Mamy 11 279 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Wyrejestrowanie przez ZUS po zawieszeniu działalności

Autor: Izabela Nowacka-Marzeion • Opublikowane: 06.01.2018

Znajomy miał od 2006 do 2008 r. działalność, później zawiesił ją w ZUS-ie. Nie zrobił tego w US, wykazywał zerowe dane w rozliczeniach podatkowych, no i faktycznie nie prowadził też działalności. Dowiedział się, że ZUS go wyrejestrował. Jaka jest jego sytuacja? Czy będzie musiał płacić zaległe składki?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Wyrejestrowanie przez ZUS po zawieszeniu działalności

Fot. Fotolia

Niekoniecznie ZUS upomni się o składki. Do nowelizacji obowiązującej od 20.09.2008 r. nie było możliwości zawieszenia działalności. Można było natomiast wyrejestrować się ubezpieczeń w związku z ustaniem tytułu ubezpieczenia. Co prawda przed 2009 r. zawieszenie działalności powinno odbyć się poprzez jej wyrejestrowanie w ogóle. Ale często zgłaszano tylko jej zawieszenie w ZUS i US.

 

Za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 13 pkt 4 ustawy o sus należy jednak rozumieć rzeczywistą działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Wpis w ewidencji działalności gospodarczej (zarejestrowanie) ma natomiast przede wszystkim znaczenie formalne, czyli charakter deklaratoryjny.

 

Jeśli więc jest się w stanie wykazać – w razie kontroli – że działalność nie była faktycznie prowadzona, ZUS nie ma prawa upomnieć się o składki. A jeśli upomni się – to są podstawy do obrony.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IV - VI =

»Podobne materiały

Oryginalne dokumenty

Składałem dzisiaj w ZUS-ie wniosek o wcześniejszą emeryturę. Do wniosku dołączyłem kopie dokumentów. Urzędniczka przyjmująca dokumenty stwierdziła, że wniosek nie będzie rozpatrzony, dopóki nie dostarczę oryginalnych dokumentów. Czy ZUS ma prawo domagać się oryginałów, skoro w innych urzędach respek

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »