.
Mamy 13 516 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne porady prawne

Pliki można dodać w kolejnym kroku
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!

Reklamacja kostki brukowej z dwóch różnych partii

Zakupiliśmy kostkę brukową pół roku temu, sprzedawca obiecał przechować nam kostkę do momentu rozpoczęcia prac związanych z jej układaniem. W zeszłym tygodniu kostka została do nas dostarczona po wcześniejszym ustaleniu. Wczoraj po odkryciu palet z kostką zauważyliśmy z żoną, że kilka palet z kostką ma inny odcień. Po zapoznaniu się z etykietami na paletach zauważyliśmy, że mamy kostkę z dwóch partii – trzy palety są z maja 2021 (jest jaśniejsza i cieplejsza). Dodam jeszcze, że kostka była zamawiana w jednej partii, a nie domawiana. Nie zostaliśmy poinformowani o tym, że kostka będzie z dwóch różnych partii. Chciałbym złożyć reklamację na kostkę. Czy mogę żądać wymiany kostki na taką z jednej partii?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Reklamacja kostki brukowej z dwóch różnych partii

Rękojmia i usunięcie wady przez sprzedawcę

Zgodnie z treścią art. 556. § 1 Kodeksu cywilnego „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)”.

 

Zgodnie natomiast z treścią art. 560:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady”.

Prawa nabywcy towaru

O ograniczeniu pełnej swobody korzystania z uprawnień z tytułu rękojmi można mówić w kontekście prawa kupującego do odstąpienia od umowy sprzedaży oraz prawa złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny. Możliwość skorzystania z tych uprawnień uzależniona jest przede wszystkim od tego, czy sprzedawca zdecyduje się na skorzystanie z przysługujących mu kontruprawnień. Jeżeli sprzedawca wadliwą rzecz niezwłocznie wymieni albo niezwłocznie wadę usunie, kupujący nie będzie miał możliwości skorzystania z prawa odstąpienia oraz prawa żądania obniżenia ceny. Jak stwierdził SN, „skuteczność działań sprzedawcy musi być oceniana z zastosowaniem niezwłocznej wymiany rzeczy lub niezwłocznego usunięcia wady, a nie niezwłocznego oświadczenia o gotowości wymiany lub naprawy” (orz. SN z 9.10.2002 r., sygn. akt IV CKN 1372/00).

 

„Nie musi być to jednak działanie natychmiastowe, ale raczej niezwłoczne z uwzględnieniem konkretnych okoliczności” (uchwała SN z 30.12.1988 r., sygn. akt III CZP 48/88).

Wezwanie do wymiany towaru z dwóch różnych partii

Z uwagi na powyższe, a także istotne wady zakupionego produktu, powinien Pan wystosować do sprzedawcy wezwanie – najlepiej pisemne – ze wskazaniem Pana roszczenia, a więc wymiany kostki na wolną od wad – w jednym kolorze. Jeżeli niniejsze nie odniesie skutku, może Pan od umowy odstąpić – co oczywiście z uwagi na wciąż rosnące ceny materiałów budowlanych nie będzie korzystne. Jednak w takim przypadku będzie Pan posiadał dodatkowe roszczenie o naprawienie szkody powstałej na skutek odstąpienia. Proponuję więc rozpocząć od pisemnego wezwania do wymiany kostki na wolną od wad.

Masz problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 1 plus 4 =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl