Mamy 11 676 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Wezwanie do zmiany nazwy firmy

Autor: Agata Alberska • Opublikowane: 15.02.2017

Otrzymałam dziś od pewnej firmy pisemne wezwanie, abym zmieniła nazwę swojej firmy. Nasze firmy mają w nazwie takie samo słowo plus ja dodałam swoje imię i nazwisko. Nie sprawdzałam wcześniej patentów, bo założyłam błędnie, że skoro dodaję imię i nazwisko, to nikogo nie powielam. Jednak ta firma ma patent na ten znak towarowy i wymaga ode mnie zmiany nazwy firmy. Według nich nie mogę posiadać takiej nazwy. Czy mają rację?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Zgodnie z Prawem patentowym1:

 

„Art. 120. 1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

2. Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

Art. 121. Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne.”

 

Jak Pani wskazuje – na znak towarowy zostało udzielone takie prawo ochronne, a więc firma może żądać od Pani zaprzestania naruszeń, tj. zmiany nazwy, i ma do tego pełne prawo.

 

Dodatkowo wskazuję, że używanie dalej takiej nazwy może wypełniać znamiona nieuczciwej konkurencji.

 

Zgodnie z ustawą o konkurencji2:

 

„Art. 3. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

2. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.”

 

„Art. 5. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.”

 

Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo korzystające z ochrony musi mieć jakąś cechę pozwalającą odróżnić je od innych. Nie są zatem w zasadzie objęte postanowieniami art. 5 oznaczenia odwołujące się w sposób standardowy do przedmiotu działania (np. zakład hydrauliczny, kancelaria prawna). Nawet jednak w przypadku, gdy nazwa przedsiębiorstwa ma zawierać informację o specjalistycznej działalności, musi ona zostać wysłowiona w sposób zabezpieczający przed wprowadzeniem klienteli w błąd co do identyczności przedsiębiorstwa z innym, które nazwę swą ustaliło wcześniej (wyrok SN z 22 sierpnia 1997 r., III CKN 139/97, LexPolonica nr 1627889).

 

Należy zatem przyjąć, że z ochrony na podstawie art. 5 korzystają te oznaczenia, które są rzeczywiście używane, a nie tylko formalnie zarejestrowane (por. wyrok SN z 14 lutego 2003 r.; IV CKN 1782/00, LexPolonica nr 379001). Ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa jest więc zainicjowana faktycznym zaistnieniem przedsiębiorstwa na rynku, chociażby jeszcze nie podjęło ono działalności produkcyjnej lub usługowej, np. przez kampanię reklamową (zob. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, oprac. J. Barta et al., Warszawa 1994, s. 64-65; J. Wierciński, Glosa do wyroku SN z 7 marca 1997 r., II CKN 70/96, LexPolonica nr 323900, PS 1998, nr 6, s. 107 i n.).

 

Art. 5 udziela ochrony przedsiębiorcy, który zgodnie z prawem pierwszy rozpoczął używanie na danym rynku oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorstwo. Dosłowne rozumienie tej przesłanki potwierdził Sąd Najwyższy, wskazując, że pierwszeństwo używania nazwy, o której mowa w art. 5, stanowi wyłączne kryterium rozstrzygania w przedmiocie kolizji oznaczeń na podstawie tego przepisu (wyrok SN z 7 marca 1997 r., II CKN 70/96, LexPolonica nr 323900, OSNC 1997, nr 8, poz. 113, z glosą J. Wiercińskiego, PS 1998, nr 6, s. 107 i n.; wyrok SN z 28 października 2010 r., II CSK 191/10, LexPolonica nr 2443393).

 

Ponadto, można również wskazać na naruszenia przepisów Kodeksu cywilnego:

 

„Art. 4310. Przedsiębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać usunięcia jego skutków, złożenia oświadczenia lub oświadczeń w odpowiedniej treści i formie, naprawienia na zasadach ogólnych szkody majątkowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia.

 

W pewnych okolicznościach możliwe jest, aby osoby trzecie korzystały z zarejestrowanego znaku towarowego. Używanie przez te osoby takiego znaku nie narusza prawa ochronnego jedynie przy zachowaniu warunku, że odbywa się to w zakresie dozwolonym przez przepisy prawa, oraz tylko w sytuacji, gdy odpowiada ono usprawiedliwionym potrzebom używającego i nabywców towarów i jednocześnie jest zgodne z uczciwymi praktykami w produkcji, handlu lub usługach. Uprawniony do używania zarejestrowanego znaku towarowego nie posiada prawa zakazywania używania przez inne osoby w obrocie:

 

„1. ich nazwisk lub adresu (art. 153 Prawa patentowego);

2. oznaczeń wskazujących w szczególności na cechy i charakterystykę towarów, ich rodzaj, ilość, jakość, przeznaczenie, pochodzenie czy datę wytworzenia lub okres przydatności (art. 153 ust. 1 Prawa patentowego;

3. zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi (art. 156 ust. 1 pkt 3 Prawa patentowego).”

 

W tym przypadku, okoliczności wyłączające nie mają miejsca. Należy zmienić nazwę przedsiębiorstwa.

 

------------------------------------

1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 508)

2. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 1993 r. Nr 47, poz. 211)

3. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 r. Nr 16, poz. 93)

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IX plus dwa =

»Podobne materiały

Postępowanie o spadek nabyty przez Skarb Państwa

Chcę ubiegać się o nabycie spadku po rodzicach - dom i działka. Ojciec zmarł w 1988 roku, mama w 1998. W 2013 roku z wydziału ksiąg wieczystych na adres, gdzie mieszkali rodzice, przysłano pismo, że właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa. Od czego mam zacząć to postępowanie aby odzyskać spade

 

Przejęcie lokalu i prowadzenie działalności podobnej do poprzedniej

Przejmuję (umowa najmu) lokal usługowy po poprzednim przedsiębiorcy. Zamierzam prowadzić taką samą działalność – restaurację z szybką obsługą. Poprzednio prowadzono tam działalność na podstawie umowy franczyzy. Chciałbym mieć bardzo podobne logo i nazwę restauracji. Pozostawię też prawie niezm

 

Bezprawne wykorzystanie zdjęć produktów na aukcjach Allegro

Sprzedaję na Allegro komputery, które jednocześnie montuję – jest to typowa działalność gospodarcza. Specyfika sprzedaży przez Internet wymaga dobrych opisów i zdjęć. Według mojej wiedzy obie te rzeczy są chronione prawem autorskim jako własność intelektualna. Od jakiegoś czasu pewna konkurenc

 

Umieszczanie logo producentów w sklepie internetowym a prawo autorskie

Prowadzę sklep internetowy z zegarkami. Zamieszczam na stronie banery reklamowe, które zawierają zdjęcia zegarków, a udostępnia mi je hurtownia, z którą współpracuję. Chciałbym się dowiedzieć, czy umieszczanie takich materiałów na stronie jest zgodne z prawem autorskich. Na banerach znajdują się tak

 

Legalność sprzedaży replik markowych produktów

Planuję otworzyć sklep internetowy z replikami odzieży, butów oznaczonych logo znanych producentów. Znalazłam kilka hurtowni, które handlują tego typu towarami ze znakami oryginalnych firm np. Hugo Boss, Versace itp. O ile wiem, handel tego typu towarem był zabroniony, a teraz kwitnie na b

 

Sprzedaż markowej odzieży w sklepie internetowym

Od niedawna prowadzę własną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odzieży przez internet. Posiadam własny sklep internetowy (własna nazwa). Chciałabym sprzedawać w nim również markową odzież zakupioną przeze mnie z legalnych źródeł na fakturę VAT. Marki są mniejszej lub większej części chr

 

Znak towarowy a używanie go na zamiennikach produktów oryginalnych

Moje pytanie dotyczy tego, czym jest znak towarowy. Otóż jestem producentem skórzanych pokrowców na dźwignie zmiany biegów do samochodów. Dla uatrakcyjnienia towaru chcę wprowadzić na produkcie napis marki albo modelu samochodu. Co jednak mogę umieścić? Logo, nazwę marki, nazwę modelu, nazwę wyposaż

 

Używanie znaku towarowego bez licencji

Mam pytanie o używanie znaku towarowego bez licencji. Otóż czy będąc producentem gadżetów reklamowych, mogę wyprodukować gadżety z nadrukiem Euro 2012? Zauważyłam, że inni producenci tak postępują, jednak mam wątpliwości, czy jest to legalne i czy też mogę tak używać znaku towarowego.

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »