Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Reklama treści erotycznych

Autor: Łukasz Drzewiecki • Opublikowane: 12.05.2015

Reklama treści pornograficznych nie jest reklamą bezwzględnie zakazaną w polskim systemie prawnym, jednakże podlega obostrzeniom ze względu na osoby, do których może być kierowana.

Łukasz Drzewiecki

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Kwestię dopuszczalności reklamowania treści erotycznych lub pornograficznych należy rozpatrywać przede wszystkim na gruncie prawa karnego, przy czym w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, co oznaczają pojęcia „treści pornograficzne” i „treści erotyczne”. W obecnym stanie prawnym brak jest definicji legalnej takiego sformułowania, nie zawiera jej w szczególności Kodeks karny1 (chociaż się nim posługuje). Próbę zdefiniowania „treści pornograficznych” podjął Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 listopada 2010 r.2, stwierdzając, że „treści pornograficzne” to zawarte w utrwalonej formie (np. film, zdjęcia, czasopisma, książki, obrazy) lub nie (np. pokazy na żywo), prezentacje czynności seksualnych człowieka (zwłaszcza ukazywanie organów płciowych człowieka w ich funkcjach seksualnych), i to zarówno w wymiarze niesprzecznym z ich biologicznym ukierunkowaniem, jak i czynności seksualnych człowieka sprzecznych z przyjętymi w społeczeństwie wzorcami zachowań seksualnych. Trudno jest natomiast określić granicę pomiędzy „treściami pornograficznymi”, a „treściami erotycznymi”, chociaż mając na uwadze przyjęte przez Sąd Najwyższy rozumienie „treści pornograficznych” można wysnuć twierdzenie, że „treściami erotycznymi” będą treści związane z seksualnością człowieka, np. treści przedstawiające nagość, jednak w przeciwieństwie do „treści pornograficznych” nie prezentujące czynności seksualnych. Jednakże z uwagi na to, że brak jest legalnej definicji pojęcia „treści pornograficznych”, a granica pomiędzy „treściami pornograficznymi” a „treściami erotycznymi” jest płynna, na potrzeby niniejszego artykułu pojęcia te zostaną potraktowane jako tożsame.

 


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Zgodnie z art. 200 § 3-5 Kodeksu karnego:

 

  1. kto małoletniemu poniżej lat 15 prezentuje treści pornograficzne lub udostępnia mu przedmioty mające taki charakter albo rozpowszechnia treści pornograficzne w sposób umożliwiający takiemu małoletniemu zapoznanie się z nimi, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3;
  2. tej samej karze podlega, kto w celu swojego zaspokojenia seksualnego lub zaspokojenia seksualnego innej osoby prezentuje małoletniemu poniżej lat 15 wykonanie czynności seksualnej;
  3. tej samej karze podlega, kto prowadzi reklamę lub promocję działalności polegającej na rozpowszechnianiu treści pornograficznych w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi małoletniemu poniżej lat 15.

 

Ponadto zgodnie z art. 202 § 1 – kto publicznie prezentuje treści pornograficzne w taki sposób, że może to narzucić ich odbiór osobie, która tego sobie nie życzy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

 

Jak widać, dopuszczalność reklamowania treści pornograficznych uzależniona będzie od tego, jaki będzie krąg odbiorców takiej reklamy. Bezwzględnie zakazana jest taka reklama treści pornograficznych, która pozwala na zapoznanie się z nimi osobom poniżej 15. roku życia, natomiast w przypadku osób dorosłych dopuszczalność reklamy uzależniona jest od tego, czy reklama sama w sobie zawiera treści pornograficzne oraz czy mogą one dotrzeć do osoby, która sobie tego nie życzy.

 

W praktyce trudno jest określić modelową reklamę treści pornograficznych (erotycznych), która byłaby dopuszczalna na gruncie polskiego prawa. Każdy przejaw działalności reklamowej należałoby rozpatrywać indywidualnie. Można jednak wskazać przykładowe formy reklamy, które naruszałyby przepisy prawa karnego, jak i te, które z pewną dozą prawdopodobieństwa nie stanowiłyby czynu zabronionego. Wydaje się, że niedopuszczalna jest reklama treści pornograficznych (erotycznych), która sama w sobie taką treść zawiera, w postaci graficznej reklamy wielkoformatowej umieszczanej w miejscach publicznych (billboardy, bannery). To samo można powiedzieć o reklamach telewizyjnych, zwłaszcza jeżeli nie byłyby one emitowane w późnych godzinach nocnych, jak i o reklamach zamieszczanych w Internecie, zwłaszcza w portalach internetowych o szerokim gronie odbiorców i tematyce ogólnej, niezwiązanej wyłącznie z erotyką. Reklamowanie treści erotycznych wydaje się jednak dopuszczalne, jeżeli miałoby ono mieć miejsce w serwisach zawierających wyłącznie treści erotyczne lub treści z takimi treściami ściśle związane, przy zastrzeżeniu, że przed wejściem do takiego serwisu potencjalny odbiorca mógłby zapoznać się ze stosownym ostrzeżeniem o jego zawartości (kwestią dyskusyjną jest tutaj jednak możliwość zapoznania się z takim serwisem przez osobę małoletnią poniżej 15. roku życia – wydaje się, że problem taki nie dotyczyłby serwisów odpłatnych, przy czym płatność za korzystanie z takiego serwisu powinna następować w formie przelewu bankowego lub przy użyciu karty kredytowej).

 

 

 

 

______________________________

1 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.)

2 Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23 listopada 2010 r. sygn. akt IV KK 173/10



Stan prawny obowiązujący na dzień 12.05.2015

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 9 - trzy =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

 

 

»Podobne materiały

Naming produktów spożywczych, czyli jak wyróżnić markę unikalną nazwą

Produkty nie mają szans na sukces rynkowy bez unikalnej i wyróżniającej nazwy – naming produktów jest często kluczem do efektywnego marketingu. Stale rośnie konkurencyjność naszego rynku. Jako znaki unijne zarejestrowano już ponad milion marek. Wiele lokalnych marek planuje ekspansj
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »