.
Udzieliliśmy ponad 127,5 tys. porad prawnych i mamy 14 468 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym

Jak powinno być sformułowane pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym udzielone projektantowi (lub innej osobie) przez inwestora, mające na celu załatwienie wszelkich spraw związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę? Czy może być to pełnomocnictwo „do wszelkich spraw związanych z uzgodnieniem projektu budowy … [konkretny obiekt] i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę”, czy musi być oddzielne do każdej czynności? Ile razy należy wnosić opłatę 17 zł?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym

Zasady ustanawiania pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym

Zasady ustanawiania pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym, a takim postępowaniem jest postępowanie w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę, zawierają przepisy art. 32-33 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Zgodnie z tymi przepisami:

 

„Art. 32. Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

 

Art. 33.

§ 1. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.

 

§ 2. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu.

 

§ 3. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

 

§ 4. W sprawach mniejszej wagi organ administracji publicznej może nie żądać pełnomocnictwa, jeśli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w imieniu strony”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Zakres pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym

Zakres pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym rozpoznawać należy, biorąc pod uwagę treść tego pełnomocnictwa. To z tej treści winno wynikać, do jakich czynności i przed jakimi organami pełnomocnik ma prawo występować w imieniu i na rzecz swojego mandanta (udzielającego pełnomocnictwa).

 

Jeżeli zatem chce Pan upoważnić pełnomocnika do działania w Pana imieniu w konkretnym postępowaniu – zważając, że zawiera ono również „w sobie” różnego rodzaju postępowania „wpadkowe” (uzgodnieniowe) toczące się przed innymi organami niż ten właściwy w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę – to wtedy pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym musi być jak najbardziej ogólne i obejmować swym zakresem wszystkie postępowania (również te wpadkowe).

 

Przykład brzmienia pełnomocnictwa: 

 

„Miejscowość, data

 

Pełnomocnictwo

 

Ja, niżej podpisany …, zamieszkały w … (adres: …), według oświadczenia posiadający NIP: … i numer PESEL: … niniejszym

 

ustanawiam pełnomocnika w osobie

 

imię i nazwisko [w przypadku profesjonalnego pełnomocnika wymienić numer uprawnień – radca prawny albo przynależność do określonej ORA – adwokat], do reprezentowania mnie przed: wszystkimi organami administracji publicznej wszystkich szczebli i wszystkimi organami administracji samorządowej wszystkich szczebli oraz sądami powszechnymi i administracyjnymi [sądy – tylko adwokat i radca prawny] wszystkich instancji, Sądem Najwyższym i Trybunałem Konstytucyjnym [tylko adwokat i radca prawny] w sprawie o:

 

  1. zatwierdzenie projektu budowlanego … [oznaczyć dokładnie, co ma być przedmiotem projektu i oznaczyć dokładnie działkę, na której przedmiot projektu ma powstać] i wydanie pozwolenia na budowę ww. obiektu;
  2. we wszystkich sprawach, które pozostają lub będą pozostawać w związku z przedmiotowym postępowaniem.

 

[W przypadku profesjonalnego pełnomocnika można wskazać upoważnienie do udzielania pełnomocnictw dalszych – dotyczy tylko radców prawnych i adwokatów].

 

Adres do doręczeń: …”.

 

Co do opłaty skarbowej, to opłacie tej podlega złożenie pełnomocnictwa, jego odpisu, kserokopii (itd.) w organie administracji lub w sądzie, a zatem każde złożenie pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym podlega opłacie skarbowej (np. złożenie u starosty jako organie wydającym decyzję „główną”, u konserwatora zabytków jako organie uzgadniającym itd.).

 

 

 

Stan prawny z 02.02.2012 r.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Arkadiusz Dudkiewicz

Arkadiusz Dudkiewicz – doradca podatkowy, agent celny, prawnik. Absolwent prawa Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu, wykładowca i prawnik, od 2000 r. agent celny, a od października 2007 r. wykwalifikowany doradca podatkowy (nr 10791). Specjalista w zakresie prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego, administracyjnego, ubezpieczeń społecznych oraz prawa celnego. Wieloletni współpracownik firm doradztwa podatkowego – posiada stałych klientów, którzy powierzyli mu obsługę podatkową oraz reprezentację w sprawach podatkowych. Uznany wykładowca problematyki celnej i podatkowej (VAT i akcyza), autor licznych publikacji. Biegły sądowy z zakresu podatków. Od maja 2014 roku także rzeczoznawca majątkowy.

 

Arkadiusz Dudkiewicz jest także autorem i współautorem szeregu publikacji naukowych, wśród których wymienić należy:

  1. Inwigilacja w prawie podatkowym. Zakres i definicja pojęcia, [w:] P. Chrzczonowicz, V. Kwiatkowska-Darul, K. Skowroński, Inwigilacja w państwie prawa, Toruń 2003.
  2. Nowelizacja k.r.o. i k.p.c. a instytucja odpowiedzialności małżonka dłużnika podatkowego za zobowiązania współmałżonka, Forum Doradców Podatkowych nr 03/2005.
  3. Przejęcie długu publicznoprawnego, Forum Doradców Podatkowych nr 07-08/2005.
  4. Instytucja sprzeciwu małżonka, Forum Doradców Podatkowych, cz. 1 – 10/2005 oraz cz. 2 – 11/2005.
  5. Spółka partnerska w organizacji. Aspekt podatkowy, cz. 1, Forum Doradców Podatkowych nr 12/2005 (współautorstwo z Panem Piotrem Piątakiem), cz. 2 (Forum Doradców Podatkowych nr 01/2006), cz. 3 (Forum Doradców Podatkowych nr 02/2006).
  6. Zakaz reklamy w zawodach zaufania publicznego (Monitor Prawniczy nr 04/2006), A. Dudkiewicz, P. Piątak.
  7. Podstawy prawne wniosku o stwierdzenie nadpłaty i zwrot podatku akcyzowego (Forum Doradców Podatkowych nr 03/2006 – cz. 1 i nr 04/2006 – cz. 2).
  8. Ponaglenie jako środek zaskarżenia bezczynności organu podatkowego (Forum Doradców Podatkowych nr 05/2006).
  9. Skarga na bezczynność organu podatkowego (Forum Doradców Podatkowych nr 06/2006).
  10. Tryby odwoławcze od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (cz. 1 – Forum Doradców Podatkowych nr 07-08/2006, cz. 2 – nr 09/2006, cz. 3 – nr 10/2006 oraz cz. 4 – nr 11/2006).

 


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu