Mamy 11 498 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zerwany pasek rozrządu na gwarancji - kto pokrywa koszty naprawy?

Autor: Mateusz Rzeszowski • Opublikowane: 11.07.2020

W 2016 roku zakupiłem w salonie nowy samochód. Otrzymałem wówczas dwuletnią gwarancję na silnik. W 2019 roku jesienią pękł pasek rozrządu. Producent deklaruje wytrzymałość danej części do przebiegu 150 tys. kilometrów. Pasek pękł przy przebiegu 96 tys. Serwis uznał, iż należy wymienić cały silnik i zaproponował pokrycie 50% kosztów części – koszt robocizny w moim zakresie, łącznie do zapłaty przeze mnie 8500 zł. Czy mam prawo domagać się bezpłatnej wymiany i jak dalej postępować w danej sprawie?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Zerwany pasek rozrządu na gwarancji - kto pokrywa koszty naprawy?

Gwarancja udzielana przy sprzedaży

Kwestia gwarancji przy sprzedaży uregulowana została w przepisach Kodeksu cywilnego (dalej K.c.). Zgodnie z art. 577 § 1 K.c. udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. Jednocześnie oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala – w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.

Uszkodzenie silnika a gwarancja

Zgodnie z przekazanymi informacjami gwarancja na silnik obejmowała okres dwóch lat. Zakładam jednak, że pojazd jako całość posiada dłuższą gwarancję. Pozastawowym zagadnieniem w tej chwili jest zatem, czy pasek rozrządu, który uległ uszkodzeniu i spowodował dalsze zniszczenia, powinien być traktowany jako część silnika i objęty krótszym okresem gwarancyjnym. Część taka stanowi bowiem osprzęt silnika, a nie część samej jednostki napędowej. Dodatkowo niejako niezależnie od podstawowego oświadczenia gwarancyjnego mamy do czynienia z dodatkową deklaracją dotyczącą żywotności części, a opartą na parametrze ilości przejechanych kilometrów. Bardzo istotne jest zatem samo brzmienie postanowień gwarancji, ponieważ tak naprawdę to one definiują zakres odpowiedzialności gwaranta. Gwarancja stanowi bowiem dobrowolne zobowiązanie gwaranta (zwykle producenta) do spełnienia określonych świadczeń na rzecz kupującego, w przypadku różnych wad dotyczących kupowanego produktu.

Wymiana po gwarancji

W związku z tym, że salon samochodowy deklaruje chęć pokrycia połowy kosztów, podejrzewam, że z postanowień gwarancji nie będzie wynikać dokładnie, jak należy postąpić w sytuacji, z którą mamy do czynienia w Pana przypadku. W takiej sytuacji zapisy gwarancji powinny być co do zasady interpretowane na korzyść konsumenta. Eksploatacja pojazdu następowała bowiem na zasadach określonych przez producenta i do uszkodzeń doszło na skutek braku zachowania parametrów jednej z części pojazdu.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • V - dziesięć =

»Podobne materiały

Reklamacja naprawy telefonu

Kupiłem telefon komórkowy w sklepie firmowym. Oddałem jednak komórkę do serwisu, bo miała wiele wad: trzeszczała, gubiła zasięg, sama się resetowała itp. Naprawiano ją ponad 2 tygodnie, a i tak wiele się nie poprawiło. W salonie nie przyjąłem komórki i została ponownie wysłana do serwisu.

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »