Mamy 10 452 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zakaz dla radnego prowadzenia działalności w oparciu o mienie komunalne

Autor: Katarzyna Siwiec • Opublikowane: 25.04.2016

Czy radny gminy może świadczyć usługi (jako przedsiębiorca) na rzecz swojej gminy? Wiadomo, że nie może korzystać z mienia komunalnego (wynajmować, dzierżawić, podnajmować, użyczać), ale czy może świadczyć usługi – na przykład sprzątać tereny gminy lub budynki komunalne albo świadczyć usługi w zakresie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowych budynków (lokali komunalnych) lub jednostek oświatowych i kultury? Czy świadczenie takich usług naruszałoby przepisy ustawy o samorządzie gminnym, gdzie wskazano, że radny nie może wykorzystywać mienia komunalnego danej gminy, w której pełni mandat radnego?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Artykuł 24f ustawy o samorządzie gminnym zakazuje prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

 

Przepis ten nie zakazuje radnym prowadzenia w ogóle działalności gospodarczej, lecz nie pozwala prowadzić tejże działalności w oparciu o mienie komunalne wyłącznie.

 

Co więcej, nie każde wykorzystanie mienia będzie wyczerpywało zakaz, o którym mowa w art. 24f ust. 1 ustawy. „Mając na uwadze cel tego zakazu, nie można uznać, iż korzystanie z mienia gminnego na zasadzie powszechnej dostępności usług na warunkach ogólnych czy na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych może podważać osiągnięcie tego celu, ponieważ w tych przypadkach nie zachodzi obawa wykorzystania mandatu radnego do uzyskania innych korzyści aniżeli dostępne dla wszystkich członków wspólnoty samorządowej” (tak np. wyrok WSA z dnia 18 marca 2008 r., sygn. akt II SA/Go 87/08).

 

Jeśli chodzi o usługi, takie jak sprzątanie terenu gminy lub budynków komunalnych własnym sprzętem lub świadczenie usług w zakresie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowych budynków (lokali komunalnych), to nie dochodzi tu do wykorzystania mienia komunalnego, a więc art. 24f ustawy nie zostaje naruszony.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Muszę jednak wspomnieć, z uwagi na brak jednolitości stanowisk, o zakazie płynącym z art. 24d ustawy, który to przepis mówi, że wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej – w szczególności umowy-zlecenia, umowy o dzieło, umowy agencji, umowy o roboty budowlane, czy też innej umowy nienazwanej, której przedmiotem jest szeroko rozumiane wykonywanie pracy.

 

Zakaz ten nie odnosi się w ogóle do stosunków cywilnoprawnych zawartych przed uzyskaniem przez radnego mandatu (tak: S. Płażek, Komentarz do art. 24d ustawy o samorządzie gminnym [w:] P. Chmielnicki /red./, „Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz”, Warszawa 2013).

 

Przepis ten, zgodnie z poglądami komentatorów, ustanawia bezwzględny zakaz dotyczący wszystkich umów cywilnoprawnych, których przedmiotem miałoby być wykonywanie pracy przez radnego. Chodzi tu zatem w szczególności o umowę-zlecenie, o dzieło, o roboty budowlane, agencyjną i o różnego rodzaju umowy nienazwane, których przedmiotem jest sensu largo wykonywanie pracy (tak wyżej cytowany komentarz).

 

Zakładam zatem, że sam Pan osobiście nie będzie wykonywał tych prac, a będą je wykonywali pracownicy. Jak podkreśla się w doktrynie „...istotnym pozostaje wskazanie, że wspomniany zakaz dotyczy wyłącznie osobistego świadczenia pracy przez radnego. Tym samym dyspozycja zawarta w art. 24d ustawy o samorządzie gminnym nie odnosi się do usług świadczonych przez podmiot, w którym radny jest podmiotem zarządzającym” [por. (w:) A. Szewc, Komentarz do art. 24d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.01.142.1591), „Samorząd Gminny. Komentarz”, Dom Wydawniczy ABC, 2005, wyd. II.].

 

Moim zdaniem zatem nie naruszy Pan żadnego ze wspomnianych zakazów.

 

Bardzo szeroko do podobnej sytuacji odniesiono się w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22.01.2010 r. w sprawie II OSK 1834/09, który dotyczył świadczenia na rzecz gminy usług porządkowych koparką, zachęcam Pana do zapoznania się z jego treścią (dostępny w sieci m.in. w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych).

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IX + pięć =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Czy zastępca wójta może zostać prezesem stowarzyszenia?

Czy zastępca wójta może zostać prezesem stowarzyszenia lokalnego? Stowarzyszenie to, zgodnie ze statutem i KRS, może prowadzić działalność gospodarczą (z której dochód może być przeznaczony tylko na działalność statutową), ale jeszcze jej nie podjęło. Prezes pełni swoją funkcję nieodpłatnie. 

Wyprowadzanie psów – przepisy

Mieszkam na zamkniętym osiedlu. Niedawno na trawnikach pojawiły się tabliczki zakazujące wyprowadzania psów. Administracja osiedla wywiesza też informacje, że psy na osiedlu mają być wyprowadzane na smyczy (zgodnie z uchwałą Rady Miasta, którą załączam). Czy te regulacje są zgodne z przepisami prawa? Czy można żądać ich usunięcia? Na klatkach schodowych administracja także nakazuje trzymać psy na smyczy i w kagańcu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, że taki nakaz może zostać wprowadzony?

Gminna osoba prawna

Czy radny rady gminy może zasiadać w radzie nadzorczej spółki należącej do międzygminnego związku? Czy spółka z o.o. należąca do międzygminnego związku stworzonego przez 3 gminy jest gminną osobą prawną w kontekście art. 24f ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym? W jaki sposób można doprowadzić do uchylenia (stwierdzenia nieważności) uchwały walnego zgromadzenia udziałowców, powołującej do pełnienia obowiązków członka rady nadzorczej radnego gminy, będącej członkiem międzygminnego związku? Uchwała ta została podjęta w październiku 2011 r.

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »