Mamy 10 970 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakładanie firmy w wynajmowanym mieszkaniu

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 08.07.2011

Wynajmuję mieszkanie (na cele mieszkaniowe), chciałabym w nim założyć firmę. Będę pracować tylko przed komputerem. Czy muszę wydzielić jakąś część mieszkania na biuro? Jeśli nie, to co z odliczaniem opłat i kosztów biurowych (papier, akcesoria itp.) oraz internetu?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

 

Zgodnie z art. 666 § 1 Kodeksu cywilnego „najemca powinien przez czas trwania najmu używać rzeczy najętej w sposób w umowie określony”. Skoro zatem w umowie najmu określono, że najem jest na cele mieszkaniowe, zmiana tego celu jest niezgodna z umową. Winna Pani, moim zdaniem, z wynajmującym zawrzeć stosowny aneks do umowy.

 

Musi Pan z powierzchni mieszkania wydzielić określoną część dla własnego dobra, bowiem od części zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej należy zapłacić podatek od nieruchomości. W zależności od gminy stawki są różne, lecz od budynków lub ich części jest to maksymalnie dla:

 

  1. mieszkalnych – 0,51 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
  2. związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 17,31 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

 

Widać zatem wyraźnie, że stawka jest blisko 34 razy wyższa za każdy metr zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej.

 

Odliczanie kosztów biurowych, takich jak przez Panią wymienione, nie ma nic wspólnego z powierzchnią zajętą na prowadzenie działalności, bowiem zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

 

Z internetem jest już sprawa problematyczna, ponieważ bez części typowo biurowej trudno będzie dowieść, iż służy on tylko działalności. Jak wskazuje w piśmie z dnia 9 maja 2007 r. Urząd Skarbowy Warszawa–Targówek (sygn. akt 1437/ZDD/6/OB/423/19/2007), „odliczanie części wydatków za mieszkanie wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej może być uznane za koszty uzyskania przychodów; opłaty za usługi telefoniczne i dostęp do internetu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli usługi te są wykorzystywane tylko dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej”.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 6 + VIII =

»Podobne materiały

Odstępne za mieszkanie a urząd skarbowy

Pół roku temu wynająłem mieszkanie pewnej osobie. Dostałem jednak odstępne tylko za dwa miesiące. Chciałem szybko pozbyć się lokatora, co okazało się kłopotliwe, więc dopiero teraz mam zamiar zgłosić najem w urzędzie skarbowym. Czy powinienem opłacić podatek tylko za te miesiące, w których dostałem

 

Odroczenie wpłaty podatku od sprzedaży nieruchomości

Sprzedałem mieszkanie w 2008 r. tuż przed upływem 5 lat od jego nabycia. Niestety sprzedaż jest obciążona 10% podatkiem. Zadeklarowałem, że pieniądze zostaną przeznaczone na zakup w ciągu 2 lat nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Jedną czwartą kwoty, jaką uzyskałem ze sprzedaży, zwróciłem do

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »