
Indywidualne porady prawne
Zmiana wymagań w kwestii wykształcenia specjalistów BHPAutor: Łukasz Poczyński |
Posiadam zawód technika BHP od 2003 roku. Przedtem pracowałem jako inspektor BPH, posiadając odpowiedni kurs. Od 2007 roku mam zarejestrowaną własną działalność gospodarczą na świadczenie usług z zakresu BHP. Słyszałem, że od 2013 roku osoby w mojej sytuacji powinny uzupełnić wykształcenie. Jak to wygląda w praktyce? I czy mogę świadczyć usługi z zakresu BHP jako specjalista spoza zakładu pracy? |
Zgodnie z art. 23711 Kodeksu pracy (w skrócie K.p.) „pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
Pracodawca może (zgodnie z § 2 art. 23711 K.p.) w przypadku braku kompetentnych pracowników powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.
Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy, powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań tej służby.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704) określa te wymagania kwalifikacyjne. Rozporządzenie to zostało zmienione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, które weszło w życie w dnia 1 lipca 2005 r.
Powierzanie wykonywania zadań służby bhp od 1 lipca 2005 r. jest możliwe tylko osobie posiadającej kwalifikacje przewidziane w wersji rozporządzenia obowiązującej od tej daty. Zgodnie z obecnie obowiązującym § 4 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia „pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:
Ponadto, jak dalej wynika z przepisów przedmiotowego rozporządzenia, „w przypadku, o którym mowa w art. 23711 § 2 Kodeksu pracy, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy, którzy spełniają co najmniej wymagania określone powyżej pkt 3, lub osobie, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat”.
Wspomniane przeze mnie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy w § 2 stanowi, że „osoby, o których mowa w art. 23711 § 1 i 2 Kodeksu pracy, zatrudnione w służbie bhp i wykonujące zadania tej służby w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, niespełniające wymagań kwalifikacyjnych określonych w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, zachowują prawo do zatrudnienia w służbie bhp i wykonywania zadań tej służby przez okres 8 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia”.
Jak wynika z powyższego, osoby zatrudnione w służbie bhp przed 1 lipca 2005 r. i niespełniające wyżej wymienionych wymagań kwalifikacyjnych, zachowują prawo do zatrudnienia w służbie bhp i wykonywania zadań tej służby przez 8 lat, to jest do 30 czerwca 2013 r.
Masz podobny problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>