Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zgoda na przesłanie informacji handlowej

Autor: Hanna Żurowska • Opublikowane: 01.10.2014

Prowadzę sprzedaż za pośrednictwem serwisu Allegro. Sprzedaję używaną odzież sportową jednej amerykańskiej firmy (99% oferowanego przeze mnie towaru to ubrania tej firmy). Miałam sporo zadowolonych klientów i chciałabym poinformować ich o moim nowo otworzonym sklepie internetowym pod własną domeną. Przygotowałam prośbę o zgodę na przesłanie informacji handlowej, którą chciałabym wysłać mailowo do klientów. Wygląda to tak:

 

Witam,

jakiś czas temu zakupił Pan w naszym sklepie na Allegro używaną koszulkę sportową marki X. Myślę, że może być Pan zainteresowany naszym nowo otwartym sklepem internetowym. Zwracam się z prośbą o zgodę na przesłanie informacji handlowej. Jeżeli jest Pan zainteresowany naszymi usługami, proszę odpowiedzieć na tego maila, wpisując: „Zgadzam się”. Jeżeli nie jest Pan zainteresowany, prosimy o zignorowanie tej wiadomości i przepraszamy, że zawracamy głowę.

Pozdrawiam

Nazwa i siedziba firmy

 

Czy mój mail jest prawidłowo skonstruowany? Czy mogę napisać, skąd mam adres odbiorcy i podać markę ubrań sportowych? Chodzi mi o zdanie: „jakiś czas temu zakupił Pan w naszym sklepie na Allegro używaną koszulkę sportową marki X”.

Hanna Żurowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Dla porządku przywołam na wstępie przepis ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1422), który będzie punktem wyjścia dalszych rozważań:

 

„Art. 10. 1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.

 

2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.

 

3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3 pkt 1”.

 

Powyższe zapisy nie rozstrzygają o konkretnej konstrukcji prośby o możliwość wysłania informacji handlowej. W tym celu należy odwołać się do doktryny, orzeczeń sądów, a także interpretacji UOKiK.

 

Jak ujmują to E. Nowińska, M. du Vall: „Naszym zdaniem, wysyłanie zapytań o zgodę na przesyłanie informacji handlowej zasadniczo również należałoby traktować jako działanie zakazane na mocy analizowanego przepisu. W zapytaniu bowiem takim albo w linkach do niego znajdują się dane stanowiące informację handlową w rozumieniu art. 2 pkt 2 u.ś.u.d.e.” (E. Nowińska, M. du Vall, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, komentarz do art. 10, dostępny w bazie lexpolonica.pl).


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Należałoby zatem – w ramach rozstrzygania Pani problemu – kierować się tym, aby wysyłany przez Panią e-mail nie był już sam w sobie (nawet jako zapytanie) informacją handlową.

 

Przytoczę również istotny w tej kwestii fragment innego komentarza do ustawy [J. Gołaczyński (red.), K. Kowalik-Bańczyk, A. Majchrowska, M. Świerczyński]:

 

„Obejściem ust. 2 art. 10 u.ś.u.d.e. jest sytuacja, w której nadawca wysyła wiadomość z pytaniem, czy odbiorca wyraża zgodę na otrzymywanie informacji handlowych dotyczących określonego produktu czy usługi. Wiadomość taką należy uznać za niezamawianą informację handlową, ponieważ poza samym pytaniem zawiera treści promujące produkt, którego dotyczy (D. Kasprzycki, Spam…, s. 201). Z kolei podobnego rodzaju praktyka dotycząca wiadomości, w których w ogólnikowy sposób kierowane jest pytanie o wyrażenie zgody na przyszłe otrzymywanie informacji, bez wskazywania dokładnie, czego miałyby te informacje dotyczyć, można by ewentualnie uznać za niezamawiane informacje promujące sam podmiot wysyłający albo podmiot, na podstawie zlecenia którego działa (inaczej: D. Kasprzycki, Spam…, s. 201, który uznaje, że nie ma podstaw do zahamowania tego rodzaju działalności)”.

 

Jako że zagadnienie to nie jest jeszcze ugruntowane w doktrynie oraz orzecznictwie, stanowiska są podzielone, czego przykładem jest stanowisko odmienne od powyższych:

 

„Formułowanie pytania o zgodę na przesyłanie informacji handlowych nie może być jednak uniemożliwione, ponieważ jest niezbędne do uzyskania zgody wymaganej przez ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Dlatego jako zgodne z art. 10 u.ś.u.d.e. należy uznać zapytanie, w którym wymieniony jest usługodawca i towar bądź usługa, którą oferuje, przy czym powinna być zachowana granica między dozwoloną w zapytaniu informacją a niedozwoloną w zapytaniu informacją handlową. Zapytanie o wyrażenie zgody nie musi być też pozbawione wskazania promowanego produktu, choć dopuszczalne jest zapytanie o przesyłanie informacji handlowych dotyczących wszelkich ofert usługodawcy i wyrażenie tzw. zgody blankietowej” [M. Namysłowska (w:) Świadczenie usług drogą elektroniczną oraz dostęp warunkowy. Komentarz do ustaw, D. Lubasz (red.), M. Namysłowska (red.), W. Chomiczewski, K. Klafkowska-Waśniowska, komentarz do art. 10, publikacja dostępna w bazie lexpolonica.pl].

 

Konkludując rozstrzyganie tej części zagadnienia – w mojej ocenie wysyłanie zapytania drogą elektroniczną jest dopuszczalne, przy czym należy dołożyć wszelkich starań, aby takie zapytanie nie przybrało cech informacji handlowej samej w sobie. Zgodnie z wytycznymi UOKiK należy w tym zakresie dopilnować m.in., aby:

 

1. Nie podawać w takim zapytaniu bezpośredniego linku do sklepu, którego promujemy czy do wszelkiej innej oferty handlowej, z którą chcemy wyjść po wyrażeniu zgody przez adresata.

 

Pani mail jest pod tym kątem dobrze skonstruowany.

 

2. Wystrzegać się podawania wszelkich danych, które mogą zostać potraktowane jako informacja handlowa, np.: „Jednocześnie informujemy, że do końca miesiąca trwa promocja na wszystkie produkty naszej firmy”.

 

W mojej ocenie (odpowiedź na Pani konkretne zapytanie) informacja o tym, skąd ma Pani adres odbiorcy (Allegro), oraz nazwa marki ubrań sportowych mieszczą się w dopuszczalnym zakresie takiego zapytania (z tym zastrzeżeniem, że nie jest Pani producentem tej marki, tj. nie można uznać, że poprzez tę wiadomość chciałaby Pani wypromować samą markę).

 

3. Nie stosować mechanizmu milczącego wyrażenia zgody na przesłanie informacji handlowej (wersja opt out).

 

Pani skonstruowała to bardzo dobrze (wersja opt in, czyli wymaganie wyraźnej zgody na przesłanie informacji), zgodnie z wytyczną, na którą UOKiK bardzo zwraca uwagę w przypadku rozstrzygania tego rodzaju sporów.

 

Konkludując, poruszana materia nie jest unormowana sztywno, niemniej szereg przywołanych powyżej przesłanek powinien Pani znacznie ułatwić poprawne sformułowanie takiego zapytania. W mojej ocenie obecnie proponowana przez Panią treść jest poprawna.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 6 minus 10 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Informacja handlowa i zgoda potencjalnych klientów na jej przesłanie

Chciałbym wysyłać e-maile do potencjalnych klientów z pytaniem, czy wyrażają zgodę na przesłanie oferty handlowej. Czy jest to zgodne z prawem? Czy muszę podawać na końcu wiadomości jakieś wyjaśnienia – na przykład regulacje prawne o świadczeniu usług drogą elektroniczną? Czy w treści wiadomości może znajdować się taki dopisek: „Jeśli nie chcą Państwo otrzymywać od nas podobnych wiadomości, proszę odpowiedzieć »Nie« w temacie wiadomości”?

Niezamówiona informacja handlowa

Chciałabym się dowiedzieć, jak według polskiego prawa wygląda kwestia dopuszczalności wysyłania niezamówionej informacji handlowej w następującej sytuacji. Mam zamiar wysłać potencjalnym klientom zgodę na przesłanie swojej oferty; dopiero jeśli ją wyrażą, otrzymają informacje na temat mojej firmy. Dane adresatów wiadomości mam zamiar znaleźć w Internecie (przez wyszukiwarki, katalogi firm itp.), nie kupię gotowej bazy adresów. Czy mój pomysł jest zgodny z prawem? Czy takie wiadomości nie zostaną potraktowane jako spam?

Niezamówiona oferta handlowa

Zastanawia mnie kwestia niezamówionej oferty handlowej. Chciałabym przesłać ofertę handlową do osób, które już wcześniej zakupiły u mnie jakiś towar. Mam adresy e-mailowe, ponieważ klienci podali mi je przy poprzednich transakcjach. Czy mogę takim osobom wysłać ofertę handlową? A może muszę najpierw zapytać, czy chcą uzyskać taką ofertę?

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »