
Indywidualne Porady Prawne
Zakaz dla radnego prowadzenia działalności w oparciu o mienie komunalneAutor: Katarzyna Siwiec • Opublikowane: 25.04.2016 |
Czy radny gminy może świadczyć usługi (jako przedsiębiorca) na rzecz swojej gminy? Wiadomo, że nie może korzystać z mienia komunalnego (wynajmować, dzierżawić, podnajmować, użyczać), ale czy może świadczyć usługi – na przykład sprzątać tereny gminy lub budynki komunalne albo świadczyć usługi w zakresie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowych budynków (lokali komunalnych) lub jednostek oświatowych i kultury? Czy świadczenie takich usług naruszałoby przepisy ustawy o samorządzie gminnym, gdzie wskazano, że radny nie może wykorzystywać mienia komunalnego danej gminy, w której pełni mandat radnego? |
![]() Monika Wycykał
Artykuł 24f ustawy o samorządzie gminnym zakazuje prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
Przepis ten nie zakazuje radnym prowadzenia w ogóle działalności gospodarczej, lecz nie pozwala prowadzić tejże działalności w oparciu o mienie komunalne wyłącznie.
Co więcej, nie każde wykorzystanie mienia będzie wyczerpywało zakaz, o którym mowa w art. 24f ust. 1 ustawy. „Mając na uwadze cel tego zakazu, nie można uznać, iż korzystanie z mienia gminnego na zasadzie powszechnej dostępności usług na warunkach ogólnych czy na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych może podważać osiągnięcie tego celu, ponieważ w tych przypadkach nie zachodzi obawa wykorzystania mandatu radnego do uzyskania innych korzyści aniżeli dostępne dla wszystkich członków wspólnoty samorządowej” (tak np. wyrok WSA z dnia 18 marca 2008 r., sygn. akt II SA/Go 87/08).
Jeśli chodzi o usługi, takie jak sprzątanie terenu gminy lub budynków komunalnych własnym sprzętem lub świadczenie usług w zakresie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowych budynków (lokali komunalnych), to nie dochodzi tu do wykorzystania mienia komunalnego, a więc art. 24f ustawy nie zostaje naruszony.
Muszę jednak wspomnieć, z uwagi na brak jednolitości stanowisk, o zakazie płynącym z art. 24d ustawy, który to przepis mówi, że wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej – w szczególności umowy-zlecenia, umowy o dzieło, umowy agencji, umowy o roboty budowlane, czy też innej umowy nienazwanej, której przedmiotem jest szeroko rozumiane wykonywanie pracy.
Zakaz ten nie odnosi się w ogóle do stosunków cywilnoprawnych zawartych przed uzyskaniem przez radnego mandatu (tak: S. Płażek, Komentarz do art. 24d ustawy o samorządzie gminnym [w:] P. Chmielnicki /red./, „Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz”, Warszawa 2013).
Przepis ten, zgodnie z poglądami komentatorów, ustanawia bezwzględny zakaz dotyczący wszystkich umów cywilnoprawnych, których przedmiotem miałoby być wykonywanie pracy przez radnego. Chodzi tu zatem w szczególności o umowę-zlecenie, o dzieło, o roboty budowlane, agencyjną i o różnego rodzaju umowy nienazwane, których przedmiotem jest sensu largo wykonywanie pracy (tak wyżej cytowany komentarz).
Zakładam zatem, że sam Pan osobiście nie będzie wykonywał tych prac, a będą je wykonywali pracownicy. Jak podkreśla się w doktrynie „...istotnym pozostaje wskazanie, że wspomniany zakaz dotyczy wyłącznie osobistego świadczenia pracy przez radnego. Tym samym dyspozycja zawarta w art. 24d ustawy o samorządzie gminnym nie odnosi się do usług świadczonych przez podmiot, w którym radny jest podmiotem zarządzającym” [por. (w:) A. Szewc, Komentarz do art. 24d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591), „Samorząd Gminny. Komentarz”, Dom Wydawniczy ABC, 2005, wyd. II.].
Moim zdaniem zatem nie naruszy Pan żadnego ze wspomnianych zakazów.
Bardzo szeroko do podobnej sytuacji odniesiono się w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22.01.2010 r. w sprawie II OSK 1834/09, który dotyczył świadczenia na rzecz gminy usług porządkowych koparką, zachęcam Pana do zapoznania się z jego treścią (dostępny w sieci m.in. w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych).
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych. Indywidualne Porady Prawne
Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania. (zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje) |
Czy zastępca wójta może zostać prezesem stowarzyszenia?Czy zastępca wójta może zostać prezesem stowarzyszenia lokalnego? Stowarzyszenie to, zgodnie ze statutem i KRS, może prowadzić działalność gospodarczą (z której dochód może być przeznaczony tylko na działalność statutową), ale jeszcze jej nie podjęło. Prezes pełni swoją funkcję nieodpłatnie. Wyprowadzanie psów – przepisyMieszkam na zamkniętym osiedlu. Niedawno na trawnikach pojawiły się tabliczki zakazujące wyprowadzania psów. Administracja osiedla wywiesza też informacje, że psy na osiedlu mają być wyprowadzane na smyczy (zgodnie z uchwałą Rady Miasta, którą załączam). Czy te regulacje są zgodne z przepisami prawa? Czy można żądać ich usunięcia? Na klatkach schodowych administracja także nakazuje trzymać psy na smyczy i w kagańcu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, że taki nakaz może zostać wprowadzony? Gminna osoba prawnaCzy radny rady gminy może zasiadać w radzie nadzorczej spółki należącej do międzygminnego związku? Czy spółka z o.o. należąca do międzygminnego związku stworzonego przez 3 gminy jest gminną osobą prawną w kontekście art. 24f ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym? W jaki sposób można doprowadzić do uchylenia (stwierdzenia nieważności) uchwały walnego zgromadzenia udziałowców, powołującej do pełnienia obowiązków członka rady nadzorczej radnego gminy, będącej członkiem międzygminnego związku? Uchwała ta została podjęta w październiku 2011 r. |
Najnowsze artykuły w dziale
Najnowsze pytania w dziale
Zapytaj prawnika
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>