
















W serwisie
Materiały
Sprzedaż samochodu jako uszkodzony• Autor: Tomasz Kowalski |
Miałem (jako osoba fizyczna) samochód zakupiony jako uszkodzony. Naprawiłem wszystkie usterki, potem także kolejne, które wyszły w trakcie eksploatacji. Niedawno sprzedałem ten samochód – też jako uszkodzony. W umowie zawarłem tę informację oraz klauzulę, że kupujący oświadcza dokładne zapoznanie się ze stanem technicznym pojazdu. Nie mówiłem o wcześniejszych naprawach w samochodzie. Dwa dni temu kupujący zwrócił się do mnie o zwrot pieniędzy z tytułu rękojmi w związku z usterkami, które wiążą się z moimi poprzednimi naprawami. Czy kupujący ma do tego prawo? |
![]() |
Odpowiedzialność sprzedawcy za rzecz sprzedaną mającą wadę zmniejszającą jej wartośćZgodnie z art. 556 § 1 kodeksu cywilnego „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne)”. Czy sprzedawca może być zwolniony z odpowiedzialności za sprzedaż rzeczy wadliwej?„Sprzedawca nie może się z niej zwolnić (odpowiedzialności), obciąża go ona niezależnie od tego, czy to on spowodował wadliwość rzeczy, czy ponosi w tym zakresie jakąkolwiek winę, a nawet czy w ogóle wiedział lub mógł wiedzieć o tym, że sprzedawana rzecz jest wadliwa. Brak wiedzy, choćby nawet elementarnej, czy nawet podejrzeń w żaden sposób nie wpływają na wyłączenie odpowiedzialności czy nawet jej ograniczenie. Ściśle mówiąc, wystarczającą przesłanką faktyczną tego rodzaju odpowiedzialności, która powstaje już po wykonaniu świadczenia z umowy przez sprzedawcę (umorzeniu jego zobowiązania), jest ustalenie, że wydana i odebrana przez kupującego rzecz wykazuje cechy kwalifikujące ją w danym stosunku prawnym jako rzecz wadliwą” [A. Brzozowski (w:) K. Pietrzykowski, Komentarz, t. II, 2009, s. 268; S. Buczkowski (w:) Komentarz, t. II, 1972, s. 1299; Cz. Żuławska (w:) G. Bieniek, Komentarz, t. II, 2007, s. 47]. Odpowiedzialność w zakresie rękojmiJak wynika z powyższego, odpowiedzialność w zakresie rękojmi za wady jest, jak widać, ukształtowana bardzo szeroko. Okoliczności wpływające na ową odpowiedzialność to również sytuacje dotyczące sprzedawanej rzeczy wywołane przez sprzedawcę (np. jak w podanym stanie faktycznym kolizja drogowa). Nie bez znaczenia pozostają także określone wypowiedzi dotyczące przedmioty sprzedaży i poczynione w nich zapewnienia dotyczące jego jakości. Oczywiście dotyczy to wyłącznie rozbieżności wypowiedzi z rzeczywistym stanem rzeczy. Jeżeli zapewnił Pan, że silnik samochodu jest sprawny, a w istocie taka sytuacja nie miała miejsca, będzie Pan odpowiadał, gdyby silnik w okazał się niesprawny. Za elementy uszkodzone, o których poinformował Pan kupującego, nie będzie Pan odpowiadał. Niepoinformowanie nabywcy o wadach fizycznych pojazduJeżeli nie poinformował Pan nabywcy o tym, że w przeszłości oprócz kolizji samochód miał problemy z silnikiem i wiązką elektryczną, będzie Pan odpowiadał z tytułu rękojmi za wady fizyczne, ponieważ rzecz nie miała właściwości, o których istnieniu zapewnił Pan nabywcę (czyli samochód był już wcześniej naprawiany w zakresie tych części).
Wada samochodu nie wystąpi, jeżeli usunięcie usterki polegało na wymianie uszkodzonych elementów na nowe, które wspomnianych wad nie posiadają. Kiedy sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi?Odpowiedzialność za wady fizyczne w zasadzie nie ma miejsca, gdy są one spowodowane zwykłą eksploatacją samochodu i powstały w sposób naturalny wynikający ze zwykłego zużycia rzeczy. Należy jednak o takich sytuacjach wyczerpująco poinformować kupującego, by zwolnienie z odpowiedzialności było skuteczne. Na podstawie art. 557 § 1 Kodeksu cywilnego „sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy”. Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 26 stycznia 1994 r., sygn. akt I ACr 640/94 (Wokanda 1994/11/48), „dla zwolnienia sprzedawcy od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nie wystarczy, że kupujący mógł - przy dołożeniu należytej staranności – wadę zauważyć. Sprzedawca bowiem odpowiada także za wady jawne, jeśli nie były kupującemu znane”.
Jak wynika z przekazanej informacji, o istnieniu wady kupujący dowiedział się już po zawarciu umowy. Co więcej jego oświadczenie nie mogło obejmować przedmiotów uszkodzonych, ponieważ nie miał o tym wiedzy.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi może być ograniczona, nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy o wadzie rzeczy, mimo świadomości jej występowania, nie poinformował Pan kupującego. Co może zrobić kupujący w przypadku wystąpienia wad rzeczy sprzedanej?W przypadku wystąpienia wad rzeczy sprzedanej, kupujący może:
To do kupującego należy wybór, z którego uprawnienia chce skorzystać, i jest on swym wyborem związany, chyba że zadośćuczynienie jego roszczeniu w takiej formie nie jest możliwe.
*Stan prawny z dnia 02.04.2013 r. PrzykładyAuto po stłuczce sprzedane jako uszkodzone, ale bez wzmianki o naprawach Andrzej kupił samochód powypadkowy, który samodzielnie naprawił – wymienił przedni zderzak, reflektor i błotnik. Po kilku miesiącach eksploatacji, bez żadnych dalszych usterek, postanowił go sprzedać. W ogłoszeniu zaznaczył, że auto jest „uszkodzone – do drobnych poprawek blacharskich” i zawarł z kupującym umowę z klauzulą o zapoznaniu się ze stanem technicznym pojazdu. Nie wspomniał jednak o wcześniejszym wypadku i dokonanych naprawach. Dwa tygodnie po sprzedaży nowy właściciel odkrył nieszczelność w układzie chłodzenia, której przyczyną była niefachowa naprawa po stłuczce. Kupujący zażądał obniżenia ceny, a gdy Andrzej odmówił – sprawa trafiła do sądu. Sąd orzekł, że zatajenie wcześniejszego uszkodzenia i naprawy naruszało obowiązek informacyjny sprzedawcy, co uzasadniało odpowiedzialność z rękojmi.
Sprzedaż samochodu z wymienionym silnikiem – brak informacji = wada Ewa sprzedała kilkuletniego SUV-a, w którym wcześniej wymieniła silnik na używany, pochodzący z innego auta. Pojazd był sprawny, nie wykazywał objawów usterki. W umowie zaznaczyła, że kupujący akceptuje stan techniczny i że auto sprzedawane jest jako uszkodzone, jednak nie wspomniała o fakcie wymiany silnika. Po miesiącu nowy właściciel zauważył niepokojące dźwięki z komory silnika, a mechanik wykrył, że jednostka napędowa była wcześniej źle zamontowana, co powodowało jej nadmierne zużycie. Kupujący wystąpił z roszczeniem z tytułu rękojmi, argumentując, że auto nie miało właściwości, których się spodziewał. Ekspert sądowy potwierdził, że silnik był już wcześniej uszkodzony i sprzedający powinien o tym poinformować. Ewa musiała zwrócić część zapłaconej ceny.
Sprzedany pojazd z historią zalania – brak wzmianki = wada ukryta Marcin sprzedał auto, które kilka lat wcześniej uległo zalaniu podczas ulewy – woda dostała się do wnętrza, uszkadzając instalację elektryczną. Po naprawie i długotrwałej eksploatacji nie zauważał problemów, dlatego uznał, że nie musi o tym informować kupującego. Nowy właściciel po dwóch tygodniach użytkowania zgłosił usterki elektroniki – nie działały czujniki parkowania i system start-stop. Diagnoza wykazała ślady wcześniejszego zalania. Kupujący zażądał zwrotu pieniędzy, a gdy Marcin odmówił, sprawa trafiła do sądu. Mimo że pojazd działał poprawnie przez dłuższy czas, sąd uznał, że zatajenie tak istotnej informacji stanowiło podstawę do roszczenia z tytułu rękojmi. PodsumowanieSprzedaż samochodu jako uszkodzonego nie zwalnia sprzedawcy z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli nie poinformował kupującego o istotnych wadach lub naprawach, które miały wpływ na wartość lub właściwości pojazdu. Klauzula w umowie o zapoznaniu się ze stanem technicznym auta nie chroni przed roszczeniami, jeśli informacje przekazane kupującemu były niepełne lub nieprawdziwe. Kluczowe znaczenie ma rzetelność i przejrzystość – sprzedawca, który świadomie przemilcza wcześniejsze usterki czy naprawy, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, nawet jeśli pojazd został formalnie sprzedany jako uszkodzony. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy w sprawie sprzedaży samochodu lub masz wątpliwości, czy ponosisz odpowiedzialność z tytułu rękojmi? Skorzystaj z naszej porady prawnej online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Nasi prawnicy przeanalizują Twoją sytuację i wskażą najlepsze rozwiązanie, pomagając Ci uniknąć kosztownych błędów i sporów. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Tomasz Kowalski Ukończył aplikację radcowską, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenie zawodowe zdobył podczas praktyk w kancelariach prawnych, a także w trakcie pracy w urzędach administracji państwowej. Udziela porad prawnych z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego, zwłaszcza z prawa oświatowego oraz prawa budowlanego, a także w sprawach z zakresu prawa pracy, w szczególności dotyczących problematyki stosunków pracy nauczycieli oraz zatrudnienia w strukturach administracji państwowej. |
|