Mamy 11 279 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zagubione rzeczy w przesyłce międzynarodowej

Autor: Dariusz Kostyra • Opublikowane: 27.07.2011

Mieszkam w Anglii. Jakiś czas temu na moje zlecenie firma przewozowa odebrała w Polsce przesyłkę od koleżanki zaadresowaną do mnie. W paczce znajdowało się kilka opakowań papierosów. Papierosy oraz kilka innych przedmiotów jednak do mnie nie dotarły. Zdaniem przewoźnika wyroby tytoniowe zostały skonfiskowane na niemieckiej granicy (nie pokazano mi jednak rzekomego mandatu) o innych przedmiotach nic mu nie wiadomo. Co powinienem zrobić w tej sytuacji? Jak starać się o rekompensatę za zagubione rzeczy?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, przywożonych przez osoby fizyczne, które wskazują na przeznaczenie tych wyrobów do celów handlowych „przywóz, przez osobę fizyczną, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego, wskazuje na przeznaczenie tych wyrobów do celów handlowych, jeżeli wyroby te są przywożone w ilościach przekraczających:

 

  1. wyroby tytoniowe:

     

    • papierosy – 800 sztuk,
    • cygaretki (o masie nieprzekraczającej 3 g/szt.) – 400 sztuk,
    • cygara – 200 sztuk,
    • tytoń do palenia – 1 kg”.

 

Natomiast zgodnie z prawem przewozowym „przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki” (art. 65 pkt 1).

 

„Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona. (…)

 

Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki.

 

Protokół podpisują osoby uczestniczące w ustaleniu stanu przesyłki. Jeżeli uprawniony nie zgadza się z treścią protokołu, może zamieścić w nim zastrzeżenie z uzasadnieniem; w razie odmowy podpisania protokołu przez uprawnionego przewoźnik stwierdza w nim fakt i przyczyny odmowy. Uprawniony otrzymuje bezpłatnie egzemplarz protokołu” (art. 74).

 

W niniejszej sprawie bez wątpienia zawinił przewoźnik, nawet gdyby jakoby doszło do kontroli przez celników niemieckich, to z tej czynności powinien zostać sporządzony również protokół. W chwili obecnej powinien Pani skierować pisemną reklamację do przewoźnika, niemniej ze względu na brak protokołu przy odbiorze przesyłki dochodzenie roszczeń będzie niezmiernie trudne.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • osiem - II =
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »