Mamy 10 452 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Reklamacja leczenia stomatologicznego

Autor: Filip Syrkiewicz • Opublikowane: 10.07.2019

6 tygodni temu stomatolog założył mi mostek protetyczny. Było wiele poprawek, na ostatniej lekarz dał mi do podpisania kartę odbioru, którą podpisałam (że nie mam zastrzeżeń). Niestety w domu podczas jedzenia okazało się, że proteza jest niedopasowana w zgryzie, a także jest ciasna i wymaga korekty.Czy lekarz ma obowiązek poprawić źle wykonany mostek mimo mojego podpisu? Obawiam się problemów. Czy słusznie? Czy mogę złożyć reklamację tego leczenia stomatologicznego i oczekiwać pomocy?

Filip Syrkiewicz

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Co do zasady dostawca usługi zobowiązany jest do usunięcia wszelkich stwierdzonych wad polegających na niezgodności z umową. Uprawnienie to realizuje się w ramach instytucji rękojmi określonej w art. 556 i nast. ustawy Kodeks cywilny.

 

Oświadczenie, które opatrzyła Pani swoim podpisem w chwili odbioru mostu protetycznego ,odpowiada co do zasady porozumieniu w sprawie wyłączenia rękojmi, którego skutkiem jest wyłączenie odpowiedzialności sprzedającego (dostawcy usługi stomatologicznej) za wady. W tym stanie rzeczy wymaga zatem oceny, czy oświadczenie takie mogło zostać złożone skutecznie.

 

Stosownie do art. 558 § 1 Kodeksu cywilnego ograniczenie lub wyłączenie rękojmi w odniesieniu do konsumenta może nastąpić wyłącznie w przypadkach określonych w przepisach szczególnych. Przez pojęcie konsumenta rozumieć należy osobę fizyczną, która nabywa towar lub usługę poza działalnością gospodarczą.

 

Istniejący między Panią a przedsiębiorcą wykonującym usługi stomatologiczne odpowiada umowie o dzieło, na podstawie której wykonawca zobowiązuje się do świadczenia na Pani rzecz określonej usługi. Co do zasady w przypadku wadliwie wykonanej usługi wykonawca zobowiązany jest do podjęcia czynności zmierzających do osiągnięcia pożądanego rezultatu. W przypadku, gdy nie jest możliwe usunięcie wady, usługobiorca (którym w omawianej sytuacji jest Pani) może – w przypadku wady istotnej – odstąpić od umowy lub żądać obniżenia wynagrodzenia.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Reklamacja leczenia stomatologicznego

 

Co istotne, w przepisach szczególnych brak jest wyraźnej dyspozycji umożliwiającej wyłączenie rękojmi za wady w przypadku usługi stomatologicznej. Pogląd ten znajduje oparcie m.in. w stanowisku Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z którym do usług dentystycznych stosuje się przepisy określające szczególne zasady sprzedaży konsumenckiej. W obowiązującym stanie prawnym aktem tym jest ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2017 r., poz. 683 z późn .zm.).

 

Podsumowując, w stanie faktycznym ustalonym na podstawie udzielonych przez Panią wyjaśnień brak jest normatywnych podstaw do wyłączenia rękojmi za wady usługi stomatologicznej obejmującej założenie mostu protetycznego. Nie istnieją bowiem przepisy szczególne dopuszczające możliwość ograniczenia odpowiedzialności wykonawcy usługi dentystycznej. W konsekwencji w omawianym przypadku zastosowanie znajdować będą ogólne zasady udzielania rękojmi za wady, określone w art. 556 i nast. Kodeksu cywilnego.

 

W przypadku stwierdzenia przez Panią obiektywnej niezgodności dostarczonej usługi stomatologicznej z umową będzie Pani przysługiwać prawo do wystąpienia do sprzedającego (przedsiębiorcy świadczącego usługę stomatologiczną) o usunięcie wad. Prawo to może Pani zgodnie z art. 568 § 2 Kodeksu cywilnego realizować w ciągu roku od daty stwierdzenia wady.

 

W tym stanie rzeczy złożone przez Panią oświadczenie w zakresie, w jakim mogłoby być rozumiane jako wyłączenie odpowiedzialności sprzedającego z tytułu rękojmi, należy uznać za bezskuteczne.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 2 + zero =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Obowiązek szczepień

Mam dwoje dzieci. Starsze z nich prawdopodobnie po jednej ze szczepionek ma poważne problemy neurologiczne i zwolnienie od szczepień. Młodsze niedługo ma ostateczny termin następnego szczepienia i przychodnia zagroziła, że jeśli dziecko nie zostanie zaszczepione, zgłosi sprawę do sanepidu. Nie mam zamiaru szczepić żadnego z dzieci, dopóki nie dostanę pisemnego oświadczenia o wzięciu pełnej odpowiedzialności za ewentualne powikłania od odpowiedniej do tego instytucji. Czy rzeczywiście istnieje obowiązek szczepień i jeśli tak, to jak się przed tym bronić, jednocześnie nie płacąc kar?

Czy pacjent ma prawo wglądu w dokumentację z 2007 r.?

 

Czy pacjent ma prawo do otrzymania ze szpitala: kopii raportów zbiorczych lekarskich, kopii raportów zbiorczych pielęgniarskich, kopii wpisu w księdze przyjęć, kopii wpisu w księdze wypisówlub prawo do wglądu do tych dokumentów, które stanowią wewnętrzną dokumentację szpitala, a dotyczą hospitalizacji tego pacjenta?Chodzi o dokumentację z 2007 r., czyli sprzed ustawy i prawach pacjenta. Co robić, jeśli szpital odmawia udostępnienia tychże dokumentów? 

 

Zasada praw nabytych

Czy obowiązuje zasada praw nabytych do 10-cio letniego okresu przechowywania dokumentacji medycznej zakończonej przed wejściem w życie ustawy z 6 lipca 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »