.
Udzieliliśmy ponad 138,7 tys. porad prawnych i mamy 15 482 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Opiniowanie arkusza organizacyjnego, dostęp do przydziałów nauczycieli czy tylko dane ogólne?

• Data: 28-10-2025 • Autor: Marta Słomka

Podczas rady pedagogicznej nauczyciele dostają tylko swoje przydziały godzin i klas. Rada głosuje jednak nad całym projektem organizacyjnym szkoły, którego szczegółów – w tym przydziałów innych nauczycieli – nie zna. Czy rada pedagogiczna powinna mieć dostęp do pełnych przydziałów wszystkich nauczycieli przed opiniowaniem projektu?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Opiniowanie arkusza organizacyjnego, dostęp do przydziałów nauczycieli czy tylko dane ogólne?

Zakres kompetencji rady pedagogicznej

Zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (P.o.) rada pedagogiczna jest kolegialnym organem wewnątrzszkolnym, który wykonuje określone w przepisach prawa zadania, w tym opiniuje projekt organizacji pracy szkoły, obejmujący tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych (art.70 ust. 2 pkt 1 P.o.)

Opiniowanie a zatwierdzanie – istotna różnica

Ustawa dzieli kompetencje rady pedagogicznej na stanowiące (art. 70 ust. 1) oraz opiniodawcze (art. 70 ust. 2).

 

W rozumieniu ust. 2 pkt 1 „opiniowanie organizacji pracy” nawiązuje do przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, gdzie dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy. Ustawa wyraźnie przewiduje, że opiniowaniem obejmuje się tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych – ustalany przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Opiniowaniu podlega również organizacja kwalifikacyjnych kursów zawodowych, a więc tryb i zasady ich prowadzenia – przy założeniu, że szkoła takie kursy prowadzi.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Czym jest arkusz organizacyjny szkoły?

Projekt organizacyjny szkoły, o którym mowa, przybiera postać arkusza organizacyjnego, sporządzanego przez dyrektora. Arkusz ten zawiera m.in. liczbę oddziałów, tygodniową liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, przydziały czynności nauczycieli oraz informacje o zatrudnieniu pracowników niepedagogicznych.

 

Rada pedagogiczna nie posiada kompetencji do zatwierdzania arkusza organizacyjnego, lecz jedynie do jego opiniowania. Przydział czynności nauczycielom jest decyzją należącą do kompetencji dyrektora szkoły jako pracodawcy (art. 68 ust. 5 P.o.). Dokumenty zawierające indywidualne przydziały są kierowane bezpośrednio do zainteresowanych nauczycieli i nie stanowią przedmiotu zatwierdzania przez radę.

Praktyka stosowana w szkołach

W praktyce szkolnej ugruntowany jest model, w którym nauczyciele otrzymują indywidualne przydziały czynności, natomiast rada pedagogiczna opiniuje projekt organizacyjny szkoły jako całość, bez wglądu w indywidualne dane innych nauczycieli. Nie jest to sprzeczne z przepisami prawa, o ile projekt przedstawiony do opinii zawiera dane syntetyczne, pozwalające na ocenę jego kompletności i zgodności z wymogami prawnymi i dydaktycznymi.

 

Przepisy prawa nie określają, w jakiej formie dyrektor szkoły zapoznaje członków rady pedagogicznej z planowaną organizacją pracy szkoły przed jej zaopiniowaniem przez radę pedagogiczną. Należy przyjąć, że forma ta wynika z przyjętych w danej szkole rozwiązań, które umożliwiają zapoznanie się członków rady pedagogicznej z organizacją pracy szkoły i świadome wyrażenie opinii w tej sprawie podczas głosowania.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Granice opiniowania przydziałów nauczycieli

Opiniowanie arkusza organizacji pracy szkoły przez radę pedagogiczną można rozpatrywać w kontekście jej uprawnienia wynikającego z art. 70 ust. 2 pkt 4 P.o., zgodnie z którym do kompetencji rady pedagogicznej należy opiniowanie propozycji dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Jednakże w tym przypadku nie należy tej kompetencji odnosić do opiniowania projektu arkusza organizacji pracy szkoły, a propozycji wynikających ze szczegółowej organizacji pracy szkoły opracowanej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji pracy szkoły.

Możliwość żądania uzupełnienia projektu

Jeśli projekt organizacyjny nie zawiera informacji pozwalających na taką ocenę, rada pedagogiczna może – i powinna – zażądać konieczności jego uzupełnienia przez dyrektora. Niedopuszczalne jest jednak utożsamianie kompetencji opiniodawczej rady z koniecznością zatwierdzania przydziałów czynności nauczycieli, gdyż stanowiłoby to naruszenie przepisów o organizacji pracy szkoły i podważenie kompetencji dyrektora.

 

W przypadku zaistnienia sporu co do zakresu informacji przedstawionych radzie, istnieje możliwość złożenia wniosku do organu sprawującego nadzór pedagogiczny (np. kuratora oświaty) o dokonanie kontroli zgodności procedury opiniowania z obowiązującymi przepisami prawa.

Rada pedagogiczna a dyrektor – podział ról w praktyce

O tym, w jakiej formie zostanie przedstawiona informacja o arkuszu organizacji, decyduje dyrektor szkoły. Przepisy prawa oświatowego nie normują trybu i metody opiniowania arkusza organizacji szkoły. Rozkład godzin może przekazać całej radzie lub każdemu nauczycielowi z osobna.

 

Rada pedagogiczna nie musi być zapoznawana szczegółowo z indywidualnymi przydziałami czynności nauczycieli przed opiniowaniem projektu organizacyjnego szkoły, o ile projekt ten zawiera wystarczające dane do merytorycznej oceny. W przypadku braku takich danych rada powinna wnioskować o uzupełnienie projektu, a w razie istotnych nieprawidłowości – zwrócić się do organu nadzoru pedagogicznego. Opiniowanie nie obejmuje indywidualnych decyzji dyrektora o przydziale zajęć nauczycielom.

 

Zatem rada pedagogiczna powinna mieć dostęp do przydziału zajęć dla nauczycieli, choć nie musi znać go w najdrobniejszych szczegółach.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Brak pełnych danych

Podczas rady dyrektor przedstawia arkusz organizacyjny z liczbą oddziałów i godzin. Nauczyciele dopytują o szczegółowe przydziały kolegów, ale dyrektor wyjaśnia, że indywidualne decyzje kadrowe nie podlegają opiniowaniu.

 

Spór o dodatkowe zajęcia

Rada pedagogiczna opiniuje propozycję wprowadzenia dodatkowych zajęć z matematyki. Nauczyciele chcą wiedzieć, kto je poprowadzi, ale dyrektor informuje, że decyzja o przydziale należy wyłącznie do niego, a rada ocenia jedynie zasadność zajęć.

 

Wniosek o uzupełnienie projektu

Arkusz organizacyjny zawiera ogólne informacje, ale nie precyzuje liczby godzin zajęć pozalekcyjnych. Rada pedagogiczna uznaje, że bez tego nie może wydać opinii i zwraca się do dyrektora o uzupełnienie dokumentu.

Podsumowanie

Rada pedagogiczna ma prawo opiniować arkusz organizacyjny szkoły, ale nie uczestniczy w zatwierdzaniu indywidualnych przydziałów nauczycieli. Kluczowe jest, by projekt zawierał wystarczające informacje do rzetelnej oceny, a w razie braków – rada może żądać ich uzupełnienia.

Oferta porad prawnych

Oferujemy szybkie i profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie niezbędnych pism związanych z prawem oświatowym i nie tylko. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Marta Słomka




.

»Podobne materiały

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu