Mamy 10 894 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakupy i sprzedaż dla zagranicznych firm a VAT

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 18.05.2017

Sprzedałem klientowi z Niemiec wyświetlacz w kwocie do zapłaty 4800zł. Jak zaksięgować w KPiR oraz rejestrach VAT i wykazać sprzedaż w deklaracji VAT? Natomiast od firmy z Chin kupiłem części do wyświetlacza i zapłaciłem 160 dolarów amerykańskich. Jak taki zakup wykazać we wspomnianych dokumentach?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Zakupy i sprzedaż dla zagranicznych firm a VAT

Fot. Fotolia


Opis stanu faktycznego, który Pan sporządził, jest mało precyzyjny, nie wskazuje Pan np., czy kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Ma to znaczenie dla określenia, czy dochodzi, czy nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu – w uproszczeniu – dostawy towarów na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniami zawartymi w art. 13 ust. 2–8 ustawy o podatku od towarów i usług. Co do zasady zatem WDT zachodzi, gdy nabywca towarów jest:

 

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

 

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, u którego sprzedaż nie jest zwolniona podmiotowo (chyba że dotyczy nowych środków transportu) – w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%. Gdyby do WDT nie dochodziło, np. gdy nabywca jest osobą prywatną, to co do zasady, przy tej wartości sprzedaży, należałoby sprzedaż opodatkować stawką krajową podstawową.

 

Odnośnie transakcji z Chin wartość z faktury wyrażoną w USD przeliczyć należałoby na złotówki przy zastosowaniu kursu z dnia poprzedzającego dzień przeprowadzenia transakcji i dopiero w takiej wartości wprowadzić do PKPiR jako koszt uzyskania przychodu, natomiast do ewidencji VAT należy wprowadzić wartość podatku naliczonego przy imporcie towarów wynikającego z dokumentu odprawy celnej (SAD).

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • III minus II =

»Podobne materiały

Klasyfikacja usług kominiarskich

Jakim numerem klasyfikacyjnym są objęte usługi kominiarskie z zakresu czyszczenia przewodów kominowych wentylacyjnych, dymowych i spalinowych, a jakim usługi z zakresu przeglądu stanu technicznego, sprawności przewodów kominowych wentylacyjnych, dymowych i spalinowych? Jakim podatkiem VAT

 

Stawka VAT do towaru o kodzie PKWiU 15.51.20-70.20

Jaką stawkę VAT stosujemy do towaru o kodzie PKWiU 15.51.20-70.20?

 

Wydruk paragonu przy sprzedaży internetowej

Moja firma prowadzi sprzedaż internetową. Kiedy powinien być wydrukowany paragon: przy tzw. pobraniu, przy wpłacie na konto przed wysyłką, czy też przy zapłacie za pośrednictwem serwisu aukcyjnego? Czy możliwe jest drukowanie paragonu w dniu wysyłki?

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »