Mamy 10 708 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zwrot płatności elektronicznej gdy klient nie posiada konta

Autor: Katarzyna Bereda • Opublikowane: 07.11.2019

Do obsługi płatności klientów za nasz produkt elektroniczny używamy usług pośrednika Przelewy24. Jedną z metod płatności jest karta paysafe card. Jeden z klientów zapłacił tą metodą, ale poprosił nas o zwrot w ramach odstąpienia od umowy – zwrot jest oczywiście przez nas uznany. Natomiast ta metoda nie pozwala na zwrot pieniędzy na kartę paysafe card (ze względu na charakter techniczny jej działania). Poprosiliśmy tę osobę o numer konta, ale napisała nam, że go nie posiada. Jak wygląda to teraz prawnie? Czy my mamy obowiązek zwrócić te pieniądze, używając każdego możliwego środka? Nawet jeżeli on nie ma konta? Czy to jest może nieuregulowane prawnie? Dodam, że my nie prowadzimy sprzedaży za gotówkę (nie mam pojęcia, czy w tej kwestii miałoby to jakieś znaczenie).

Katarzyna Bereda

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Zgodnie z art. 32 ustawy o prawach konsumenta:

 

„1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

2. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej”.

 

Mając powyższe na uwadze, należy podnieść, iż co do zasady, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, są Państwo obowiązani do zwrotu płatności w tej samej formie, w której konsument zapłacił za towar. Ustawodawca nie przewidział więc sytuacji niemożności skorzystania z takiego samego środka płatności.

 

Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, to powinniście Państwo, zgodnie z powyższa regulacją, zaproponować inny możliwy sposób zwrotu, a konsument powinien wyrazić na to zgodę. Ustawodawca wskazał bowiem tylko, iż inny rodzaj zwrotu płatności nie może wiązać się dla konsumenta z żadnymi kosztami. Jest to więc jedyne formalne zobowiązanie w tej kwestii. Każda więc zaproponowana forma zwrotu, która nie rodzi dodatkowych kosztów po stronie konsumenta, jest prawnie dopuszczalna. Wymaga to jednak zgody konsumenta.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Zwrot płatności elektronicznej gdy klient nie posiada konta

 

Zgodnie bowiem z opinią doktryny zwrot płatności powinien nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Realizacja innego sposobu jest dopuszczalna przy spełnieniu łącznie dwóch przesłanek – wyraźnej akceptacji konsumenta oraz braku dodatkowych kosztów. Sama zgoda nie jest wystarczająca do dokonania płatności w sposób odmienny od dokonania płatności pierwotnej.

 

Ustawodawca unijny wprowadził ograniczenie dotyczące rozliczeń przedsiębiorcy z konsumentem polegające na tym, że zwrot płatności nie powinien być dokonywany za pomocą bonu wartościowego. Będzie to dopuszczalne, jeśli konsument dokonywał zapłaty z użyciem takich bonów albo wyraźnie się na to zgodzi (preambuła dyrektywy 2011/83/UE – motyw 46).

 

Z przepisów ustawy wynika, że nie określono w nich chwili, w której zgoda powinna nastąpić, ograniczając się do wymogu, aby była ona „wyraźna”. Dopuszczalne jest zatem wyrażenie takiej zgody przy składaniu zamówienia lub wraz ze złożeniem oświadczenia o odstąpieniu albo nawet później.

 

Jak Pan widzi, celem powyższej regulacji nie jest powodowanie trudności dla przedsiębiorcy, ale jedynie dbanie o uprawnienie konsumenta do możliwie szybkiego i wygodnego rozliczenia z nieudanej transakcji. Konsument nie powinien po prostu ponosić negatywnych konsekwencji odstąpienia od umowy.

 

Z doświadczenia wiem, że z pewnością w regulaminie zastosowanej płatności jest informacja, że zwrot w takiej samej formie nie jest możliwy. Konsument dokonując płatności, musiał więc niniejsze zaakceptować. Dlatego też powinien zdawać sobie sprawę z braku możliwości zwrotu środków finansowych właśnie w takiej formie.

 

Proponuję więc Państwu zwrócić się do klienta o możliwość wskazania rachunku bankowego do zwrotu środków – może przecież zostać podany rachunek kogoś z najbliższej rodziny. Proszę także wskazać, iż nie mają Państwo możliwości zwrócić pieniędzy w innej formie. Przy argumentacji proszę powołać się na literalne brzmienie powyższej regulacji, a także akceptację warunków metody płatności. Jeszcze raz podkreślam, iż jedynym zobowiązaniem nałożonym na przedsiębiorcę jest dokonanie takiego zwrotu płatności, który nie spowoduje żadnych dodatkowych kosztów po stronie konsumenta. Myślę więc, że rozsądnym rozwiązaniem byłby zwrot na rachunek bankowy – nawet osoby najbliższej.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • I minus 1 =

»Podobne materiały

Rezygnacja z usług operatora telewizji cyfrowej – naliczanie abonamentu mimo niekorzystania z anteny

W czerwcu 2008 r. zawarłem z telewizją X umowę na 24 miesiące (do czerwca 2010 r.). Od marca tego roku nie używałem już anteny (zmieniłem miejsce zamieszkania i nie miałem możliwości instalacji). Przed trzema tygodniami dostałem od firmy powiadomienie o zaleganiu z 4-miesięczną zap

Reklamacja pierścionka z brylantem

Niespełna miesiąc temu kupiłam pierścionek z brylantem u jubilera w Polsce. Niedawno zauważyłam małe pęknięcie w pierścionku, jednak teraz przebywam już za granicą. Udałam się do tutejszego jubilera – stwierdził on, że rysa jest głęboka, kamień może wypaść z pierścionka

Pozew do sądu dotyczący próby wyłudzenia

Operator telewizji satelitarnej próbował ode mnie wyłudzić karę umowną za rozwiązanie umowy. Mam jednak wszelkie dowody, że umowa rozwiązała się po prostu z upływem czasu, wszystkie opłaty abonamentowe wpłacałam w terminie. Nagabywano (pojawiały się też groźby) mnie wiele miesięc
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »