Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakładanie firmy w wynajmowanym mieszkaniu

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 08.07.2011

Wynajmuję mieszkanie (na cele mieszkaniowe), chciałabym w nim założyć firmę. Będę pracować tylko przed komputerem. Czy muszę wydzielić jakąś część mieszkania na biuro? Jeśli nie, to co z odliczaniem opłat i kosztów biurowych (papier, akcesoria itp.) oraz internetu?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

 

Zgodnie z art. 666 § 1 Kodeksu cywilnego „najemca powinien przez czas trwania najmu używać rzeczy najętej w sposób w umowie określony”. Skoro zatem w umowie najmu określono, że najem jest na cele mieszkaniowe, zmiana tego celu jest niezgodna z umową. Winna Pani, moim zdaniem, z wynajmującym zawrzeć stosowny aneks do umowy.

 

Musi Pan z powierzchni mieszkania wydzielić określoną część dla własnego dobra, bowiem od części zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej należy zapłacić podatek od nieruchomości. W zależności od gminy stawki są różne, lecz od budynków lub ich części jest to maksymalnie dla:

 

  1. mieszkalnych – 0,51 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
  2. związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 17,31 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

 

Widać zatem wyraźnie, że stawka jest blisko 34 razy wyższa za każdy metr zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej.

 

Odliczanie kosztów biurowych, takich jak przez Panią wymienione, nie ma nic wspólnego z powierzchnią zajętą na prowadzenie działalności, bowiem zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

 

Z internetem jest już sprawa problematyczna, ponieważ bez części typowo biurowej trudno będzie dowieść, iż służy on tylko działalności. Jak wskazuje w piśmie z dnia 9 maja 2007 r. Urząd Skarbowy Warszawa–Targówek (sygn. akt 1437/ZDD/6/OB/423/19/2007), „odliczanie części wydatków za mieszkanie wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej może być uznane za koszty uzyskania przychodów; opłaty za usługi telefoniczne i dostęp do internetu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli usługi te są wykorzystywane tylko dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej”.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • dziesięć plus 4 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Podatki i inne opłaty związane z wynajmowaniem pokoju

Chcę wynająć pokój w mieszkaniu, w którym od czasu do czasu przebywam. Jakie podatki muszę opłacić, w jakiej formie i czy taki najem wiąże się jeszcze z jakimiś opłatami (np. składki na ZUS)?

Odstępne za mieszkanie a urząd skarbowy

Pół roku temu wynająłem mieszkanie pewnej osobie. Dostałem jednak odstępne tylko za dwa miesiące. Chciałem szybko pozbyć się lokatora, co okazało się kłopotliwe, więc dopiero teraz mam zamiar zgłosić najem w urzędzie skarbowym. Czy powinienem opłacić podatek tylko za te miesiące, w których dostałem wpłaty, czy za cały okres najmu?

Odroczenie wpłaty podatku od sprzedaży nieruchomości

Sprzedałem mieszkanie w 2008 r. tuż przed upływem 5 lat od jego nabycia. Niestety sprzedaż jest obciążona 10% podatkiem. Zadeklarowałem, że pieniądze zostaną przeznaczone na zakup w ciągu 2 lat nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Jedną czwartą kwoty, jaką uzyskałem ze sprzedaży, zwróciłem do banku na poczet zaciągniętego wcześniej na zakup mieszkania kredytu hipotecznego. Czy istnieje możliwość dalszego odroczenia wpłaty podatku albo jego anulowania bądź obniżenia? Na przykład czy można obniżyć podstawę opodatkowania o kwotę zwrotu kredytu? Czy istnieje możliwość uniknięcia podatku, ze względu na fakt, że stale zamieszkuję w Stanach Zjednoczonych (jestem rezydentem), również w momencie sprzedaży mieszkania?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »