
Indywidualne porady prawne
Zezwolenie na hurtowy obrót alkoholemAutor: Izabela Nowacka-Marzeion • Opublikowane: 22.10.2017 |
Czy zezwolenie na hurtowy obrót alkoholem obowiązuje dla adresu czy numeru działki? Innymi słowy, czy jeśli przenosimy się do innego budynku, który ma dokładnie ten sam adres, ale jest już na innej działce budowlanej, należy wystąpić o nowe zezwolenia? |
Kwestie związane ze sprzedażą napoi alkoholowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Organ, orzekając o zezwoleniu na poszczególne alkohole (do 4,5%, od 4,5% do 18% i powyżej 18% zawartości alkoholu), winien uzyskać opinię gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zasadności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy.
Zgodnie z wyrokiem z dnia 29 sierpnia 2007 r., w sprawie pod sygnaturą II GSK 120/07, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „po dodaniu z dniem 9 listopada 2002 r. do ustawy nowego art. 18 ust. 3 a), uległy istotnej zmianie przesłanki wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, oddzielnie dla każdego ich rodzajów - w ten sposób, że organ wydaje je "po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 2”.
Art. 18 ust. 12 ustawy o wychowaniu w trzeźwości reguluje warunki wygaśnięcia zezwolenia, np. w przypadku likwidacji punktu sprzedaży (również w wypadku, gdy następuje przeniesienie punktu sprzedaży).
„Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wygasa w przypadku:
Przedsiębiorca jest obowiązany do zgłoszenia zmiany danych znajdujących się w rejestrze działalności regulowanej w terminie 14 dni od zaistnienia zdarzenia, powodującego zmianę danych. Wniosek przedsiębiorcy podlega weryfikacji zarówno pod względem spełniania przesłanek formalnych jak i materialnych. Po dokonaniu wpisu zmiany przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie o dokonaniu wpisu.
Jednakże w tym wypadku mamy do czynienia ze zmianą adresu. A skoro gmina za każdym razem sprawdza adres pod względem uchwał i przepisów prawa miejscowego, na nowy adres wydawana jest nowa koncesja. Ale zmiany i tak należy zgłosić z ciągu 14 dni.
W gminach i UM są druki, na których jest miejsce na wpisanie nowej siedziby firmy, ale nie miejsca sprzedaży. Chcąc sprzedawać alkohol w nowym miejscu prowadzenia działalności, należy wystąpić o wydanie zezwolenia na prowadzenie sprzedaży alkoholu w nowym punkcie sprzedaży.
Jeśli jest to ten sam adres – numer ewidencyjny budynku i lokalu opisanego w zezwoleniu, to nie zmienia się nic. Nie jest istotny numer działki, ale adres i położenie lokalu.
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>