Mamy 10 803 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Wynajem mieszkania - prywatnie czy w ramach działalności gospodarczej?

Autor: Marcin Sądej • Opublikowane: 08.10.2018

Posiadam działalność gospodarczą, jestem płatnikiem VAT i będę wynajmował mieszkanie, by później podnajmować pokoje. Na razie będzie to jedno mieszkanie, jednak z czasem będzie ich więcej. Czy wynajmować na firmę, czy jako osoba prywatna? Jak wrzucać w koszty podnajem? Jak wrzucać w koszty wydatki związane z mieszkaniem, np. pralka, łóżko, materac? Jak rozliczać sprzedaż VAT-ową? Czy mogę wrzucić media w koszty?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Fot. Fotolia

Wynajem mieszkania - prywatnie czy w ramach działalności gospodarczej?

1. Czy wynajmować na firmę czy jako osoba prywatna?


Podstawowa różnica pomiędzy podnajmem w ramach firmy czy w ramach majątku prywatnego dotyczy podatku dochodowego. Otóż podatnicy często decydują się na wynajmowanie jako osoby prywatne z uwagi na możliwość opodatkowania takiego wynajmu podatkiem ryczałtowanym. Forma ta jest o tyle korzystna, o ile zawiera niższą stawkę podatku 8,5% przychodu (a po przekroczeniu kwoty 100 000 zł – 12,5%). Z formy ryczałtowej nie mogą korzystać przedsiębiorcy. Oznacza to, że ryczałt mogą wybrać wyłącznie osoby wynajmujące nieruchomości ze swojego majątku prywatnego. Forma ta ma również swoje wady. Podatek jest płacony wyłącznie od kwoty otrzymanego przychodu. W rezultacie podatnik nie może w rozliczeniu podatku uwzględnić żadnych kosztów podatkowych.

 

W sytuacji zatem, gdy planuje Pan odliczać koszty, zdecydowanie lepszą opcją będzie opodatkowanie w ramach majątku firmowego.


2. Jak wrzucać w koszty podnajem?
3. Jak wrzucać w koszty wydatki związane z mieszkaniem?

5. Czy mogę wrzucić media w koszty?


W zakresie kosztów w przypadku wynajmowania nieruchomości podkreślić należy, że wszystkie powyższej wymienione wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej. Odnośnie natomiast daty ujęcia tych wydatków w kosztach należy wskazać, że przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu metody kasowej koszty te księguje się w dacie wystawienia dokumentu uzasadniającego koszt (wystawienie faktury, rachunku). Zatem koszty podnajmu w dacie otrzymania faktury za podnajem, koszty wyposażenia w dacie otrzymania rachunku czy faktury.

 

Zaznaczę również, że koszty wszelkich mediów (telewizja kablowa, internet, energia elektryczna i inne) i usług komunalnych (np. wywóz śmieci), mogą być ujmowane jako koszt prowadzonej działalności, o ile to wynajmujący, zgodnie z umową, obowiązany jest do ich ponoszenia. Jeśli bowiem z umowy wynika, że najemca uiszcza dane opłaty za pośrednictwem wynajmującego bądź zwraca mu wydatki na ich pokrycie, to wpłaty najemcy nie będą stanowiły przychodów, a pokryte z nich wydatki – kosztów. Jeśli jednak umowa przewiduje, że opłaty zawarte są w wysokości czynszu, to wpłaty najemcy należy zaliczyć do przychodów, a wydatki na ich pokrycie – do kosztów podatkowych.

 

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że składniki wyposażenia lokalu o wartości przekraczającej 1500 zł powinny być kwalifikowane jako odrębne środki trwałe. Jeśli jednak ich wartość nie przekracza 3500 zł, wydatki na ich zakup mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty bądź amortyzowane jako środki trwałe.

 

Jedyne, czego na pewno nie może Pan ujmować w kosztach, to odpisy amortyzacyjne od wartości lokalu, ponieważ nie stanowi on Pana własności, a jest jedynie wynajmowany.

 

4. Jak rozliczać sprzedaż VAT-ową?


W zakresie podatku VAT istotne jest, na jaki cel będzie wynajmowanie mieszkanie. Jeżeli bowiem wynajem mieszkania odbywa się na długookresowe cele mieszkaniowe, to takie usług są zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 36 ustawy VAT. Wynajem na krótkie okresy (np. na doby czy na tydzień) co do zasady stanowi czynność opodatkowaną VAT według stawki 8%. Można jednak korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem jeżeli w ciągu roku wartość obrotu nie przekroczy kwoty 200 000 zł, to dokonanej sprzedaży można nie opodatkowywać podatkiem VAT.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 1 plus III =

»Podobne materiały

Koszty doprowadzenia gazu do mieszkań w prywatnej kamienicy

Jestem emerytką. Nowy właściciel kamienicy, w której mieszkam, zaplanował doprowadzić do mieszkań gaz. Zmusza najemców do zapłaty za doprowadzenie rur oraz do zakupu pieców. Nie stać mnie na to. Co mogę zrobić w tej sytuacji?

Sprzedaż lokalu użytkowego z najemcą

Miesiąc temu podpisałem umowę najmu na lokal użytkowy (jako osoba prawna), z dniem przekazania mi lokalu od 1 kwietnia 2011 r. Dziś (29 marca) właściciel lokalu poinformował mnie, iż lokal w ciągu 3 miesięcy sprzeda innemu właścicielowi i ten prawdopodobnie nie będzie chciał kontynuować ze mną

Trzyletnie wypowiedzenie umowy najmu a powrót eksmitowanej lokatorki

W 2001 r. dałam lokatorce z kwaterunku 3-letnie wypowiedzenie. Umotywowałam je tym, że mieszkanie przeznaczę dla mojego syna. W 2005 r. odbyła się rozprawa, na której orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego, do którego eksmitowano lokatorkę. Niedługo minie pół roku od czasu wyprowadzen
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »