Mamy 11 279 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Jak wymeldować osoby które nie mieszkają w domu?

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 28.12.2016

Jestem właścicielką domu, w którym zameldowana jest moja siostra i jej dziecko. Oboje jednak nie mieszkają ze mną od 5 lat. Wielokrotnie prosiłam ją o wymeldowanie, ale ona odmawia, nawet wulgarnie. Nie chce tego zrobić i już. Co mogę dalej w tej sprawie podziałać? Jak wymeldować osoby które nie mieszkają w domu?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Dała Pani szansę siostrze polubownie uregulować tę kwestię. Ona – jak wynika z opisu sprawy – nie skorzystała z Pani dobrej woli. Teraz proszę bez skrupułów przejść do działań z jej pominięciem. Nie jest Pani zobowiązana jej o niczym informować. Pani działania bowiem maja być skierowana do organu meldunkowego w urzędzie gminy/miasta, na którego terenie jest meldunek. Doprowadzi to do wydania decyzji o wymeldowaniu osoby, która tam nie mieszka i przeniosła swoje centrum życiowe w inne miejsce.

 

Oczywiście siostra i tak nie ma żadnych praw cywilnych do domu, który jest Pani własnością. Sam meldunek nie daje tytułu prawnego do nieruchomości.

 

Meldunek administracyjny jest jedynie czynnością techniczno-prawną, która potwierdza przybywanie osoby na danym terenie. Jeżeli więc osoba ta (Pani siostra i jej dziecko) już dawno nie mieszka po danym adresem, to jako właścicielka domu ma Pani zarówno prawo, jak i obowiązek złożenia wniosku o ich wymeldowanie spod tego adresu.

 

Wprawdzie ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności w swej nowelizacji przewidywała pierwotnie, że meldunek ma zniknąć z polskiego prawa z dniem 1 stycznia 2016r – no i byłoby po sprawie. Jednak wszelkie instytucje i urzędy podniosły „lament”, że nie zdążą przystosować swoich przepisów opartych na meldunku – no i obowiązek meldunkowy przesunięto na 1 stycznia 2018 r.

 

Dlatego teraz powinna Pani skorzystać z nadal obowiązujących w tej materii przepisów ustawy, które przewidują następujący tryb dla właściciela lokalu:

 

„Art. 35. Organ gminy, o którym mowa w art. 28 ust. 1, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się”.

 

W celu zgłoszenia wymeldowania powinna Pani w swoim urzędzie gminy/miasta wypełnić odpowiedni formularz i oczekiwać wydania decyzji, którą organ powinien wydąć w powyższym trybie.

 

Jeżeli gmina nie dysponuje własnym drukiem, wówczas należy złożyć już przygotowany wniosek – w razie potrzeby służę pomocą w jego profesjonalnym przygotowaniu.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • cztery + 5 =

»Podobne materiały

Były właściciel domu się nie wymeldował – co zrobić?

Prawie 10 lat temu kupiłam dom, który teraz zamierzam sprzedać. Były właściciel jednak do tej pory się nie wymeldował. Co zrobić w tej sytuacji?

 

Koszty wyrobienia nowego paszportu po kradzieży dokumentu

Skradziono mi paszport. Gdy starałem się o nowy, poinformowano mnie, że, oprócz kompletu potrzebnych dokumentów i potwierdzenia z policji, będzie mnie to kosztowało 140 zł. Później okazało się jednak, że muszę zapłacić 200% za wyrobienie nowego dokumentu, ponieważ niewystarczająco zabezpieczyłem pop

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »