
Indywidualne Porady Prawne
Uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umowąAutor: Krzysztof Bigoszewski • Opublikowane: 09.05.2013 |
Otrzymaliśmy pismo od klienta, który zakupił nasz produkt u pośrednika. W załączeniu przesyłamy skan tego pisma. Klient stwierdził wadliwość naszego produktu podczas użytkowania. Co my – jako producent – powinniśmy zrobić? Jakie mamy prawa i obowiązki w związku z zaistniałą sytuacją? Czy faktycznie u nas klient powinien dochodzić swoich uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową, czy może u sprzedawcy?
|
W celu udzielenia odpowiedzi na Pani pytanie konieczne jest sięgnięcie do przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).
I tak, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 wspomnianej ustawy, „sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania”.
Idąc dalej, jak stanowi art. 6 ww. ustawy: „Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży”.
Niezgodność towaru z umową wiąże się natomiast z określonymi uprawnieniami po stronie konsumenta, o czym mowa w art. 8 ustawy:
„1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia”.
Jak zatem z powyższego wynika, odpowiedzialność wobec konsumenta ponosi w pierwszej kolejności jedynie sprzedawca. Nie jest tu zatem istotne to, że sprzedawca ten korzysta przy sprzedaży z elementów różnych producentów, gdyż nie może on ograniczać wobec konsumenta swojej odpowiedzialności, odsyłając go bezpośrednio do tych producentów.
Powyższe znajduje pełne uzasadnienie i poparcie w treści przepisu art. 12 omawianej ustawy, zgodnie z którym:
„1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.
2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić”.
Zatem Państwo, jako producent elementów użytych do montażu anteny, nie ponosicie bezpośredniej odpowiedzialności względem konsumenta, chyba że co innego wynika z udzielonej przez Was gwarancji. W przypadku braku odmiennych postanowień Państwa odpowiedzialność ogranicza się jedynie do sprzedawcy, który zakupił u Państwa dane elementy celem ich dalszej odsprzedaży wraz z innymi produktami.
Dlatego też w odpowiedzi na otrzymane pismo powinniście Państwo z powołaniem się na ww. przepisy wskazać konsumentowi, iż uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową może on realizować jedynie względem sprzedawcy i to właśnie do tego sprzedawcy powinien się on ze swoimi roszczeniami zwrócić.
Gdyby po zrealizowaniu przez sprzedawcę roszczeń konsumenta sprzedawca ten następnie zwrócił się do Państwa w drodze regresu z własną reklamacją, to aby można było uznać Państwa odpowiedzialność z tego tytułu, należałoby udowodnić wadę wyprodukowanego przez Państwa elementu, który to dowód obciążałby tego sprzedawcę.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
|
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>