linia, którą ustala się według średniego stanu wody z okresu co najmniej ostatnich 10 lat”.
Mówiąc wprost – można przyjąć, że linia brzegu jest to linia zetknięcia się gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi z gruntem przyległym. Ustawodawca dodał także pewne reguły doprecyzowujące przebieg linii brzegowej:
Wniosek o wyznaczenie linii brzegowejLinię brzegową wyznacza się w procedurze administracyjnej uruchamianej na wniosek osoby uprawnionej (czyli mającej w tym interes prawny bądź faktyczny). Taką osobą będzie na przykład Pani jako właściciel.
Do wniosku trzeba załączyć:
Gotowy projekt wraz z wnioskiem o ustalenie linii brzegu składa się do właściwego organu. Jeżeli ustalenie linii brzegu ma nastąpić:
Jeżeli po wydaniu decyzji o ustaleniu linii brzegu dojdzie do zmiany linii brzegu, to aby ustalić nowy jej przebieg, konieczne będzie powtórzenie całej procedury.
Ostateczna decyzja o ustaleniu linii brzegu jest podstawą do wprowadzenia zmian do ewidencji gruntów i budynków. Aby to było możliwe, linię brzegu należy projektować w taki sposób, żeby jej początek i koniec znajdował się na granicy działki ewidencyjnej. Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – odszkodowanieUstawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje roszczenia dla właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego w sytuacji, w której w wyniku uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wystąpią negatywne konsekwencje dla jego nieruchomość.
W zasadzie każda ze zmian dokonanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ma wpływ na wartość nieruchomości, co może przejawiać się zarówno we wzroście wartości nieruchomości oraz w spadku jej wartości. Co więcej, uchwalenie bądź zmiana planu miejscowego może sprawić, że dotychczasowy sposób korzystania z całej nieruchomości lub jej części staje się ograniczony, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwy.
Niekiedy niemożliwe jest również korzystanie z nieruchomości w sposób zgodny z wcześniejszym przeznaczeniem lub sposobem użytkowania. W takiej sytuacji właściciel nieruchomości, który poniósł szkodę może ubiegać się o zapłatę odszkodowania za poniesioną szkodę albo wykup nieruchomości lub jej części ewentualnie przyznanie przez gminę nieruchomości zamiennej. Jednocześnie to organ podejmuje samodzielnie decyzję w zakresie wyboru sposobu rekompensaty za zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Warunkiem otrzymania odszkodowania jest nieskorzystanie przez właściciela z roszczeń wymienionych powyżej. Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy termin na zgłoszenie roszczenia wynosi 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące, a więc od dnia wejścia w życie uchwały. Warto zaznaczyć, że termin ten dotyczy jedynie przypadków, w których właściciel nieruchomości sprzedał nieruchomość i żąda odszkodowania za fakt jej sprzedaży i utraty jej wartości będącej konsekwencją uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego. Do roszczeń o odszkodowanie za obniżenie wartości nieruchomości lub do jej wykupu obowiązuje zaś ogólny okres przedawnienia, określony w art. 118 ustawy z dnia 23 kwietnia 964 r. Kodeks cywilny, tj. obecnie 6 lat. Warto jednak zasygnalizować, że w dniu 9 lipca 2018 r. weszła w życie nowelizacja, która skróciła dotychczasowe okresy przedawnienia z 10 lat do 6 lat, natomiast wobec faktu, że znakomita większość planów zagospodarowania przestrzennego została wydana przed jego nowelizacją, powoduje, że do nich ma w dalszym ciągu zastosowanie 10-letni okres przedawnienia (tak jak to miało miejsce w przedmiotowej sprawie).
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że jest Pani zobowiązana do wystąpienia z wnioskiem o wydanie decyzji o ustalenie linii brzegowej. Procedura nie jest kosztowna, opłata o wydanie decyzji wynosi 10 zł. W sytuacji jeśli w wyniku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poniosła Pani szkody np. zmniejszenie wartości działki ze względu na zmiany zawarte w planie, należy się Pani odszkodowanie, o które może Pani wystąpić w terminie 10 lat od zmiany planu. PrzykładyPani Anna kupiła działkę rekreacyjną nad niewielkim strumykiem w 2012 roku. W 2016 r. gmina zmieniła miejscowy plan, obejmując spory pas jej działki strefą ochronną cieku wodnego bez wyznaczenia linii brzegowej. Teraz, planując budowę altany, dowiedziała się, że musi zachować 15-metrowy odstęp od nieustalonej linii brzegu, co de facto uniemożliwia realizację inwestycji.
Pan Marek odziedziczył działkę rolną przy rzece. Chciał ją przekształcić na budowlaną, jednak urząd odmówił wydania warunków zabudowy, wskazując na brak wyznaczonej linii brzegowej i konieczność zachowania odległości od „terenów przyległych do cieku”. Po konsultacji z geodetą złożył wniosek o administracyjne ustalenie linii brzegu, co pozwoliło precyzyjnie określić granice i umożliwiło rozpoczęcie procedur planistycznych.
Pani Barbara kupiła działkę w 2013 roku z myślą o budowie domu. W międzyczasie zmieniono plan miejscowy, wyznaczając na części jej gruntu „zieleń nieurządzoną” w związku z sąsiednim ciekiem wodnym. Pomimo że linia brzegowa nie została administracyjnie ustalona, plan narzuca ograniczenia zabudowy. Pani Barbara rozważa wystąpienie o odszkodowanie z tytułu obniżenia wartości nieruchomości wskutek zmiany planu. PodsumowanieProblematyka linii brzegowej w kontekście cieku wodnego i planowania przestrzennego bywa skomplikowana i często rodzi praktyczne trudności dla właścicieli działek. Brak wyznaczenia linii brzegowej może prowadzić do istotnych ograniczeń w możliwości zabudowy, a zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dodatkowo wpływają na wartość nieruchomości i zakres możliwego użytkowania. W wielu przypadkach konieczne jest wszczęcie procedury administracyjnej w celu ustalenia przebiegu linii brzegu, a niekiedy także wystąpienie z roszczeniem odszkodowawczym wobec gminy za negatywne skutki zmian planistycznych. Oferta porad prawnychJeśli masz podobny problem i potrzebujesz indywidualnej analizy swojej sytuacji, skorzystaj z naszych porad prawnych online. Pomożemy ocenić Twoje możliwości, przygotujemy wnioski i pisma, a także doradzimy, jakie kroki warto podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć swoje prawa i interesy. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale