Mamy 10 970 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Wypłacanie premii regulaminowej w nierównej wysokości i nie wszystkim pracownikom – konsekwencje dla pracodawcy

Autor: Irena Sawa • Opublikowane: 01.03.2010

Pracuję w państwowej firmie. Mój szef zadysponował premią regulaminową w ten sposób, że wypłacił jednej osobie podwójną premię, umawiając się z nią równocześnie, że odda ona połowę swojej premii drugiej osobie. Chodzi o to, że ta druga osoba jest na emeryturze i będąc u nas zatrudnioną pobiera taką pensję, która razem z premią przekroczyłaby jakąś dopuszczalną kwotę. Wtedy ów emeryt straciłby prawo do świadczenia emerytalnego z ZUS. Czy taka praktyka jest przestępstwem i czy jeżeli zostałaby zgłoszona – nie wiem do kogo – to osoby zaangażowane w ten układ zostałyby ukarane?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Na wstępie objaśnić należy, że premia regulaminowa, to premia w stałej wysokości, np. 10% wysokości wynagrodzenia zasadniczego. Charakteryzuje się tym, że stanowi stały składnik wynagrodzenia miesięcznego określony w angażu. Wypłacana jest zgodnie z zakładowym regulaminem premiowania.

 

Skoro premia regulaminowa stanowi stały składnik wynagrodzenia, to pracodawca nie może jej pominąć, wypłacając wynagrodzenie miesięczne pracownikowi, tylko dlatego żeby pracownik mniej zarobił. Takie działanie pracodawcy narusza zakładowy regulamin premiowania oraz stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika (podstawa prawna: art. 282 Kodeksu pracy).

 

Przy tym nie ma znaczenia fakt, że ów pracownik nie zgłasza z tego powodu zarzutów, bo przecież jest zainteresowany w sprawie.

 

Działanie pracodawcy, jako niezgodne z prawem, może być zgłoszone (nawet anonimowo) Państwowej Inspekcji Pracy, która przeprowadzi dokładną kontrolę. Po stwierdzeniu wykroczenia PIP może nałożyć na pracodawcę wysoką karę.

 

Jeżeli w zakładzie pracy działają związki zawodowe, również i one mogą się zainteresować sprawami płacowymi i gospodarką finansową pracodawcy. Jeżeli jest to jednostka budżetowa, to zainteresowana może być również Regionalna Izba Obrachunkowa, ona bowiem przeprowadza kontrolę prawidłowości wydatkowania środków finansowych przez pracodawcę. Idąc dalej – również Najwyższa Izba Kontroli.

 

Jeżeli pracodawca innemu pracownikowi wypłacił premię regulaminową w podwójnej wysokości, to:

 

  1. naruszył tym samym regulamin premiowania (wysokość premii jest stała – określona w angażu);
  2. naruszył zasady niedyskryminacji i równego traktowania pracowników.

 

Również o tym fakcie może być powiadomiona Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Zgodnie z przepisami ustawy emerytalnej pracownik, który pobiera emeryturę, może być równocześnie zatrudniony na pełnym etacie. Dla ZUS-u istotnym jest jedynie to, jaki dochód emeryt uzyskuje. Jeżeli wysokość dochodu nie przekracza kwot granicznych, to wówczas nic się nie dzieje, jeżeli wysokość dochodu przekracza kwoty graniczne, to wówczas ZUS obniża wysokość emerytury do 70% lub zawiesza w całości jej wypłatę.

 

Reasumując, emeryt może pracować i pobierać emeryturę. ZUS jedynie rozliczy go po zakończeniu danego roku, jeżeli zarobił za dużo, biorąc pod uwagę kwoty graniczne, to zobowiąże emeryta do zwrotu pobranej emerytury.

 

Odpowiedzialność ponosi jedynie pracodawca, który, chcąc pomóc pracownikowi, narusza przepisy prawa pracy. Odpowiada za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (bo nie wypłacił emerytowi premii regulaminowej, pomimo tego że emeryt nie chciał w ten sposób otrzymać tych pieniędzy – wola pracownika nie ma to bowiem żadnego znaczenia). Pracodawca odpowiada także za naruszenie przepisów regulaminu premiowania poprzez wypłacanie podwójnej premii.

 

Może dodam jeszcze, że sytuacja przedstawiałaby się inaczej, gdyby chodziło o premię uznaniową. Gdyż w odróżnieniu od premii regulaminowej premia uznaniowa może być przyznana lub nie – zależy to wyłącznie od woli pracodawcy. Premia regulaminowa stanowi składnik wynagrodzenia miesięcznego i pracodawca musi ją wypłacić pracownikowi. W wypadku premii uznaniowej tak nie jest, a więc w takim przypadku brak byłoby podstaw do roszczeń wobec pracodawcy.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • sześć minus VII =

»Podobne materiały

Premia uznaniowa

W jaki sposób udokumentować wypłatę premii uznaniowej? Dodam, że firma (zatrudniająca mniej niż 20 pracowników) nie ma żadnych regulaminów wynagradzania ani premiowania. Czy należy zawrzeć jakiś zapis o tej premii w umowie o pracę?

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »