.
Udzieliliśmy ponad 128,9 tys. porad prawnych i mamy 14 592 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Dlaczego formalna ochrona marki się opłaca?

Autor: Artykuł Partnera

W dzisiejszym konkurencyjnym świecie, ochrona znaku towarowego jest kluczowa dla sukcesu i trwałości marki. Formalna rejestracja przynosi wiele korzyści, zarówno dla małych firm, jak i dla dużych korporacji. Czy wiesz, że zabezpieczenie praw do marki może pomóc Ci w zdobyciu przewagi nad konkurencją oraz zwiększeniu jej wartości? W tym artykule przedstawiam, co zyskasz dzięki formalnej ochronie marki w Urzędzie Patentowym.



Dlaczego formalna ochrona marki się opłaca?

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy pozwala na odróżnienie Twoich produktów lub usług od tych oferowanych przez konkurencję. Procedura rejestracji w Urzędzie Patentowym zazwyczaj trwa około 6 miesięcy. Zarejestrowany znak gwarantuje wyłączne prawo do jego używania, ale ma pewne ograniczenia. Ta wyłączność dotyczy:

  • określonego terytorium, np. Polski lub całej UE;
  • określonych towarów i usług, które są wymienione we wniosku o rejestrację znaku towarowego, np. odzieży dziecięcej lub usług budowlanych;
  • określonego znaku (w formie nazwy albo logo).

Taka ochrona marki obowiązuje przez 10 lat od daty zgłoszenia. Istnieje jednak możliwość przedłużenia jej na kolejne okresy. Potwierdzeniem przyznanej wyłączności jest świadectwo rejestracji. Przeczytaj jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego.

Czy marka jest chroniona również bez rejestracji?

Tak, ale taka jej poziom jest minimalny. Jeśli Twój znak towarowy nie jest zarejestrowany, będziesz musiał udowodnić, że posiadasz prawa do niego. Nie jest to łatwe, ale możliwe. Musisz gromadzić wszelkie dostępne dowody na używanie nazwy w swojej działalności gospodarczej. To wszystko pomoże Ci udowodnić przed sądem, że byłeś z nią pierwszy na rynku.

Ochrona niezarejestrowanego znaku towarowego jest ograniczona. Sąd może Ci uznać, że prawa do niezarejestrowanego znaku Ci przysługują, ale tylko w odniesieniu do określonych towarów lub usług. Ponadto, taka ochrona będzie raczej obejmować jedynie Twoje miasto, a nie całą Polskę.

 

Z kolei, jeśli zdecydujesz się zastrzec znak towarowy, wystarczy przedstawić świadectwo ochronne, które można porównać do aktu notarialnego. Taki zabieg odwraca również ciężar dowodowy, co oznacza, że to przeciwnik musi udowodnić, dlaczego nie powinieneś otrzymać ochrony. Ewentualnie dlaczego jednak wolno mu się Twoja marka posługiwać.

Jakie formy znaków można zarejestrować?

Możesz zarejestrować różne rodzaje znaków towarowych. Najpopularniejsze to znaki:

  • Słowne: Składają się z samych wyrazów lub liter. Przykłady to nazwy firm, produktów lub hasła reklamowe. 
  • Graficzne: Obejmują one symbole lub grafiki jak nadgryzione jabłko Apple.
  • Słowno-graficzne: To innymi słowy nazwa ubrana w szatę graficzną tj. logo.

 

Są i tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe:

  • Dźwiękowe: Jest to melodia służąca do identyfikacji marki. Przykładem może być dźwięk intro Netflixa. 
  • Trójwymiarowe: Dotyczą kształtu przedmiotu (np. butelka Coca-Coli) lub produktu (np. czekoladki Toblerone). 
  • Kolor: Obejmuje wyjątkowy kolor lub kombinację kolorów, która jest charakterystyczna dla marki, np. kolor fioletowy dla czekolady Milka lub pomarańczowy dla Orange. 

Pamiętaj, że nie każde oznaczenie otrzyma ochronę. Ekspert z Urzędu Patentowego może wydać decyzję o odmowie rejestracji, jeśli znak towarowy będzie miał charakter opisowy. Chodzi o nazwy takie jak "Super fryzjer", "VIP Meble" czy "Chrupkie pieczywo". 

Zanim dokonasz zgłoszenia znaku towarowego, warto skonsultować się z ekspertem od prawnej ochrony marki - rzecznikiem patentowym. Zweryfikuje on, czy dany znak towarowy spełnia kryteria stawiane przez Urzędy Patentowe oraz czy nie narusza praw innych przedsiębiorców.

 Jakie są kluczowe zyski z formalnej ochrony?

Rejestracja znaku towarowego przynosi wiele korzyści przedsiębiorcom. Oto najważniejsze na które zwracają uwagę przedsiębiorcy.

1. Jesteś właścicielem swojej marki

Zyskujesz wyłączne prawo do używania znaku towarowego w odniesieniu do określonych towarów lub usług. Dzięki rejestracji zyskujesz pełną kontrolę nad ty kto i jak się posługuje Twoją marką.

Z jednej strony możesz oddziaływać na firmy, które ze swoją nazwą za bardzo się do Ciebie przybliżają, a z drugiej eliminujesz potencjalne spory. O ile widniejsze w rejestrze Urzędu Patentowego jako pierwszy, konkurencja nie odważy się zrobić własnego zgłoszenia. Więcej, widząc informację o tobie prawdopodobnie wybierze inną niepodobną nazwę. To działanie prewencyjne.

2. Genialna ochrona marki przed naruszeniami

Zabezpieczenie znaku towarowego daje Ci skuteczną ochronę przed nieuczciwymi praktykami konkurencji. Możesz spotkać się z różnymi działaniami, takimi jak:

  • podrabianie Twojego znaku towarowego, 
  • wprowadzanie na rynek podobnych produktów lub usług, które wprowadzają w błąd konsumentów lub 
  • wykorzystywanie Twojej reputacji w celu podniesienia swojej sprzedaży. 

Dzięki rejestracji w Urzędzie Patentowym, masz solidne podstawy prawne do podjęcia działań w przypadku naruszenia Twoich praw. Możesz wystąpić z żądaniem zaprzestania naruszenia, dochodzić odszkodowania oraz w razie konieczności wnieść pozew sądowy. Najczęściej jednak wystarczy pokazać świadectwo rejestracji aby odstraszyć naruszyciela.

Więcej, możesz usunąć mu oferty z portali takich jak Allegro czy Amazon dosłownie wysyłając jednego maila. Każdy z tych portali asekuracyjnie zastosuje się do Twoich żądań.

3. Możesz korzystać z symbolu ®

Jako właściciel znaku towarowego wolno Ci używać symbolu "R" w kółku. Jest to oznaka oficjalnej rejestracji marki w Urzędzie Patentowym. Często błędnie uważana za symbol oryginalności. To ważny element budowania zaufania i wiarygodności wśród klientów.

Używanie symbolu ® odstrasza również potencjalnych naruszycieli. Widząc, że Twoja marka to chroniony znak towarowy, mogą być mniej skłonni do podejmowania prób jej wykorzystania lub podrabiania. Ten symbol stanowi ostrzeżenie, że jesteś gotowy bronić swojego prawa i masz do tego silne narzędzia prawne.

4. Zarejestrowany znak pomaga w promocji

Dołączając do programów przeznaczonych wyłącznie dla właścicieli zarejestrowanych znaków towarowych, takich jak Strefa Marek na Allegro czy Amazon Brand Registry, możesz skorzystać z licznych korzyści, które pomogą Ci w promocji Twojej marki. Jednak aby dołączyć do tych programów, musisz zarejestrować znak towarowy.

Dzięki większej widoczności i zaufaniu klientów, Twoje produkty będą bardziej atrakcyjne i konkurencyjne na rynku. Co prowadzi do wzrostu sprzedaży.

5. Ochrona znaku to inwestycja w przyszłość Twojej marki

Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego daje Ci pewność i wartość kapitałową dla Twojego przedsiębiorstwa. Jest to aktywo, które można wykorzystać w celach handlowych. Znak towarowy można sprzedać albo udzielić licencji na korzystanie z niego.

Zastrzeżony znak towarowy jest potężnym narzędziem, które przyciąga uwagę klientów i odróżnia Cię od konkurencji. To także daje Ci przewagę na rynku i buduje trwałe relacje z klientami.

Ponadto, rejestracja znaku towarowego może stanowić istotny element strategii biznesowej. Jeśli masz plany ekspansji, współpracy z partnerami lub pozyskiwania inwestorów, dzięki rejestracji znaku towarowego przyciągniesz uwagę i zwiększysz atrakcyjność marki.

Strategie największych korporacji

Mikro przedsiębiorcy działający lokalnie mogą opierać się na prawach do marki bez formalnej rejestracji. Jeżeli jednak obsługujesz klientów z całej Polski to będzie to dla Ciebie daleko niewystarczające. Ryzyko ewentualnego sporu i trudność jego prowadzenia sprawia, że duże korporacje nie chcą ryzykować. Zawsze przed wejściem na rynek danego kraju zgłaszają tam w pierwszej kolejności swoje znaki towarowe.

Warto inspirować się ich zachowaniem. Inwestycja w formalną ochronę jest wielokrotnie tańsza niż spory o prawa do marek. Tym bardziej, że naruszyciel widząc, że działasz bez rejestracji może samemu szybko złożyć takie podanie, tyle, że na siebie. A to wymusza n tobie konieczność zablokowania takiej rejestracji na drodze spornej. Mnoży to ilość sporów i przeciąga je w czasie.


Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • zero minus VI =

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu