Mamy 11 258 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zwrot płatności elektronicznej gdy klient nie posiada konta

Autor: Katarzyna Bereda • Opublikowane: 07.11.2019

Do obsługi płatności klientów za nasz produkt elektroniczny używamy usług pośrednika Przelewy24. Jedną z metod płatności jest karta paysafe card. Jeden z klientów zapłacił tą metodą, ale poprosił nas o zwrot w ramach odstąpienia od umowy – zwrot jest oczywiście przez nas uznany. Natomiast ta metoda nie pozwala na zwrot pieniędzy na kartę paysafe card (ze względu na charakter techniczny jej działania). Poprosiliśmy tę osobę o numer konta, ale napisała nam, że go nie posiada. Jak wygląda to teraz prawnie? Czy my mamy obowiązek zwrócić te pieniądze, używając każdego możliwego środka? Nawet jeżeli on nie ma konta? Czy to jest może nieuregulowane prawnie? Dodam, że my nie prowadzimy sprzedaży za gotówkę (nie mam pojęcia, czy w tej kwestii miałoby to jakieś znaczenie).


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Zwrot płatności elektronicznej gdy klient nie posiada konta

Fot. Fotolia

Zgodnie z art. 32 ustawy o prawach konsumenta:

 

„1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

2. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej”.

 

Mając powyższe na uwadze, należy podnieść, iż co do zasady, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, są Państwo obowiązani do zwrotu płatności w tej samej formie, w której konsument zapłacił za towar. Ustawodawca nie przewidział więc sytuacji niemożności skorzystania z takiego samego środka płatności.

 

Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, to powinniście Państwo, zgodnie z powyższa regulacją, zaproponować inny możliwy sposób zwrotu, a konsument powinien wyrazić na to zgodę. Ustawodawca wskazał bowiem tylko, iż inny rodzaj zwrotu płatności nie może wiązać się dla konsumenta z żadnymi kosztami. Jest to więc jedyne formalne zobowiązanie w tej kwestii. Każda więc zaproponowana forma zwrotu, która nie rodzi dodatkowych kosztów po stronie konsumenta, jest prawnie dopuszczalna. Wymaga to jednak zgody konsumenta.

 

Zgodnie bowiem z opinią doktryny zwrot płatności powinien nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Realizacja innego sposobu jest dopuszczalna przy spełnieniu łącznie dwóch przesłanek – wyraźnej akceptacji konsumenta oraz braku dodatkowych kosztów. Sama zgoda nie jest wystarczająca do dokonania płatności w sposób odmienny od dokonania płatności pierwotnej.

 

Ustawodawca unijny wprowadził ograniczenie dotyczące rozliczeń przedsiębiorcy z konsumentem polegające na tym, że zwrot płatności nie powinien być dokonywany za pomocą bonu wartościowego. Będzie to dopuszczalne, jeśli konsument dokonywał zapłaty z użyciem takich bonów albo wyraźnie się na to zgodzi (preambuła dyrektywy 2011/83/UE – motyw 46).

 

Z przepisów ustawy wynika, że nie określono w nich chwili, w której zgoda powinna nastąpić, ograniczając się do wymogu, aby była ona „wyraźna”. Dopuszczalne jest zatem wyrażenie takiej zgody przy składaniu zamówienia lub wraz ze złożeniem oświadczenia o odstąpieniu albo nawet później.

 

Jak Pan widzi, celem powyższej regulacji nie jest powodowanie trudności dla przedsiębiorcy, ale jedynie dbanie o uprawnienie konsumenta do możliwie szybkiego i wygodnego rozliczenia z nieudanej transakcji. Konsument nie powinien po prostu ponosić negatywnych konsekwencji odstąpienia od umowy.

 

Z doświadczenia wiem, że z pewnością w regulaminie zastosowanej płatności jest informacja, że zwrot w takiej samej formie nie jest możliwy. Konsument dokonując płatności, musiał więc niniejsze zaakceptować. Dlatego też powinien zdawać sobie sprawę z braku możliwości zwrotu środków finansowych właśnie w takiej formie.

 

Proponuję więc Państwu zwrócić się do klienta o możliwość wskazania rachunku bankowego do zwrotu środków – może przecież zostać podany rachunek kogoś z najbliższej rodziny. Proszę także wskazać, iż nie mają Państwo możliwości zwrócić pieniędzy w innej formie. Przy argumentacji proszę powołać się na literalne brzmienie powyższej regulacji, a także akceptację warunków metody płatności. Jeszcze raz podkreślam, iż jedynym zobowiązaniem nałożonym na przedsiębiorcę jest dokonanie takiego zwrotu płatności, który nie spowoduje żadnych dodatkowych kosztów po stronie konsumenta. Myślę więc, że rozsądnym rozwiązaniem byłby zwrot na rachunek bankowy – nawet osoby najbliższej.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 1 - IX =

»Podobne materiały

Reklamacja pierścionka z brylantem

Niespełna miesiąc temu kupiłam pierścionek z brylantem u jubilera w Polsce. Niedawno zauważyłam małe pęknięcie w pierścionku, jednak teraz przebywam już za granicą. Udałam się do tutejszego jubilera – stwierdził on, że rysa jest głęboka, kamień może wypaść z pierścionka i że jest to uszkodzeni

 

Pozew do sądu dotyczący próby wyłudzenia

Operator telewizji satelitarnej próbował ode mnie wyłudzić karę umowną za rozwiązanie umowy. Mam jednak wszelkie dowody, że umowa rozwiązała się po prostu z upływem czasu, wszystkie opłaty abonamentowe wpłacałam w terminie. Nagabywano (pojawiały się też groźby) mnie wiele miesięcy, straciłam wiele p

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »