.
Mamy 12 627 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Współwina w kolizji

Autor: Marcin Górecki • Opublikowane: 09.05.2012

Miałam kolizję z motocyklem. Teren zabudowany, jezdnia dwukierunkowa, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Był korek. Po lewej stronie ulicy była „ślepa uliczka”. Postanowiłam w nią skręcić, aby nawrócić. Nie chciałam dłużej stać w korku. Włączyłam lewy kierunkowskaz, spojrzałam w lusterko, rozpoczęłam skręt. W tym momencie uderzył w przód mojego samochodu motocykl (Suzuki SV650S). Ponieważ dopiero rozpoczynałam skręt, moje auto było ustawione ok. 45 stopni do osi jezdni. Motocyklista uderzył w samochód, odbił się, przeleciał pół pasa ruchu, chodnik, staranował ogrodzenie z siatki drucianej i wylądował w ogródku pewnej posesji. Ktoś wezwał policję i karetkę. Policja uznała moją winę. Nie przyjęłam mandatu – sprawa w sądzie. Motocyklista zeznał, iż „pomału omijał korek”. Chciałabym doprowadzić do orzeczenia współwiny w kolizji. Czy znając skutki uderzenia, można udowodnić, iż motocyklista jechał szybciej niż 50 km/h?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Po dokładnej analizie przedstawionego stanu faktycznego sprawy należy stwierdzić, iż kierowca motocykla na pewno jechał z prędkością przekraczającą 50 km/h i powinna Pani walczyć o uznanie go za współwinnego. Trzeba bowiem podać w wątpliwość, czy motocykl, który – jak to wskazał jego kierowca – „pomału omijał korek”, był w stanie doprowadzić do wypadku w sposób opisany przez Panią. Jeżeli kierowca motocykla jechał z dozwoloną lub mniejszą prędkością, należy zadać mu pytanie, dlaczego nie wyhamował.

 

Powinna Pani w sposób jak najbardziej dokładny wskazać na okoliczności towarzyszące wypadkowi, a przede wszystkim na jego skutki. Żeby udowodnić Pani winę należałoby wykazać, iż w sposób nieprawidłowy (tj. na przykład bez włączonego kierunkowskazu, na podwójnej linii ciągłej) podejmowała Pani próbę zawrócenia, a tym samym wydostania się z korku. Nadto należy zwrócić uwagę sądu, iż w przypadku pojazdów poruszających się w korku nie ma możliwości nagłego, a zarazem bardzo szybkiego wykonania manewru zawracania, co tym samym wskazuje, iż prędkość Pani samochodu była niewielka.

 

Należy zatem zadać sobie pytanie, z jaką prędkością jechał kierowca motocykla. Powinna Pani wskazać na prędkość, którą Pani osiągnęła podczas nawracania. Przy uderzeniu dwóch pojazdów dochodzi do zsumowania prędkości każdego z nich. Domyślam się, że prędkość Pani samochodu była nie większa niż 25 km/h. Moim zdaniem – biorąc pod uwagę opisane skutki kolizji – kierowca motocykla poruszał się z prędkością około 60 km/h lub większą. Pani nie zachowała szczególnej ostrożności, co jednak nie zwalnia kierującego innym pojazdem z zachowania takiej ostrożności.

 

Trzeba również wskazać, iż Suzuki SV650S jest motocyklem, który ma bardzo dobre hamulce. Z przodu zamontowane są dwie pływające tarcze 290 mm z dwutłoczkowymi zaciskami hydraulicznymi, natomiast z tyłu pojedyncza tarcza 240 mm, zacisk z dwoma przeciwnie ustawionymi tłoczkami. Przy tego rodzaju hamulcach kierowca, który cieszy się „średnim” refleksem, powinien niemal stanąć po naciśnięciu hamulca.

 

Kierujący motocyklem był obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności:

 

  • czy miał odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
  • czy kierujący – jadący za nim – nie rozpoczął wyprzedzania;
  • czy kierujący – jadący przed nim na tym samym pasie ruchu – nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.

 

Ponadto kierujący motocyklem był obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m. Skoro zatem Pani pojazd znajdował się pod kątem około 45 stopni, należy przeprowadzić eksperyment, ile musiała Pani już zawrócić, aby sprawdzić, czy kierowca motocykla zachował należytą odległość.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (1):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IX + 5 =

12.07.2014

nie zgadzam się z uzasadnieniami do uznania współsprawcy kierowcy motocykla. Po pierwsze kierująca nie zawracała lecz wykonywała manewr skrętu w lewo w \\\\\\\"ślepą\\\\\\\" uliczkę.
Po drugie sumowanie prędkości występuje w przypadku zderzeń czołowych. W tym wypadku kierująca jadąc w zbliżonym kierunku do toru motocykla, niejako uciekała przed nim a więc jeśli sumowanie prędkości to ujemne. Od prędkości motocykla należy odjąć prędkość samochodu.
I po trzecie, art 22 pkt 4 \\\\\\\"Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać\\\\\\\".
Po czwarte jak zauważono w komentarzu, kierująca powinna upewnić się czy sama nie jest wyprzedzana \\\\\\\"czy kierujący – jadący za nim – nie rozpoczął wyprzedzania\\\\\\\".
Po piąte prędkość motocykla wcale nie jest taka pewna. Na jakiej podstawie osoba odpowiadająca oceniła prędkość motocykla jako nadmierną? Widząc uszkodzenia pojazdów?
Po szóste na pytanie do motocyklisty \\\\\\\"dlaczego nie wyhamował\\\\\\\" nasuwa się jedna odpowiedź. Ponieważ nie miał szans nawet zareagować. Był tak blisko samochodu, który mu wyskoczył na jego tor jazdy.
Jeśli współwinnym miałby pozostać kierowca motocykla to jedynie można mu zarzucić (jeśli tak było?) np. wyprzedzanie za linią ciągłą. Ale nawet i to nie ponieważ kierująca również by ją przekroczyła.

Topik

.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »