Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

VAT od sprzedawanej nieruchomości

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 11.12.2017

Moje pytanie dotyczy podatków, w tym VAT, od sprzedawanej nieruchomości. Mam jednoosobową działalność gospodarczą, płacę podatek liniowy 19%. Działka została kupiona na mnie jako osobę prywatną. Natomiast faktury na budowę hali brane były na firmę, VAT odpisywany. Czy teraz przy ewentualnej sprzedaży trzeba doliczyć VAT, a uzyskane środki będą zaliczone jako przychód firmy?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

W opisanej sytuacji w mojej ocenie nie można sprzedać gruntu osobno oraz budynku osobno. W prawie cywilnym przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość, czyli grunt i to, co z nim związane. W podatku od towarów i usług jest dokładnie odwrotnie, przedmiotem dostawy jest budynek i związany z nim grunt, którego nie wyodrębnia się z podstawy opodatkowania. Innymi słowy przedmiotem dostawy, zupełnie inaczej niż zazwyczaj ma to miejsce w prawie cywilnym, nie jest na gruncie VAT grunt zabudowany. W podatku od towarów i usług mamy do czynienia zawsze z sytuacją odwróconą, tj. ze sprzedażą budynku bądź budowli wraz z gruntem, na którym ten budynek bądź budowla się znajdują. Powoduje to, że w pewnym uproszczeniu w sferze VAT sprzedaż gruntu, na którym budynek jest posadowiony, dzieli stawkę VAT właściwą dla budynku. Znajduje to wyraz w art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [Dz.U.2016.710 t.j. ze zm. – dalej jako „u.VAT”], w którym czytamy, że:

 

„W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.”

 

Ustawodawca, co do zasady, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.VAT zwalnia od VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

 

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

VAT od sprzedawanej nieruchomości

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

 

Ilekroć w uVAT jest mowa o pierwszym zasiedleniu, rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

 

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

 

Ponad powyższe, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a uVAT zwalnia się od VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

 

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

 

Powyższe zgodne jest z Dyrektywą VAT, bowiem art. 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy VAT stanowi, że państwa członkowskie zwalniają od opodatkowania transakcje dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a), tj. inne niż dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem. Na mocy art. 12 ust. 2 Dyrektywy VAT państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa powyżej oraz mogą zastosować kryteria inne niż kryterium pierwszego zasiedlenia, takie jak okres upływający między datą ukończenia budynku a datą pierwszej dostawy lub też okres upływający między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem że okresy te nie przekraczają, odpowiednio, pięciu i dwóch lat.

 

W związku z powyższym, na bazie Pana opisu stanu faktycznego, wydaje się, że będzie mieć miejsce dostawa stanowiąca pierwsze zasiedlenie, a nie zachodzi okoliczność z art. 43 ust. 1 pkt 10a, więc dostawa będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

 

Co do podatku dochodowego, to z przychodem z działalności gospodarczej będziemy tu mieć do czynienia ze względu na wykorzystanie przez podatnika będącego osobą fizyczną w działalności gospodarczej, a tak w mojej ocenie było w opisanej sytuacji i tak prawdopodobnie zostałoby to zdarzenie zaklasyfikowane w trakcie ew. kontroli. Przypomnę, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

 

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy.

 

Zatem przychód z dostawy budynku i gruntu będzie stanowić przychód z działalności gospodarczej.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • jeden + zero =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Amortyzowany pojazd rolniczy będący częścią spadku – obowiązki podatkowe spadkobiercy

Mój mąż zmarł dwa miesiące temu, był rolnikiem. Prowadził gospodarstwo rolne rodziców. Miał też własne grunty rolne. Od 2006 r. był VAT-owcem, co miesiąc rozliczał się z urzędem skarbowym. W tym też roku poprzez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mąż zakupił nowy ciągnik. Urząd skarbowy zwrócił mu 22% VAT-u. Ciągnik był wciągnięty do ewidencji środków trwałych. Jest amortyzowany cztery lata – stawka 14,0. Czy muszę w tym przypadku oddać VAT? Jak mam ten ciągnik przerejestrować? W tej chwili czekam na uprawomocnienie się orzeczenia sądu w sprawie spadku. Wszystko, co należało do męża, przeszło na mnie i naszą nieletnią córkę. Jaki podatek będę musiała zapłacić od spadku? Ile będę musiała zapłacić w urzędzie skarbowym po przerejestrowaniu ciągnika (wchodzi on w skład spadku)?

Działalność gospodarcza tłumacza i umowy z wydawnictwami

Jestem tłumaczem przysięgłym i prowadzę działalność gospodarczą związaną z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi. Prowadzę PKPiR oraz płacę podatek VAT. Zawieram także umowy z wydawnictwami na tłumaczenie książek – z tego tytułu otrzymuję honorarium lub umowę na udzielenie licencji na wydanie tłumaczenia drukiem; recenzuję także książki. Jak najkorzystniej rozliczyć to podatkowo? Czy mogę zawierać z wydawnictwem umowę jako osoba fizyczna i nie wystawiać faktury, nie ujmować w PKPiR, tylko rozliczyć w PIT roczny przychody z tytułu praw autorskich z 50% kosztów uzyskania przychodów? Czy umowy te powinnam zawierać jako firma i wystawić fakturę, jeżeli tak, to z jaką stawką VAT przy honorarium, licencji, a z jaką za recenzję książki?

Odwrotne obciążenie a zużyte sprzęty AGD

Czy zużyte urządzenie elektryczne i elektroniczne (lodówki, pralki) zaliczamy do złomu i po nowelizacji ustawy z 01.07.2011 r. objęte są procedurą odwrotnego obciążenia, czy są wykluczone z najnowszym zmian w ustawie o VAT?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »