
Indywidualne Porady Prawne
Uzupełnienie okresu zatrudnienia w Polsce pracą w AustraliiAutor: Irena Sawa • Opublikowane: 01.06.2011 |
Wyjechałam z Polski do Australii w 1982 r.; mieszkam tu do dziś. W Polsce pracowałam 10 lat, a potem w Australii – aż do zeszłego roku. Słyszałam, że weszło nowe porozumienie polsko-australijskie w sprawie emerytur. Czy przysługuje mi obecnie świadczenie z Polski?
|
W oparciu o obowiązujące przepisy prawa można stwierdzić, że posiada Pani uprawnienia i może Pani ubiegać się o emeryturę polską.
Wymagany okres zatrudnienia na mocy przepisów koordynacji systemów emerytalnych Polski i Australii zostanie uzupełniony okresem zatrudnienia australijskim.
Z dniem 1 października 2010 r. weszły bowiem w życie dwa bardzo ważne akty prawne, które stanowią podstawę przepisów koordynacji systemów emerytalnych i rentowych Polski i Australii i które ułatwiają nabywanie prawa do świadczeń emerytalnych i rentowych osobom, które posiadają polskie okresy ubezpieczenia oraz posiadają okresy pobytu i okresy pracy w Australii:
Istotne jest to, że każde z państw, czyli Polska i Australia, ustala odrębnie prawo do świadczenia w oparciu o ustawodawstwo swojego kraju. W praktyce możliwe więc jest, że osoba uzyska świadczenie, np. emerytalne, w Polsce i emeryturę z tytułu stałego pobytu w Australii.
Dodatkowo bardzo istotne jest, że osoba, która nie posiada pełnych okresów zatrudnienia wymaganych przez ustawodawstwo polskie do przyznania prawa do emerytury, tak jak Pani – tylko 10 lat pracy, może mieć uzupełniony okres o okresy stałego pobytu i zatrudnienia w Australii w zakresie niezbędnym do ustalenia prawa do świadczenia – zgodnie z art.13 wyżej opisanej umowy z dnia 7 października 2009 r.
Zgodnie z art. 14 „jeżeli zgodnie z ustawodawstwem Rzeczypospolitej Polskiej prawo do świadczenia powstaje dopiero po uwzględnieniu okresów stałego pobytu w Australii w wieku produkcyjnym, to instytucja właściwa:
Przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczenia instytucja właściwa uwzględnia wyłącznie uzyskane zarobki oraz odprowadzone składki zgodnie z ustawodawstwem Rzeczypospolitej Polskiej”.
Osoba zamieszkała w Australii winna złożyć wniosek emerytalny we właściwej instytucji australijskiej – Centrelink.
W celu uzyskania prawa do emerytury polskiej należy wypełnić wniosek PL/AU3 (wniosek o polska emeryturę).
Formularz wniosku dostępny jest na stronie http://www.centrelink.gov.au/
Reasumując powyższe, przysługuje Pani prawo do ubiegania się o emeryturę polską. W tym celu należy złożyć wniosek emerytalny do wskazanej instytucji australijskiej.
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>