Mamy 11 498 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Brak tachografu i tarczek a kontrola BAG w Niemczech

Autor: Łukasz Poczyński • Opublikowane: 05.05.2010

Zostałem zatrzymany w Niemczech przez „policję autostradową”, która zażądała ode mnie tachografu i tarczek. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (kupno-sprzedaż samochodów) i jechałem z podpiętą lawetą (a na niej były zakupione samochody), więc pojazd przekraczał 3,5 tony. Posiadam kategorie prawa jazdy B+E i C oraz pozwolenie na przewozy drogowe rzeczy na potrzeby własne. Funkcjonariusze zatrzymali mnie i dali do podpisania jakiś protokół (nie wiem, co zawierał) oraz powiedzieli, że zawiadomią BAG. Czy jest to zgodne z prawem?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Kwestie dotyczące obowiązku instalacji i stosowania tachografu regulują rozporządzenia: Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym i Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz ustawa z 2004 r. o czasie pracy kierowców.

 

Na podstawie art. 27 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, od dnia 1 maja 2006 r. obowiązkowo stosuje się we wszystkich 27 państwach członkowskich UE tachografy cyfrowe. Chodzi tu o pojazdy wprowadzane po raz pierwszy do użytkowania w przewozach drogowych po 1 maja 2006 r.

 

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 zastępiło – w dniu 11 kwietnia 2007 r. – obowiązujące dotychczas rozporządzenie (EWG) nr 3820/85.

 

Zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 tachografy muszą być instalowane i używane w tych pojazdach, które są zarejestrowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej i są wykorzystywane do transportu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem pojazdów i przewozów, o których mowa w art. 4 i 14 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85.

 

Zgodnie z tym tymi artykułami rozporządzenie nie ma zastosowania m.in. do przewozów dokonywanych pojazdami przeznaczonymi do przewozu rzeczy, gdy dozwolona maksymalna masa pojazdu, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 ton.

 

Obowiązek stosowania pojazdów wyposażonych w urządzenie rejestrujące (tachograf analogowy lub cyfrowy) spoczywa na przewoźniku drogowym, natomiast kierowca prowadzący taki pojazd obowiązany jest posiadać odpowiednią wiedzę o użytkowaniu tachografu (i wykresówek współpracujących z tachografem analogowym lub karty kierowcy – w przypadku tachografów cyfrowych) oraz obowiązujących przepisach dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw w czasie prowadzenia oraz odpoczynku.

 

Mając na uwadze powyższe informacje, stanąłbym na stanowisku, że jednak ciążył na Panu obowiązek posiadania tachografu.

 

Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego jako samodzielny centralny urząd federalny w resorcie Federalnego Ministerstwa Komunikacji, Budownictwa i Rozwoju Miasta wykonuje szereg zadań związanych z samochodowym transportem towarowym.

 

Kontrolerzy BAG są upoważnieni do zatrzymywania niemieckich i zagranicznych pojazdów samochodowych transportu towarowego oraz autobusów (z wyjątkiem Bawarii) w celu dokonania kontroli. Odbywa się to także w ramach kontroli mobilnej przez wezwanie do zjechania na najbliższy parking lub w ramach kontroli stacjonarnych w miejscach przeznaczonych do wypoczynku i na parkingach przy autostradach. Kontrolą objęte są również drogi federalne i krajowe. Często kontrole przeprowadzane są we współpracy z innymi organami, np. z policją, urzędem celnym.

 

Kontrola pojazdów obejmuje przede wszystkim:

 

  1. dokumenty wymagane zgodnie z prawem o ruchu drogowym pojazdów transportowych (licencje/certyfikaty, przewożone dokumenty, polisę ubezpieczenia od obowiązku odpowiedzialności cywilnej od szkód towarowych),
  2. przyrząd kontrolny, wykresy, karty kierowcy lub wydruki cyfrowego przyrządu kontrolnego oraz inną wymaganą przepisami dokumentację czasu pracy,
  3. określone przepisami dokumenty dotyczące pobytu, zezwolenia na pracę i ubezpieczenia społecznego,
  4. wymiary, naciski na osie i masy całkowite oraz
  5. zabezpieczenie ładunku i stan techniczny pojazdów, przyczep oraz kombinacji pojazdów.

 

Jak wynika z powyższego, BAG ma prawo kontroli czasu pracy kierowcy, a więc kontrola tachografu i tarczek była w pełni uzasadniona.

 

W przypadku stwierdzenia podczas kontroli naruszeń prawa o ruchu drogowym, przepisów o przewozie zwierząt lub Kodeksu prawa socjalnego, Urząd powiadamia o tym właściwe organy. W przypadku naruszenia przepisów kontrolerzy BAG podejmują środki stosowne do rodzaju i stopnia naruszenia: sporządzają protokół, żądają złożenia zabezpieczenia w przypadku kierowców zagranicznych lub udzielają upomnień. W razie poważnego naruszenia określonych przepisów bezpieczeństwa kontrolerzy mogą zabronić dalszej jazdy.

 

Jeśli w wyniku kontroli BAG stwierdzi, iż doszło do popełnienia wykroczenia, to może nałożyć grzywnę administracyjną (Verwarnungsgeld), ale tylko do wysokości 35 euro, bądź grzywnę powyżej tej kwoty (Bugeld). W przypadku tego pierwszego środka sprawa jest zamknięta „od ręki” i nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych konsekwencji.

 

W drugim przypadku wymierzenie grzywny następuje w drodze postępowania, a na poczet zarówno kary, jak i kosztów samego postępowania pobierane mogą być od kierowców polskich tzw. świadczenia zabezpieczające (Sicherheitsleistun-gen).

 

Natomiast co do kwestii protokołu to generalnie w każdym przypadku osobie kontrolowanej przysługuje prawo odmowy złożenia podpisu na protokołach spisywanych przez funkcjonariuszy BAG czy też policji. Oczywiście funkcjonariusz winien w takim przypadku na protokole dokonać odpowiedniej adnotacji z podaniem przyczyny odmowy podpisania, jednakże nie może „zmusić” osoby kontrolowanej do podpisania jakiegokolwiek dokumentu. Pamiętać należy, że w przypadku podpisania dokumentów, których treści nie znamy, istnieje ryzyko samoobciążenia się. Za każdym razem osoba kontrolowana powinna dostać kopię dokumentów, nawet jeżeli odmówiła ich podpisania.

 

Jeśli nie dostał Pan kopii podpisywanego dokumentu, to powinien Pan niezwłocznie skontaktować się w tej sprawie z centralą BAG w Köln celem złożenia skargi na zachowanie funkcjonariuszy.

 

Podaję Panu link do strony: www.bag.bund.de, gdzie będzie Pan mógł uzyskać więcej informacji i dane kontaktowe do centrali.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (1):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • II + dziewięć =

04.01.2013

Witam
Zostałem zatrzymany do kontroli przez policję ,prowadziłem busa sprintera zarejestrowanego na mnie jako osobe prywatną i nie mam działalnosci dodatkowo miałem przyczepkę z wypozyczalni 750kg i przekraczałem 3.5 tony .zatrzymanie miało miejsce w kierunku berlina i byłem pusty ,na pytanie Policjantów po co jadę odpowiedziałem że po uzywane meble od siostry na co oni odpowiedzieli że muszę miec tacho bo jadę więcej niz 50 km z punktu a a do b co wprawiło mnie w zdumienie .Policjanci spisali protokól na którym napisali ze karają mnie kwota 275 euro ale poniewaz nie mam pieniedzy kwoty tej nie pobierają co wprawiło mnie w kolejne zdumienie bo wiem ze jesli kara się należy to będą ja egzekwowac gotówką a gdy jej nie ma moga nawet zatrzymać auto ,po czym poinformowali mnie ze grozi mi kara 6700 euro !! i wysyłaja to do BAG .To jakaś masakra co innego gdy gość jedzie auto lawetą i jeszcze z przyczepą z dwoma autami ,ale i tak wiem że wszyscy jeżdżą tylko na zakupione auta wypisują umowy na siebie co jest jawna sciemą a tu ja pustym autem prywatnym w dodatku z przyczepką z wypozyczalni.Jesli mieli rację to w praktyce oznacza to że moim pickupem dodgem ramem z przyczepką też bym musiał miec tacho .proszę o pomoc bo nie wiem co dalej robić

paweł


Od redakcji:
Nasi prawnicy nie odpowiadają na komentarze czytelników. Proszę wkleić pytanie do formularza poniżej, a w ciągu 2 godzin otrzyma Pan bezpłatną wycenę porady prawnej.

»Podobne materiały

Wniosek o postawienie znaku drogowego

Jakiś czas temu utwardzono drogę gminną biegnącą wzdłuż mojej posesji. Droga jest długa i prosta, dlatego kierowcy często przekraczają dozwoloną prędkość. Przez tę drogę muszę przepędzać swoje zwierzęta gospodarskie, co stwarza realne zagrożenie. Jak i do kogo mogę się zwrócić o postawienie na

 

Przewóz młodzieży szkolnej busem

Młodzież szkolna w mojej miejscowości przewożona jest busem, który ma 25 miejsc siedzących. Pojazd zabiera jednak więcej osób (ok. 35), które muszą więc całą drogę stać. Czy jest to zgodne z prawem? Dodam, że kilkakrotnie prosiłem policję o kontrolę busa oraz zgłaszałem sprawę do dyrektora szkoły &n

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »