Mamy 11 794 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż produktów z Aliexpress na Allegro

Autor: Adam Dąbrowski • Opublikowane: 10.09.2018

Kupuje na aliexpress rzeczy do 100 dolarów, przychodzą na dane osoby prywatnej (moje) jako „gift”, bez cła. Chcę je sprzedawać na Allegro. Jak to robić jako DG? Co z kosztami, skoro nie mam faktur? Czy mogę to robić jako sp. z o.o.?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Sprzedaż produktów z Aliexpress na Allegro

Fot. Fotolia

Sprzedaż produktów zakupionych z Aliexpres w Polsce przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej 

Na wstępie wskazuję, że nie ma Pan prawa wykorzystywać nabytych przez siebie, w opisywany przez Pana sposób, towarów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej dopóty, dopóki nie dysponuje Pan dokumentem odprawy celnej w procedurze dopuszczenia do swobodnego obrotu. Nie chodzi przy tym o pocztową procedurę upraszczającą formalności dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (jak zapewne „przychodzą” paczki do Pana), ale o zwykłą procedurę dopuszczenia do swobodnego obrotu. Wynika to bezpośrednio z treści rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 roku ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks celny (dalej zwanego: „WKC”), rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 roku ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks celny (dalej zwanego: „RWKC”) oraz rozporządzenia Rady (WE) NR 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 roku ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (dalej zwanego: „rozporządzeniem w sprawie zwolnień”).

Wykorzystywanie towarów zakupionych w Aliexpres w celach prowadzonej działalności gospodarczej

Żeby móc wykorzystywać nabyte przez siebie towary w celach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, musi Pan najpierw zgłosić się z taką paczką pocztową (na której jest najprawdopodobniej pieczęć celna "dopuszczono do obrotu") wraz z dokumentami:

 

  • fakturą lub rachunkiem,
  • specyfikacją załadunkową (jeżeli ww. faktura lub rachunek nie spełnia funkcji specyfikacji – tj. gdy nie podaje ona wszystkich istotnych informacji o produkcie: masa netto poszczególnych pozycji, masa netto ogółem, ilość i rodzaj opakowań, masa brutto poszczególnych pozycji, masa brutto ogółem itd.),
  • dokumentem przywozowej deklaracji skróconej lub wyjaśnieniem, dlaczego Pan jej nie posiada (tu chodzi o dokument sporządzony na granicy, dlatego że co do zasady odprawę importową musi Pan zrobić z chwilą przekroczenia granicy UE przez ten towar; przywozowa deklaracja skrócona „przesuwa granicę” wewnątrz kraju i powoduje niejednokrotnie, że można dokonać odprawy celnej w urzędzie celnym właściwym dla importera) – tu wyjaśnia Pan brak przywozowej deklaracji skróconej tym, że otrzymał Pan paczkę z odprawą celną przeprowadzoną w trybie jak dla osób fizycznych, które nie wykorzystują towarów w celach prowadzenia działalności gospodarczej
    – do właściwego dla siebie urzędu celnego (według miejsca Pana zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej).

 

Zanim Pan przedstawi towar wraz z ww. dokumentami, warto zadbać o wizytę w agencji celnej, która przygotuje dla Pana:

 

  1. zgłoszenie do systemu EORI (numer wymagany przy jakichkolwiek formalnościach celnych),
  2. zgłoszenie do PDR (Podsystem Danych Referencyjnych Systemu Wspomagania i Obsługi Zgłoszeń Celnych CELINA),
  3. dokument odprawy celnej w imporcie.

 

W sumie pkt 1–2 mógłby Pan zrobić sam bez zbędnego nakładu pracy, ale dla pkt 3 musi Pan dysponować kluczem podpisu elektronicznego i specjalnym programem, który przetworzy dokument w postaci papierowej na dokument elektroniczny (.xml) akceptowany przez System Wspomagania i Obsługi Zgłoszeń Celnych CELINA (https://www.celina.krakow.uc.gov.pl/AppCel/index.jsp), za pośrednictwem którego dokonać należy zgłoszenia importowego.

Dokument odprawy celnej w procedurze dopuszczenia do swobodnego obrotu

Skutkiem ww. formalności jest dokument odprawy celnej w procedurze dopuszczenia do swobodnego obrotu. On jest wyłącznym dowodem:

 

  • poniesienia kosztu nabycia towarów (wpis do KPiR),
  • poniesienia kosztu cła (wpis do KPiR),
  • zapłaty VAT-u importowego,
  • zapłaty ewentualnego podatku akcyzowego od importu.

 

Co więcej, tylko ten dokument pozwala Panu dysponować nabytym przez Pana towarem na cele związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

 

Odnosząc się do Pana pytań, to:

 

  1. Nie ma możliwości rozliczyć w działalności przesyłki bez odprawy celnej.
  2. Podstawą do zaliczenia towaru w koszty uzyskania przychodu jest faktura, na podstawie której Pan kupił towary i dokument odprawy celnej (aktualnie jest to elektroniczne tzw. PZC – potwierdzone zgłoszenie celne). Podstawą zaliczenia kosztu cła jest PZC. Podstawą odliczenia VAT naliczonego również jest PZC (o ile są spełnione wymogi prawa do odliczenia – czyli jest Pan VAT-owcem czynnym i wykonuje Pan wyłącznie czynności opodatkowane tym podatkiem).
  3. Niczym się nie różni odprawa celna dla spółki z o. o., jak ta dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (poza oczywiście danymi importera).

 

Uważam, że bezwzględnie musi Pan dokonywać odprawy celnej. Zwolnienia celne nie są przewidziane dla osób/podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

 

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • pięć + pięć =
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

Poduszki