
Indywidualne Porady Prawne
Umowa z TPAutor: Wioletta Dyl • Opublikowane: 14.11.2012 |
Moja mama w moim imieniu zawarła dość dawno umowę z TP. Chciałam ją rozwiązać, ponieważ te usługi nie są nam już potrzebne. Zadzwoniłam na infolinię, gdzie pracownik powiedział, że wystarczy wypowiedzieć umowę 2 miesiące wcześniej i zapłacić za dwie kolejne faktury (60 dni). Później okazało się, że już Orange (czy to zgodne z prawem?) wysłał mi nakaz zapłaty kary umownej z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy z TP zawartej na czas określony. Czy Orange ma słuszne roszczenia?
|
Jeżeli umowa z TP została zawarta na czas określony, to niestety wypowiedzenie umowy przed okresem upływu terminu, na jaki została zawarta, wiąże się ze zwrotem otrzymanych ulg czy zapłatą kary umownej. Proszę uważnie przyjrzeć się zapisom umownym formułującym te warunki.
Z zasady przy umowach z TP (obecnie Orange) zawartych na czas określonych wypowiedzenie umowy składa się na 30 dni, ale nie wcześniej niż 60 dni przed końcem umowy. Trzeba przy tym brać pod uwagę fakt, iż okres rozliczeniowy często przypada na koniec miesiąca, zatem informacja o rozwiązaniu umowa powinna dotrzeć przed tym terminem.
Przykro mi, ale niestety rebranding, z którym Pani się zetknęła przy okazji zmiany TP na Orange, to jedynie zmiana wizerunku (logo) firmy, tj. zmiana marki, pod którą TP nadal świadczy usługi, a to oznacza, że w zakresie dotychczasowych praw i obowiązków klienta w związku z podpisaniem terminowej umowy z TP nic się nie zmienia. A zatem dotychczasowy klient nie ma możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy terminowej, bez ponoszenia związanych z tym opłat określonych w tej umowie. Umowa już podpisana z TP obowiązuje do momentu jej wygaśnięcia lub podpisania stosownego aneksu związanego z jej przedłużeniem na warunkach promocyjnych.
Możliwość wcześniejszej rezygnacji w podpisanej już umowy terminowej dawałaby Pani zmiana regulaminu świadczenia usług przez TP (Orange), ponieważ Pani niezgoda na zmianę tych warunków wiązałaby się z możliwością odstąpienia od dotychczasowej umowy bez ponoszenia jakichkolwiek ujemnych konsekwencji.
Natomiast w Pani przypadku zachodzą dwie dość dziwne sytuacje, które mogłaby Pani ewentualnie wykorzystać. Po pierwsze pisze Pani, że umowę z TP podpisała na Panią Pani mama. W tej sytuacji, aby umowa była ważna, Pani mama musiałaby legitymować się w momencie podpisania umowy pełnomocnictwem upoważniającym ją do zawierania za Panią umów, jeżeli takiego pełnomocnictwa od Pani nie miała, umowa nie jest ważna i można tej sytuacji kwestionować jej skuteczność.
Po wtóre wspomina Pani rozmowę z pracownikiem TP (Orange) przez infolinię. Pracownik poinformował Panią, iż zapłata dwóch kolejnych faktur (za 60 dni) pozwala Pani na rozwiązania umowy, a nie uprzedził o konieczności zapłaty w tej sytuacji kary umownej. Można też próbować wyjaśnić ten wątek na zasadzie wprowadzania Pani w błąd. Chociaż wydaje mi się, iż wskazując na konieczność zapłaty za 60 dni, osoba ta przyjęła, że złożyła Pani wypowiedzenia na 60 dni przed upływem terminu umowy, co zapewne uznała za dopuszczalne (i miała rację). Ale być może ktoś doszedł do wniosku, że wypowiedzenie złożyła Pani wcześniej niż na 60 dni przed końcem okresu rozliczeniowego, stąd też obciążenie Pani karą za przedterminowe zerwanie umowy. Proszę zatem przede wszystkim sprawdzić dokładnie daty wszystkich tych zdarzeń, biorąc pod uwagę, że dokonanie rebrandingu nie ma niestety wpływu na treść zawartej umowy. Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>