Mamy 10 755 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Wykroczenia przeciwko interesom konsumentów

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 27.11.2007

Artykuł traktuje o wykroczeniach przeciw prawom konsumenta – wbrew pozorom nie jest to żadna wyimaginowana sfera zdarzeń ale codzienność, która często spotyka nas w sklepie czy u rzemieślnika. Można machnąć na to ręką, albo sprawdzić, co znajduje się w katalogu takich wykroczeń.

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Ustawodawca w rozdziale XV Kodeksu wykroczeń (K.w.) – ustawy z dnia 20 maja 1971 r. (j.t. Dz. U. Nr 109 z 2007 r., poz. 756) podaje katalog karalnych zachowań w stosunku do konsumenta. Wielu z nas zwyczajnie nie wie o istnieniu kategorii wykroczeń – dlatego warto dokonać wyliczenia karalnych zachowań podmiotów wskazanych w dyspozycji przepisów art. 133-138 K.w.:

 

  • odsprzedaż biletów z zyskiem na wszelkiego rodzaju imprezy, karane jest także ich nabywanie w celu odsprzedaży z zyskiem jak również pomoc, współudział i podżeganie (tj. nakłanianie, namawianie, zachęcanie) do popełnienia tych wykroczeń, np. przed popularną premierą lub meczem tzw. „konik” sprzedaje bilety po 4-krotnie wyższej cenie,
  • oszustwo przedsiębiorcy przy obsłudze konsumenta co do miary, wagi, ilości, gatunku, rodzaju, ceny – także usiłowanie, pomocnictwo i namowa do tego czynu są karalne, np.: sprzedawca niedoważa towaru, majster przy remoncie używa materiałów gorszej jakości niż było to umówione, albo – tak często spotykana w dużych sklepach sytuacja – cena przy kasie nie odpowiada tej na półce itp.,
  • nieuzasadniona odmowa sprzedaży towaru przez ukrycie go przed klientem w placówce handlowej lub gastronomicznej (przepis ten to raczej relikt przeszłej epoki),
  • usunięcie z towarów znaków wymaganych prawem (ceny, terminu przydatności, jakości i gatunku oraz pochodzenia) – usiłowanie, podżeganie i pomoc są także karalne, np.: brak informacji o towarze w języku polskim,
  • brak cen lub faktur dostawy w miejscach sprzedaży detalicznej,
  • nieuzasadniona odmowa obsługi klienta,
  • sprzedaż niezgodna z ustaloną taryfą (zawyżona cena),
  • brak okazania dokumentów wymaganych prawem dla szczególnych form sprzedaży – przy sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa,
  • stosowanie abuzywnych wzorców umownych tj. postanowień umownych niezgodnych z przepisami Kodeksu cywilnego w tej materii, w stosunku do których Prezes UOKiK swą decyzją zakazał ich stosowania. Istnieje tu możliwość ukarania nie tylko przedsiębiorcy, ale i pośrednika lub kierownika (dyrektora) firmy,
  • niezachowanie ustawowych wymogów formy i treści umowy o kredyt konsumencki, a także zafałszowanie rzeczywistego kosztu kredytu w reklamie i ofertach oraz przyjęcie od konsumenta na zabezpieczenie kredytu czeku lub weksla nieopatrzonego klauzulą „nie na zlecenie”. W tym przypadku – podobnie jak przy klauzulach abuzywnych (niedozwolonych) – ustawodawca do potencjalnego kręgu obwinionych włącza, oprócz przedsiębiorcy, także pośrednika i kierownika (dyrektora) firmy.

 

 


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Dodajmy jeszcze, że, obok Kodeksu wykroczeń, niektóre ustawy zawierają własne przepisy karne, gdzie także mogą znaleźć się wykroczenia mające wpływ na pozycję prawną konsumenta. Jeżeli uznamy, że którakolwiek z wymienionych dyspozycji została wyczerpana zachowaniem przedsiębiorcy lub innych osób wskazanych w przepisach, możemy:

 

  • złożyć bezpośrednio zawiadomienie do prokuratury lub na policję o popełnionym wykroczeniu,
  • złożyć zawiadomienie do rzecznika lub innej organizacji konsumenckiej – podmioty te złożą wniosek o ukaranie w sądzie rejonowym na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106 z 2001 r., poz. 1148 z późn. zm.

 

Niestety przepisy te w życiu codziennym znajdują zbyt rzadko zastosowanie z uwagi na względną bierność ich adresatów, jak również wyłączenie konsumenta z kręgu bezpośrednich wnioskodawców o ukaranie. Ponadto sekwencje sankcji przewidzianych w wymienionych przepisach są, mimo swej surowości dla obwinionych i ukaranych, wyjątkowo nieatrakcyjne z punktu widzenia konsumenta, gdyż nie zawierają obligatoryjnego naprawienia szkody.

 

Natomiast procedura postępowania w sprawach o wykroczenia jest tak skonstruowana, że może w nieoczekiwanym momencie wyzuć z uprawnień ustawowych nie tylko samego konsumenta, ale również instytucje go chroniące (rzecznika konsumentów lub organizację konsumencką). Dzieje się tak, gdy do postępowania jako oskarżyciel publiczny przystępuje prokurator.

 

Przemiany gospodarcze nie przyniosły oczekiwanych zmian prawnych w zakresie wykroczeń przeciw prawom konsumenta, bo chociaż dyspozycje starają się podążać za nowymi regulacjami (np. kredyt konsumencki), to cała konstrukcja ochrony i procedura postępowania zdaje się być „na rzecz konsumenta bez konsumenta”.



Stan prawny obowiązujący na dzień 27.11.2007

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • pięć - 3 =

 

»Podobne materiały

Więźniowi też należy się zadośćuczynienie

Artykuł omawia konsekwencje prawne niezapewnienia osobom skazanym wymaganej przepisami prawa powierzchni mieszkalnej w celi więziennej, w świetle najnowszego orzecznictwa sądowego
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »