
Indywidualne porady prawne
Uzyskanie certyfikatu rezydencji podatkowej przez obywatela UkrainyAutor: Bogusław Nowakowski |
Moje pytanie dotyczy uzyskania certyfikatu rezydencji podatkowej przez obywatela Ukrainy przebywającego w Polsce i zatrudnionego przez polskiego pracodawcę. Czy wniosek o uzyskanie takiego certyfikatu powinien on złożyć na Ukrainie, czy może uzyskać go w Polsce? |
Stosownie do polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych certyfikat rezydencji oznacza zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika (art. 15 pkt 21).
Zatem jeżeli mieszka Pani w Polsce, to wniosek należy składać w Polsce do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca aktualnego zamieszkania.
Zgodnie z art. 306l Ordynacji podatkowej „polski organ podatkowy na wniosek osoby zainteresowanej(podatnika) wydaje zaświadczenie (certyfikat) o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.
Certyfikat rezydencji podatkowej zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny. W aktualnym stanie prawnym na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest unormowań definiujących okres ważności certyfikatu rezydencji. Zatem uznaje się, że certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo stan faktyczny w nim zawarty nie ulega zmianie. Oczywiście zasada ta nie ma zastosowania w sytuacjach, w których treść certyfikatu określa termin jego ważności wskazując rok podatkowy, bądź też konkretnie wskazuje okres czasu na jaki certyfikat został wydany.
Masz problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>