.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Źle zamontowane parapety

• Autor: Eliza Rumowska

Podczas ocieplania mojego bloku firma, która wykonywała te roboty, musiała wymienić wszystkim mieszkańcom parapety zewnętrzne. Ja zaznaczyłem, że przy wymianie parapetów nowe maja być tak samo zamontowane jak stare, czyli „wsadzone” pod okno, a nie przykręcane do okna, ponieważ moje okna są do tego nie przystosowane i konstrukcja tych okien na to nie pozwala. Niestety monterzy jeden parapet zamontowali prawidłowo, a resztę parapetów przykręcili do okna, nic nie uszczelniając. Ramy zostały podziurawione i nie da się tego naprawić. Właściciel firmy proponuje mi 200 zł rekompensaty i zapomnienie o sprawie. Moje okna są jednak warte 10 tys. zł, a kwalifikują się do wymiany. Co robić?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Nienależycie wykonana przez przedsiębiorcę budowlanego usługa

Z opisanej sprawy wynika, że w sporze jest Pan nie tyle klientem tej firmy, ile beneficjentem jej końcowej usługi (montażu parapetów). Rodzi to określone konsekwencje prawne:

 

  • Roszczenia wynikające z przepisów prawa z zakresu zobowiązań dotyczą stron umowy.
  • Jako beneficjent, który poniósł szkodę z racji nienależycie wykonanej przez przedsiębiorcę budowlanego usługi zamówionej przez podmiot zarządzający budynkiem (wspólnotę, spółdzielnię itp.), powinien Pan obie te strony o powstałych nieprawidłowościach odpowiednio pisemnie informować.
  • Jednak kluczowe pozostaje ustalenie związku przyczynowo-skutkowego między działaniem firmy remontowej przy montażu rzeczonych parapetów a powstaniem szkody (nieodwracalne uszkodzenie okien). Na pewno bardzo pomocne byłoby, gdyby Pana zastrzeżenie, którym Pan wspomina, w opisie sprawy zostało zgłoszone pisemnie przed wykonaniem montażu parapetów. Jednakże fakt zamontowania jednego parapetu poprawnie, a pozostałych w sposób wywołujący szkodę, świadczy o tym, że sygnalizował Pan problem przed przystąpieniem firmy do montażu parapetów.

 

Zanim jednak przejdzie Pan do fazy przedstawienia skonkretyzowanych roszczeń – warto „zainwestować” w opinię biegłego rzeczoznawcy z zakresu budownictwa, który potwierdzi wykonanie nienależycie (niezgodnie ze sztuka budowlaną) montażu parapetu oraz określi wymiar także kwotowy zaistniałej szkody. Z taką opinią powinien się Pan zwrócić pisemnie zarówno do firmy wykonującej montaż, jak i podmiotu zamawiającego tę usługę (administratora budynku). Oczywiście wszelkie roszczenia – o ile będą miały oparcie w opinii biegłego – będzie Pan realizował wobec tego, kto szkodę wyrządził, tj. firmy wykonawczej. Jednak zgłaszając sprawę do administratora, powinien Pan oczekiwać wsparcia z jego strony jako kontrahenta zlecającego te prace, bowiem zachowanie wykonawcy niezgodne ze sztuka budowlaną (o ile potwierdzi to opinia biegłego) było nienależytym wykonaniem zobowiązania.

Roszczenia względem wykonawcy usługi

Konkludując – skoro firma budowlana próbuje Panu wcisnąć jakieś parę groszy w zamian za święty spokój, to prawdopodobnie czuje ciężar swego błędu – dlatego warto zainwestować w rzeczoznawcę, aby Pana roszczenia nie były tylko Pana twierdzeniami, ale miały oparcie w fachowej ekspertyzie. Oczywiście doradzam Panu podjęcie wszelkich prób polubownego załatwienia sporu, tj. rozliczenia w oparciu o ugodę. W razie konieczności sporządzania dalszym pism lub przygotowania ugody, czy tez pozwu sądowego – polecam kontynuację obsługi w naszym serwisie.

 

Teraz zaś – zanim Pan zleci ekspertyzę – proszę niezwłocznie poinformować pisemnie firmę budowlaną, że w związku z ich prepozycję polubownego załatwienia sprawy – prosi Pan o określenie pisemnie przez nich sposobu naprawienia szkody, tj. podanie kwoty zapłaty odszkodowania. Oczywiście jeżeli Pan sobie życzy – mogę wycenić i przygotować takie wezwanie.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Eliza Rumowska

Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu