Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakup i sprzedaż samochodu przez firmę a leasing

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 26.08.2010

Prowadzę działalność gospodarczą, nie jestem płatnikiem podatku VAT. Wykupiłem samochód po leasingu operacyjnym. Wartość wykupu jest wielokrotnie niższa niż wartość rynkowa. Jak prawidłowo należy zaksięgować tę czynność? Po jakim czasie mogę to auto sprzedać i jakie z tego tytułu zobowiązania podatkowe powstaną? Mam też problem z innym samochodem – niedawno nabyłem samochód jako podmiot gospodarczy od osoby prywatnej. Chcę go odsprzedać firmie leasingowej celem uzyskania leasingu zwrotnego. W jakiej formie mogę to zrobić i czy również powstaną z tego tytułu jakieś zobowiązania podatkowe?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

W podatku dochodowym od osób fizycznych wykup przedmiotu leasingu ujmowany jest:

 

  1. w książce przychodów i rozchodów i rozchodów, gdy wartość początkowa pojazdu nie jest wyższa niż 3500 złotych albo gdy przewidywany okres użytkowania pojazdu nie będzie dłuższy niż rok, przyjmuje się, że w tej opcji koszty związane z nabyciem pojazdu (nie z leasingiem) stanową koszty uzyskania przychodu lub
  2. gdy wartość przekracza 3500 złotych, konieczne jest jego ujawnienie w ewidencji środków trwałych i amortyzacja pojazdu.

 

Co do wartości, to zgodnie z art. 22g ust. 1 „za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uważa się co do zasady w razie nabycia w drodze kupna – cenę ich nabycia”. W Pana przypadku właśnie z nabyciem mamy do czynienia.

 

Co uważa się za cenę nabycia? Zgodnie z ustawą „za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług”.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Sprzedać może Pan przedmiotowe auto w każdej chwili, jednak w zależności od tego, jak „zaksięgowano” jego nabycie, rożne są konsekwencje. Co do zasady sprzedaż ta stanowić będzie przychód w prowadzonej działalności. Warto pamiętać, że przychodami z działalności gospodarczej są również „przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

 

  1. środkami trwałymi,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
  3. wartościami niematerialnymi i prawnymi

    – ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio)”.

 

Te same zasady znajdują zastosowanie do sprzedaży drugiego samochodu.

 

Samochody te, jeśli taka jest Pana wola, może Pan również potraktować jak towary handlowe, jeśli taki ma być ich charakter zakupu.

 

Forma sprzedaży jest normalna, tzn. umowa sprzedaży zawarta pomiędzy Panem a nabywcą. Zakładając sprzedaż przez osobę niebędąca podatnikiem (zwolnioną z podatku), pamiętać należy, że sprzedaż podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym – właściwa stawka to 2%.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 3 + dziewięć =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Sprzedaż samochodu firmowego a podatki

W 2008 r. zakupiłem samochód osobowy na firmę. Skorzystałem z odliczenia VAT (60%). Samochód został już zamortyzowany, aktualnie chcę go sprzedać. Jakie są moje obowiązki podatkowe w związku ze sprzedażą samochodu firmowego? Co będzie z podatkiem VAT?

 

Darowizna samochodu poleasingowego

Prowadzę działalność gospodarczą. Dwa lata temu kupiłem w leasingu samochód za 900 zł (1% wartości pojazdu). Planuję darowiznę pojazdu na rzecz teścia. Jakich formalności musze dokonać w związku z tym i jaki VAT będę musiał zapłacić? 

Podatek od wzbogacenia i wezwanie z US

W listopadzie 2006 zakupiłam z byłym mężem nieruchomość, a 29 grudnia 2010 r. sprzedaliśmy ją. Teraz prawie po 5 latach US odezwał się o uregulowanie podatku od wzbogacenia się przy sprzedaży nieruchomości. Kiedy przedawni się to zobowiązanie wobec US?

Spółka cywilna – wykaz składników majątku na dzień likwidacji

Jako osoba fizyczna prowadzę działalność gospodarczą (usługi transportowe), ponadto jestem wspólnikiem w spółce cywilnej (to również firma transportowa), która ma ulec w nowym roku likwidacji. Co z majątkiem tej spółki? Jak przekazać pojazdy, jak rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych?

Sprzedaż mieszkania własnościowego a podatek

Kilka miesięcy temu sprzedałam mieszkanie własnościowe, które otrzymałam w drodze darowizny w 2007 r. Nie byłam w nim zameldowana. Czy jest jakaś możliwość uniknięcia zapłaty podatku? Do kiedy mam czas na zapłatę podatku? Czy można zapłacić go w ratach? Dowiedziałam się, że w ciągu 2 tygodni trzeba złożyć pismo do urzędu, że te pieniądze przeznaczy się na inną nieruchomość – czy mogę jeszcze dostarczyć takie pismo?

Podatek od odsetek naliczonych z powodu nieterminowej wypłaty

Jakiś czas temu podpisałem umowę o dzieło, wywiązałem się terminowo ze zlecenia, ale wynagrodzenie wraz z naliczonymi odsetkami otrzymałem dużo później. Czy mam od tej kwoty zapłacić podatek? W jaki sposób?

Wykupywanie złota przez jubilera i rozliczenie z urzędem skarbowym

Prowadzę sklep jubilerski, chciałbym skupować złoto od klientów. Jak prowadzić dokumentację i rozliczać się z urzędem skarbowym?

Rozliczenie za pracę w Peru i Indonezji

Mam umowę o pracę na czas nieokreślony w Szwajcarii. Pracuję w trybie delegacyjnym, pracodawca wysyła mnie w różne miejsca na świecie na maksymalnie dwa miesiące, następnie mam urlop wypoczynkowy. Mieszkam na stałe w Polsce, tu jestem zameldowany, moje wynagrodzenie jest przelewane na konto bankowe w polskim banku. Pracuję w Indonezji i w Peru, w Polsce przebywam mniej niż 183 dni. Rozumiem, że mam obowiązek złożenia zeznania podatkowego. Na którym formularzu powinienem przedstawić swoje dochody? Czy od dochodów będę musiał zapłacić podatek w Polsce (jeśli tak, to jak się z niego rozliczyć)?

 

Możliwość amortyzowania środków trwałych za pomocą współczynnika 3,0

Mam kontrolę z UKS i prosiłbym o konkrety w następującej sprawie: samochód został kupiony w 2006 r. Zastosowałem współczynnik 3,0 z uwagi na zasady korzystania z niego w regionach wzmożonego bezrobocia. Wiem też, że istnieje podobno jakiś kruczek w ustawie, dzięki któremu, mimo że ten współczynnik obowiązywał do końca 2005 r., można w jakichś sytuacjach, opartych oczywiście na ustawie, zastosować ten współczynnik 3,0.

Podatek od kwoty wypłaconej z ubezpieczenia

18 lat temu ubezpieczyłem się w pewnej firmie. Kilka miesięcy temu wybrałem jednorazowo pewną kwotę z ubezpieczenia. Jest to mniej niż cała wpłata. Czy muszę odprowadzić podatek dochodowy od wypłaconych pieniędzy?

Wezwanie do korekty zeznania mimo uiszczenia podatku

W październiku 2010 r. sprzedałem mieszkanie nabyte w 2007 r. Nie byłem świadomy konieczności zwożenia oświadczenia do końca kwietnia 2011 r. w US, że zamieszkiwałem w tym mieszkaniu. W związku z powyższym otrzymałem wezwanie od naczelnika do złożenia korekty PIT-36 za 2010 r. Korekta zeznania i przelew podatku zostały dokonane w US w obecności urzędnika. Teraz dostałem wezwanie do skorygowania korekty tamtego PIT-a. Czy sprawa nie przedawniła się w 2015 r., skoro minęło 5 lat od sprzedaży mieszkania?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »