.
Mamy 12 973 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne porady prawne

Pliki można dodać w kolejnym kroku
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!

Usterki w samochodzie kupionym w salonie

Autor: Katarzyna Bereda • Opublikowane: 08.11.2021 • Zaktualizowane: 08.11.2021

Kupiliśmy z mężem samochód z salonu 2 lata temu. Po pół roku zaczęły się usterki i zaczęły psuć się kierunkowskazy (od czasu do czasu podczas jazdy przestają działać i po kilku- lub kilkunastu minutach się naprawiają). Od tego momentu jeździmy do serwisu, który próbuje naprawić te usterki ale bezskutecznie. Za każdym razem mówią, że komputer nie widzi błędu, i nie wiedzą, co się dzieje, chociaż z początku wymieniali pewne elementy. Do dnia dzisiejszego usterki nie zostały usunięte, a serwis mówi, że nie ma pomysłu już, jak to naprawić. Dodam, że mam i pokazywałam im nagrania podczas jazdy, jak nie działają kierunkowskazy. Myśleliśmy, żeby napisać pismo do głównej siedziby producenta z tytułu niezgodności towaru z umową z prośbą o naprawę. Chcielibyśmy prosić o podpowiedzenie, co mamy zrobić? Czy jakieś inne rozwiązanie jest lepsze?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Usterki w samochodzie kupionym w salonie

Rękojmia po zakupie auta z salonu

Jak najbardziej mogą Państwo powoływać się na przepisy dotyczące rękojmi. Jeżeli właścicielem pojazdu jesteście Państwo, a nie np. leasingodawca, w przypadku niemożności ciągłej naprawy pojazdu obecnie posiadacie Państwo uprawnienie nawet do odstąpienia od umowy/wymiany pojazdu na nowy – i z takim roszczeniem powinniście Państwo wystosować wezwanie. Idąc dalej, podnoszę, iż w walce z dealerem powinna Pani powołać się na przepisy w zakresie rękojmi i wad pojazdu.

 

Zgodnie z treścią art. 556. § 1 Kodeksu cywilnego „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)”.

 

Zgodnie natomiast z treścią art. 560 § 1 jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

 

Mając także na uwadze wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 20 listopada 2012 r., „odpowiedzialność sprzedawcy za wady z tytułu rękojmi (art. 556 KC) ukształtowana jest na zasadzie ryzyka i sprowadza się do odpowiedzialności za skutek, polegający na istnieniu wady przedmiotu sprzedaży. Sprzedawcy nie zwalnia zatem brak winy, ani też brak jego wiedzy o istnieniu wady, a ewentualna wiedza sprzedawcy o istnieniu wady może tylko zaostrzyć jego odpowiedzialność (art. 564 KC). Z kolei to, czy kupujący mógł wadę zauważyć przy dochowaniu należytej staranności, czy powinien był wiedzieć o wadzie (czy mógł się o niej dowiedzieć przy dochowaniu należytej staranności) nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi. Tylko wiedza kupującego o wadzie w chwili zawarcia umowy wyłącza tę odpowiedzialność (art. 557 § 1 KC)” (sygn. akt I ACA 820/12).

Żądanie obniżenia ceny, odstąpienie od umowy, wymiana pojazdu

Z uwagi na powyższe, jeżeli dealer nie może niezwłocznie naprawić pojazdu, przysługują Pani dwa uprawnienia – żądania obniżenia ceny, co w przypadku nowego samochodu nie jest zadowalające, bowiem naprawy serwisowe są koniecznością – lub roszczenie o odstąpieniu od umowy ewentualnie zamianę pojazdu na nowy. Idąc dalej, podnoszę, iż artykuł 560 określa dwa podstawowe uprawnienia, które przysługują kupującemu na podstawie przepisów o rękojmi. Na jego podstawie kupujący, czyli Pani, może albo od umowy odstąpić, albo żądać obniżenia ceny, chyba że sprzedający niezwłocznie dokona naprawy pojazdu. Dealer nie dokonał naprawy pojazdu, a więc przysługują Pani powyższe uprawnienia.

 

Z uwagi na powyższe, w obecnej sytuacji powinna Pani powoływać się na powyższe przepisy w przedmiocie rękojmi. Jeżeli nie dojdzie do niezwłocznej naprawy wady lub wymiany pojazdu na nowy, przysługuje Pani roszczenie o odstąpienie od umowy. Proszę wiec skierować do sprzedawcy powyższe wezwanie, powołując się na niniejsze przepisy.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej  ▼▼▼

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • IX minus dwa =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl