Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Problem z przelewem do Chin

Autor: Tomasz Krupiński • Opublikowane: 09.10.2019

W listopadzie zleciłem przelew do Chin, po tygodniu otrzymałem informację że bank w Chinach potrzebuje dodatkowych danych. Jak się okazuje jest duży problem z przelewem do Chin. Odpowiedziałem na wszystkie pytana, następnego dnia zadzwoniła do mnie Pani z infolinii, informując mnie, że proces wyjaśniający kosztuje 50 zł, zapytałem się jej, jak to długo jeszcze może potrwać, bo trochę już czekam, otrzymałem informację, że około 3 dni. Spytałem się, czy mogę zrezygnować z przelewu, Pani odpowiedziała, że tak i że pieniądze wrócą na konto w ciągu 3–5 dni. Pieniędzy jednak nie otrzymałem. Co mam robić z tym problematycznym przelewem?

Tomasz Krupiński

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Wedle nowej ustawy o usługach płatniczych banki dokonują przelewów wyłącznie na podstawie wskazanego przez nadawcę numeru rachunku. Jednak każdemu, kto błędnie zlecił przelew, przysługuje prawo zwrotu pieniędzy od osoby lub firmy, która bezpodstawnie otrzymała pieniądze. Określenie terminu dokonania przelewu zwrotnego jest istotne, ponieważ od tej daty jest Pan uprawniony naliczać odsetki za nieterminowy zwrot pieniędzy.

Jeżeli osoba, do której błędnie trafiły pieniądze, nie chce ich zwrócić, wtedy jest Pan uprawniony skierować sprawę do sądu, występując z powództwem o zapłatę. Proszę pamiętać, iż banki są zobowiązane jednak do nie ujawniania danych klientów. W przypadku zaś, gdy złożona przez Pana dyspozycja nie została zrealizowana i trafiła na listę operacji oczekujących, to zazwyczaj będzie mógł ją Pan sam cofnąć.

Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy przygotował Pan przelew z datą przyszłą lub gdy zlecenie czeka jeszcze w banku na najbliższą sesję systemu Elixir (systemu rozliczeń międzybankowych). Do momentu, aż komunikat o transferze nie opuści banku, bank może go anulować. W wielu systemach bankowości internetowej istnieje podgląd niezrealizowanych, oczekujących płatności. Wystarczy w tym wypadku usunąć odpowiednią transakcję.

Ustawa o usługach płatniczych mówi, że jeśli podano prawidłowy numer rachunku bankowego, to bank nie ma obowiązku sprawdzania, czy pozostałe dane (np. nazwisko odbiorcy) są prawidłowe. Dlatego zlecający przelew powinien zawsze dokładnie sprawdzać, czy dobrze zostały wprowadzone dane do przelewu i czy numer konta odpowiada nazwie firmy lub nazwisku beneficjenta.

Ta sama ustawa jednak wskazuje, że jeśli doszło do pomyłki ze strony zlecającego przelew, to bank ma „podjąć działania w celu odzyskania kwoty transakcji płatniczej”.

W Pana sytuacji doszło do innego problemu. Z odpowiedzi na banku na Pana reklamację wynika, że przelew opuścił już bank polski i trafił na rachunek banku chińskiego, który jednak poprosił o dodatkowe informacje. Pana bank nie miał już więc faktycznych możliwości odwrócenia transakcji.

W sytuacji, gdy okaże się, że numer rachunku bankowego został podany błędnie, ale w swojej konstrukcji i algorytmie jest poprawny (to znaczy – istnieje odbiorca, który taki właśnie numer rachunku posiada, i liczba kontrolna jest zgodna z pozostałymi cyframi) – pieniądze trafią na wskazane konto.

Reasumując, nie polecam skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego, gdyż naraża się Pan na przegraną i poniesienie kosztów procesu. Aby spojrzeć na sytuację z innej, obiektywnej perspektywy, sugeruję wnieść sprawę do rzecznika finansowego z prośbą przyjrzenia się Pana sprawie.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Problem z przelewem do Chin

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 - osiem =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Zabezpieczenie pożyczki zastawem rejestrowym na samochodzie

Znajomy poprosił mnie o pożyczenie mu 10 000 zł. Czy mogę taką pożyczkę zabezpieczyć zastawem rejestrowym na samochodzie znajomego?

Wystawienie weksla in blanco i oprocentowanie sumy wekslowej

Czy wystawiając weksel in blanco, bank ma obowiązek policzyć jakiś procent od sumy znajdującej się na wekslu? Jeśli tak, to jaki?

Przeniesienie własności zadłużonej nieruchomości

Pewien człowiek kupił posiadłość pod hipotekę. Właściciel nieruchomości nie opłacał składek ZUS i jest teraz zadłużony. Chciałabym przejąć jego nieruchomość – łącznie z zadłużeniem. ZUS wystawił promesę na wykreślenie hipoteki po spłacie zobowiązania. Jednak je
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »