.
Mamy 12 435 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakup przez firmę dla klienta końcowego a zwrot towaru

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 28.07.2016

Niedawno weszła w życie ustawa, dzięki której konsument nabywający towar drogą elektroniczną, zdalnie, nie w sklepie może go zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Mam taką sytuację, że nabyłem produkt za pośrednictwem firmy. Firma odebrała ten produkt osobiście. Ten produkt już został zwrócony ze względu na częsty pobyt w serwisie. Sklep, który miał ten produkt w swojej ofercie, zaproponował mi wymianę na inny. Mam do wyboru dwa sprzęty, które mi się podobają. Jeżeli kupię jeden, nie spodoba mi się, czy mogę go zwrócić w ciągu 14 dni i wymienić na inny? Ja jestem klientem końcowym. Firma, która mi to kupuje, najprawdopodobniej odbierze tego sprzęt osobiście. Jak to jest w przypadku pośrednictwa? Firma prześle mi go oczywiście kurierem.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Z Pana opisu sprawy wynika, że nie problem w zmianach ustawowych, ale w konstrukcji, jaką faktycznie stworzono przy sprzedaży. Kluczowe w tej kwestii pozostaje najpierw zdefiniowanie konsumenta, a dopiero później odpowiedź na pytanie, jak zakwalifikować dany rodzaj sprzedaży (jako konsumencka czy tez nie):

 

Dotychczasowa definicja konsumenta w Kodeksie cywilnym brzmiała:

 

„Art. 221. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.”

 

Od dnia 25.12.2014 r. obowiązuje nowa definicja ustawowa konsumenta wprowadzona do Kodeksu cywilnego art. 44 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:

 

„Art. 221. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.

 

Jak widać – zmiana definicji miała charakter techniczno-prawny, bo w praktyce i tak inne regulacje powodowały, że druga strona była przedsiębiorcą.

 

Przy tej okazji dodam, że nowelizacji przy sprzedaży na odległość i poza lokalem nie czyni rewolucji a jedynie wydłuża okres prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyn i zwrotu towaru z 10 dni na 14 dni.

 

Jak się to ma do opisanej sytuacji?

 

Z opisu sprawy wynika, że jest w toku realizowana reklamacja rzeczy wadliwej z racji zbyt częstego ujawniania się usterek wymagających serwisowania. Zakładam, że w dokumencie sprzedaży (paragon, faktura, rachunek itp.). Pan figuruje jak kupujący – wówczas rzeczywiście zarówno przed, jak i po 25.12.2014 r. jest Pan konsumentem.

 

Natomiast jeżeli jako kupujący – figuruje owa pośrednicząca firma – to nie jest ona konsumentem (zarówno przed, jak i po nowelizacji), stąd obowiązują reguły rękojmi, bez prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyn.

 

Podsumowując. Zmiany przepisów niewiele mają tu rzeczy – należy mieć przede wszystkim na uwadze, KTO był kupującym – Pan czy firma pośrednicząca. Jeżeli Pan, to prawo odstąpienia od umowy obowiązywało i obowiązuje – do 25 grudnia było to 10 dni, a o tej dacie 14 – bo jest Pan konsumentem. Jednak jeżeli kupującym jest firma, to nigdy (ani przed, ani po nowelizacji) nie miała prawa odstąpić od umowy bez podania przyczyn, a jedynie realizować reklamacje z tytułu rękojmi lub gwarancji – o ile takiej udzielono.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 3 minus 3 =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »