Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Produkty wytwarzane na zamówienie a odstąpienie od umowy

Autor: Joanna Korzeniewska • Opublikowane: 11.03.2019

Jestem jednoosobową firmą, sprzedajemy na Allegro i nie tylko produkty wytwarzane na zamówienie, po zakupie dla klienta. Nasz problem tkwi w odstąpieniu od umowy, z którego klienci korzystają, narażając nas na koszty. Czy możemy korzystać z art. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta: „Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów: 3) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”? Wystawiamy na sprzedaż produkt z naszego wzoru, jednak nie jest on wytwarzany masowo, a po zakupie.

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Pozornie odpowiedź na Pana pytanie może wydawać się dość prosta, choć w gruncie rzeczy może wymagać nieco większej analizy.

 

Ustawodawca, najpierw unijny, a za nim polski wprowadził szereg udogodnień dla konsumentów, którzy są z reguły słabszą ekonomicznie stroną umowy. Wprowadzono więc dla nich różne uprawnienia, z którymi korelują szersze obowiązki przedsiębiorców. Zostały one uregulowane w dużym stopniu w ustawie o prawach konsumenta (zwana dalej ustawą). Określa ona m.in. uprawnienia dla konsumenta kupującego poza lokalem przedsiębiorstwa.

 

Prawo do odstąpienia od umowy zostało wprowadzone w art. 27 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią konsument, który zawarł umowę na odległość, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (oprócz tych dotyczących zwrotu). Jest to uzasadnione faktem, iż klient nie wie dokładnie, jaki towar kupuje, i powinien mieć możliwość sprawdzenia go oraz podjęcia decyzji.

 

W niektórych jednak przypadkach prawo to zostało wyłączone, gdyż nie zawsze powinno się to stosować, co zostało opisane w przywołanym przez Pana art. 38. W ustępie 3, który Pan przywołał, opisano, iż nie można odstąpić od umowy, której przedmiotem jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb. Istnieje wiele sytuacji, które niewątpliwie i wprost podpadają pod ten przepis, jednakże równie dobrze są sytuacje już nie tak proste i jasne. Nie wiem, o jakie produkty chodzi, gdyż Pan o tym nie wspomniał, w związku z tym siłą rzeczy uwagi muszą być raczej ogólne. Komentatorzy podkreślają, iż znamiona tej sytuacji wypełnia np. zrobienie mebli pod konkretny projekt, okularów czy oczywiście ubrania na miarę. Stwierdzają oni, że nie może być beneficjentem „sprzedaży na próbę” osoba, na której życzenie i pod którą zostało wykonane dane zamówienie.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Produkty wytwarzane na zamówienie a odstąpienie od umowy

 

Nie jest wprost wyjaśnione, co to jest rzeczy nieprefabrykowana, ale określenie prefabrykat to gotowy element fabryczny łączony w całość, a więc przeciwnie – nieprefabrykowany to produkt, który nie jest masowo produkowany jako gotowy do użycia, ale wymaga indywidualnego toku produkcji, robiony jest według indywidualnych potrzeb klienta. Trudno jest powiedzieć jednoznacznie, gdyż nie wiem, na ile Państwa produkty są zindywidualizowane, choć fakt, że produkt wytwarzany jest dopiero po zakupie może świadczyć o tym, że robiony jest on „pod klienta”, a nie ogólnie dla jakiegokolwiek konsumenta i że istnieje wiele takich samych egzemplarzy.  Z drugiej jednak strony nie przesądza ten sam fakt o tym automatycznie, ale może być poważnym argumentem przemawiającym za tym. Jeśli dodać do tego fakt, że klient wybiera sobie jakiś konkretny wzór, ornament itp., wydaje się już być niemal pewne, że spełnione zostały warunki określone w ustawie.

 

Dla Państwa bezpieczeństwa najlepiej byłoby, aby informacja o braku możliwości odstąpienia od umowy była wprost na aukcji czy na innej stronie. Wówczas klient nie mógłby zasłaniać się niewiedzą na ten temat, a Pan byłby w dużym stopniu chroniony przed roszczeniami i próbami odstąpienia od umowy, choć oczywiście i tak mogą zdarzać się osoby, które będą chciały i tak to zrobić, jednakże na podstawie Pana opisu wydaje się raczej, że sprzedawany produkt jako produkowany dla konkretnej osoby.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • dwa plus dziewięć =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Cofnięty licznik w samochodzie z dużą ilością usterek – sprzedawca wszystkiego się wypiera

Kupiliśmy z mężem samochód w autokomisie. Sprzedawca zapewniał, że auto jest sprawne. Okazało się jednak, że był cofnięty licznik i w ogóle jest pełno usterek. Sprzedawca nie chce auta naprawić. Wysłaliśmy pismo, oświadczając, że odstępujemy od umowy na podstawie art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, powołując się na istotną niezgodność towaru z umową. Sprzedawca odmówił uznania naszych roszczeń. Do tego na fakturze kwota sprzedaży była nieprawidłowa. Moje pytania: 1. Co dalej? 2. Jakie mamy szanse w sądzie i czy tylko kwota na fakturze wchodzi w grę (ponieśliśmy dodatkowe koszty napraw – kilka tysięcy)? 3. Czy można pociągnąć sprzedawcę do odpowiedzialności karnej, np. za oszustwo lub poświadczenie nieprawdy na fakturze? 4. Kto ewentualnie poniesie odpowiedzialność karną i cywilną – sprzedawca czy jego żona, która jest właścicielką komisu? 5. Jaki mam termin na wniesienie sprawy do sądu?

Oszukany przebieg samochodu i dochodzenie praw przez kupującego

Miesiąc temu kupiłem w komisie samochód z przebiegiem 100 tys. km. Po kilku dniach podczas kontroli w ASO okazało się, że rok temu samochód miał już przebieg 250 tys. km. Zostałem więc oszukany. Chcę domagać się zwrotu pieniędzy – napisałem już w tej sprawie do sprzedawcy, jednak ten twierdzi, że nie jest winny, bo mogłem przed zakupem sprawdzić pojazd. Jak dochodzić swoich praw?

Reklamacja naprawy telefonu

Kupiłem telefon komórkowy w sklepie firmowym. Oddałem jednak komórkę do serwisu, bo miała wiele wad: trzeszczała, gubiła zasięg, sama się resetowała itp. Naprawiano ją ponad 2 tygodnie, a i tak wiele się nie poprawiło. W salonie nie przyjąłem komórki i została ponownie wysłana do serwisu. Minęły już kolejne 2 tygodnie, telefonu zastępczego nie dostałem. Na infolinii firmy dowiedziałem się, że mogę napisać jedynie reklamację dotyczącą czasu naprawy. Jak więc napisać takie pismo? I wysłać je normalnie czy e-mailem?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »