Mamy 10 970 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Uniemożliwienie odebrania towaru – opłata za demurrage

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 03.11.2010

Importujemy towary z Chin. Po zapłaceniu ostatniej partii wysłanej drogą morską otrzymaliśmy od naszego chińskiego kontrahenta oryginały dokumentów potwierdzających przeniesienie własności towaru znajdującego się w kontenerze. Korzystamy z usług armatora. Armator dwa dni temu zwolnił kontener po otrzymaniu od nas oryginałów dokumentów (faktury eksportowej, konosamentu morskiego) oraz po zapłacie za transport. Dziś kontener został oclony przez agencję celną działającą w naszym imieniu. Zostało naliczone cło i VAT. Zwyczajowo po zapłaceniu należności celno-podatkowych towar zostaje zwolniony i przyjeżdża do naszej firmy. W tym jednak wypadku otrzymaliśmy informację, że agencja celna zwolni kontener nie tylko po opłaceniu cła i VAT-u, ale również po opłaceniu faktury za przetrzymanie wspomnianego kontenera w bardzo wysokiej kwocie ponad 20 tys. zł (demurrage). Czy agencja celna ma prawo tak postąpić?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Demurrage jest rodzajem opłaty dodatkowej, sankcjonującej przekroczenie czasu wolnego od opłat na podjęcie pełnego kontenera (i zwyczajowo zdanie pustego) po upływie wyżej wymienionego okresu wolnego naliczone zostaną dodatkowe opłaty. Inaczej jest to np. opłata za ponadlimitowy czas postoju kontenera w porcie. Długość okresu wolnego oraz wysokość opłat wynika z taryfy armatorskiej oraz indywidualnej umowy z armatorami.

 

Przykładowo w C. Hartwig Gdynia S.A. opłata ta po okresie wolnym (który jest różny w zależności od umów, ale nie krótszy niż 3 dni) wynosi nie mniej niż USD 5.00/20'/doba i USD 10.00/40'/40' HC. W niektórych portach, jak Hamburg, zwyczajowo wolny okres to 7 dni.

 

Agencje celne na ogół negocjują korzystne warunki demurrage, a stawka demurrage za niepodjęcie w czasie wolnym kontenera, która was obciąża, wynika (a przynajmniej powinna wynikać) z umowy, którą wynegocjowała agencja np. z „portem”. Niektóre agencje oferują rozformowanie kontenerów celem uniknięcia lub zmniejszenia opłat demurrage.

 

Importerzy, wybierając agencję celną, bardzo często kierują się właśnie wysokościami opłat demurrage i detention, które oferuje dana agencja, bowiem w niektórych portach podstawowa opłata demurrage powoduje, że pięciodniowe przetrzymanie 10 kontenerów kosztuje 5000 dolarów amerykańskich, a takie samo przetrzymanie kontenerów przy obsłudze dobrej agencji kosztować może kilkakrotnie mniej.

 

By zwolnić kontener, niekiedy agencja wpłaca opłatę za demurrage i obciąża nią następnie właściciela (importera).

 

Reasumując, jeśli okres wolny od opłat na podjęcie kontenera został przekroczony, opłata za demurrage, moim zdaniem, jest nieunikniona. Wątpliwa byłaby moim zdaniem, gdyby niepodjęcie w terminie spowodowane zostało działaniem agencji.

 

W umowach z agencjami, w zdecydowanej ich większości, bądź w regulaminach działania agencji, które akceptuje się podpisując umowę z agencją, jest na ogół punkt mówiący, że agencji celnej przysługuje prawo zastawu na towarze. Ponadto art. 57 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe stanowi, iż przewoźnikowi przysługuje prawo zastawu na przesyłce w celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy przewozu, z wyjątkiem przesyłek organów władzy i administracji państwowej oraz organów wymiaru sprawiedliwości i ścigania.

 

Co więcej art. 802 § 1 Kodeksu cywilnego wskazuje, że dla zabezpieczenia roszczeń o przewoźne oraz roszczeń o prowizję, o zwrot wydatków i innych należności wynikłych ze zleceń spedycyjnych, jak również dla zabezpieczenia takich roszczeń przysługujących poprzednim spedytorom i przewoźnikom, przysługuje spedytorowi ustawowe prawo zastawu na przesyłce, dopóki przesyłka znajduje się u niego lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać za pomocą dokumentów.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • sześć - 10 =

»Podobne materiały

Sprowadzanie towaru z Chin bez licencji producenta a prawo własności przemysłowej

Chcę założyć sklep internetowy z towarami importowanymi z Chin. Chodzi o drobne gadżety z nadrukami postaci ze znanych komiksów. Czy jako dystrybutor potrzebuję jakichś licencji na sprzedaż tego typu produktów? W Polsce jedna firma oferuje taki asortyment i w miarę prężnie działa. Czy taka dzia

 

Obliczenie akcyzy na wyroby tytoniowe

Chciałbym policzyć koszty wyprodukowania tytoniu papierosowego i nie bardzo wiem, jak to zrobić. Przykładowe dane to: importuję liść w cenie 15 000 USD za 10 000 kg, podatek VAT wynosi 18 300 PLN. Oczywiście produkcja odbywać się będzie w składzie podatkowym. Ile będę płacił akcyzy przy wyprowa

 

Tax free przy zakupie samochodu w Polsce i rejestracji w Rosji

Mój mąż pracuje na dwuletnim kontrakcie w Rosji, choć na stałe zameldowany jest w Polsce. Planuje zakup samochodu, którym chciałby wyjechać do Rosji – tam go zarejestruje. Czy jest możliwość zakupu pojazdu bez podatku lub możliwość jego odzyskania później (na zasadzie tax free)?  

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »