Mamy 8159 opinii naszych Klientów
Baner RODO
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakup przez serwis społecznościowy i brak przesyłki

Autor: Janusz Polanowski • Opublikowane: 12.04.2018

Jakiś czas temu za pośrednictwem portalu społecznościowego zakupiłam od osoby prywatnej kilka rzeczy - ubranka dla dziecka. Sprzedająca wysłała mi wiadomość z kwotą oraz z danymi do przelewu (pełne dane). Ja przelew zrobiłam i do dziś nie otrzymałam przesyłki z zamówionymi rzeczami. Co mogę w tej sytuacji zrobić?

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Zacznijmy od przedstawienia ustawowego określenia umowy sprzedaży, to jest od zacytowania artykułu 535 § 1 Kodeksu cywilnego (K.c.): „Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.”. Z Pani opisu można wywnioskować, że po przedstawieniu przez sprzedającą oferty (art. 66 K.c.) – a dokładniej: oferty w wersji elektronicznej (art. 661 K.c.) – Pani tę ofertę przyjęła, czyli zostały uzgodnione warunki umowy. Doszło do zawarcia umowy sprzedaży (art. 535 i następne K.c.) i Pani wykonała jeden z najważniejszych swych obowiązków (jako kupującego). Proszę zwrócić uwagę także na brzmienie artykułu 155 § 1 K.c.: „Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.”. Gdyby była pewność, że sprzedane Pani rzeczy rzeczywiście istnieją oraz należą do sprzedającej, to można by dojść do wniosku, że rzeczy te od czasu zawarcia umowy sprzedaży – a zwłaszcza od dokonania przez Panią zapłaty za nie – stały się Pani własnością. Ukazane przez Panią późniejsze problemy skłaniają do uznania, że to jest tylko hipoteza – trudno kwestionować możliwość wystąpienia skutku w postaci przeniesienia własności (art. 155 § 1 K.c.), ale realna wydaje się również odmienna ewentualność. Warto mieć na uwadze także art. 70 K.c., który stanowi:


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Zakup przez serwis społecznościowy i brak przesyłki

 

„§ 1. W razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane – w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

§ 2. W razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej – w miejscu zamieszkania albo w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy.”

 

Określenie „jakiś czas” jest nieprecyzyjne. Dlatego jedynie hipotetycznie można zakładać, że sprzedająca jest w zwłoce – jeżeli nie spełniła świadczenia (zwłaszcza nie wydała rzeczy sprzedanych). Proponuję sprawdzić korespondencję ze sprzedającą oraz ewentualnie wskazywane przez nią „warunki umowne” lub „regulaminy”; niekiedy zdarza się wyznaczanie odległych terminów spełnienia świadczenia; dobrze jest (zwłaszcza w celu wyeliminowania nieporozumień lub sporów) wskazywać, czy chodzi o przedsprzedaż (np. polegającą faktycznie na zbieraniu pieniędzy w celu zamówienia towaru lub wytworzenia rzeczy (niekiedy w ten sposób są wydawane książki). Bardzo ważne jest ustalenie, kiedy miało zostać spełnione świadczenie sprzedającej (wydanie przez nią sprzedanych rzeczy). Chodzi o ustalenie, czy można zasadnie twierdzić, że wystąpiła zwłoka w spełnieniu świadczenia przez Sprzedającą – art. 472 K.c. („Dłużnik dopuszcza się zwłoki, gdy nie spełnia świadczenia w terminie, a jeżeli termin nie jest oznaczony, gdy nie spełnia świadczenia niezwłocznie po wezwaniu przez wierzyciela. Nie dotyczy to wypadku, gdy opóźnienie w spełnieniu świadczenia jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.”)

 

Wyżej wskazany art. 472 K.c. należy do przepisów o odpowiedzialności za niespełnienie świadczenia lub za nienależne spełnienie świadczenia (art. 471 i następne K.c.) – umowa sprzedaży (art. 535 i następne K.c.) to umowa wzajemna, więc warto zwrócić uwagę także na przepisy o odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań z umów wzajemnych (art. 485 i następne K.c.), w tym na art. 491 § 1 K.c., który brzmi: „Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego bezskutecznym upływie żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki.”. Zacytujmy również art. 5431 K.c.:

 

„§ 1. Jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.

§ 2. W razie opóźnienia sprzedawcy kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić. Przepisy art. 492, art. 4921i art. 494 stosuje się.”

 

W zakresie zagadnień z zakresu prawa cywilnego duże znaczenie może mieć wezwanie sprzedającej przez Panią do spełnienia świadczenia – do wysłania na umówiony adres rzecz przez Panią od niej kupionych; byłoby dobrze w wezwaniu wskazać termin oczekiwania na wywiązanie się z obowiązku przez sprzedającą (np. tydzień albo 10 dni). Skoro sytuacja jest niejasna (nie można zupełnie wykluczyć przeszkód niezależnych od sprzedającej), to lepiej byłoby z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy poczekać do upływu terminu (wyznaczonego przez Panią do spełnienia świadczenia). Wezwanie do spełnienia świadczenia przez sprzedającą – zwłaszcza ewentualne oświadczenie o odstąpieniu od umowy (art. 77 K.c.) – należałoby sformułować w formie dokumentowej (przydać się może tradycyjna forma pisemna, ale korespondencja elektroniczna również może mieć znaczenie, w tym dowodowe).

 

Nie można wykluczać, że zachowania osoby (którą Pani potraktowała jako sprzedającą) wyczerpują znamiona przestępstwa lub wykroczenia. Dość często brak wydania rzeczy sprzedanej lub niewykonanie usługi wiąże się z zachowaniem zagrożonym karą.

 

Proszę zwrócić uwagę na treść art. 126 Kodeksu wykroczeń (K.w.):

 

„§ 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia, przywłaszcza sobie albo umyślnie niszczy lub uszkadza cudzą rzecz przedstawiającą wartość niemajątkową, podlega karze grzywny albo karze nagany.

§ 2. Ściganie następuje na żądanie pokrzywdzonego.”

 

Wprawdzie nie można zupełnie wykluczyć przywłaszczenia – także jako przestępstwa stypizowanego w artykule 284 Kodeksu karnego (K.k.) – ale również brać trzeba pod uwagę przestępstwo wyłudzenia (oszustwa), stypizowane w art. 286 K.k., stanowiącym:

 

„§ 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,

podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto żąda korzyści majątkowej w zamian za zwrot bezprawnie zabranej rzeczy.

§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§ 4. Jeżeli czyn określony w § 1-3 popełniono na szkodę osoby najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.”

 

W związku z przedstawioną sytuacją dopuszczalne jest formułowanie różnych hipotez – w tym dotyczącej przestępstwa lub wykroczenia. Serwisy społecznościowe są przewidziane do innych celów niż dokonywanie transakcji (które są właściwe np. serwisom aukcyjnym lub sklepom internetowym). Ponadto brak reakcji ze strony sprzedającej może skłaniać do niepokoju. W takim stanie rzeczy od Pani zależy, czy będzie Pani w najbliższym czasie próbowała wyłącznie korzystać z rozwiązań cywilnoprawnych (np.: wezwanie do wydania rzeczy przez Panią kupionych lub złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy), czy też obok powyższych przedstawi Pani problem organom ścigania (prokuraturze lub dobrze zorganizowanej policyjnej jednostce organizacyjnej). W relacjach z organami ścigania proponuję koncentrować się na faktach (związanych z odnośną sytuacją) – unikając przejawiania silnych emocji oraz rygorystycznych ocen lub ostrych określeń. Organa ścigania powinny mieć możliwość poczynienia istotnych ustaleń – również przydatnych w ewentualnym postępowaniu cywilnym (np. w procesie o zapłatę, np. o zwrot wpłaconych przez Panią pieniędzy). Wydruki lub wersje cyfrowe komunikacji elektronicznej ze sprzedającą mogą się przydać – podobnie jak numer rachunku, na który Pani dokonała przelewu pieniędzy. Ostrzeganie sprzedającej o rozważaniu kontaktu z organami ścigania mogłoby utrudnić wyjaśnienie sprawy, a nawet wiązać się z ryzykiem dla Pani (niektórzy ludzie bywają groźni w świecie realnym).

 

Jeżeli Pani nie ma pewności co do danych osobowych sprzedającej oraz jej adresu (adresu zamieszkania lub adresu do korespondencji), to wytoczenie powództwa cywilnego mogłoby okazać się trudne. Także dlatego pomocne mogłyby być ustalenia organów ścigania. Gdyby było prowadzone postępowanie karne i miał zostać skierowany akt oskarżenia do sądu, to Pani (jako pokrzywdzona) byłaby uprawniona wytoczyć powództwo cywilne w sprawie karnej – pozew trzeba skierować przed rozpoczęciem pierwszej rozprawy przez sąd karny (niekiedy pozwy cywilne są składane w postępowaniu przed organami ścigana w celu skierowania takich pozwów przez te organa do sądu karnego).

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 1 minus 5 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Reklamacja pierścionka z brylantem

Niespełna miesiąc temu kupiłam pierścionek z brylantem u jubilera w Polsce. Niedawno zauważyłam małe pęknięcie w pierścionku, jednak teraz przebywam już za granicą. Udałam się do tutejszego jubilera – stwierdził on, że rysa jest głęboka, kamień może wypaść z pierścionka i że jest to uszkodzenie mechaniczne. Nie wiem, co robić. Czy mogę wysłać pierścionek pocztą wraz z reklamacją? Wiem, że do 6 miesięcy to sprzedawca musi udowodnić klientowi, że produkt był w 100% zgodny z umową, planuję zaś powrót za parę miesięcy. Słyszałam też o rękojmi – czy miałaby ona zastosowanie w moim przypadku?

Oszukany przebieg samochodu i dochodzenie praw przez kupującego

Miesiąc temu kupiłem w komisie samochód z przebiegiem 100 tys. km. Po kilku dniach podczas kontroli w ASO okazało się, że rok temu samochód miał już przebieg 250 tys. km. Zostałem więc oszukany. Chcę domagać się zwrotu pieniędzy – napisałem już w tej sprawie do sprzedawcy, jednak ten twierdzi, że nie jest winny, bo mogłem przed zakupem sprawdzić pojazd. Jak dochodzić swoich praw?

Reklamacja mebli kuchennych – jak prawidłowo złożyć reklamację?

Kupiłem meble kuchenne „na wymiar”. Po ich zamontowaniu okazało się, że źle zostały pobrane wymiary i są luki między szafkami, blat stołu jest za krótki, są szpary między szafkami – ogólnie jest wiele usterek. Kuchnię zareklamowałem (tylko telefonicznie, nie wysyłałem żadnych pism) tego samego dnia – najpierw pracownicy firmy zbagatelizowali problem, a za drugim razem w ogóle się nie pojawili, choć mieliśmy uzgodniony termin naprawy. Co teraz zrobić? Jak skutecznie zareklamować tę kuchnię?

wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »