
Indywidualne porady prawne
Umowa zlecenie pomiędzy pierwszą i drugą umową o pracęAutor: Marta Handzlik-Rosuł • Opublikowane: 21.10.2019 |
Pracuję na wyższej uczelni. Z niedopatrzenia pracodawcy powstanie przerwa między moją pierwszą umową o pracę a następną. Przerwa wyniesie 12 dni roboczych. Na ten okres zaproponowano mi zatrudnienie na umowę-zlecenie zgodnie z wcześniej ustaloną liczbą godzin. Jakie konsekwencje, oprócz finansowych (np. dot. godzin ponadwymiarowych), wiążą się z ową decyzją dziekana? Czy wpłynie ona na staż pracy, na naliczanie emerytury? Czy nowa umowa będzie się liczyła jako kontynuacja, czy jako umowa pierwsza? Czy prawo pracy w jakiś sposób chroni nauczyciela akademickiego, jeśli opisana sytuacja powstaje nie z jego winy? |
![]() Fot. Fotolia |
Jeśli chodzi o umowę-zlecenie, to dla celów stażu pracy jest ona traktowana zupełnie odmiennie od umowy o pracę. Z uwagi na to, że jest to umowa cywilno-prawna, a staż pracy podlega pod przepisy prawa pracy, nie wlicza się ona do stażu pracy, stąd przy późniejszych świadczeniach zależnych od długości stażu okres ten nie będzie uwzględniany. Słowem, umowa ta nie będzie się liczyła dla na przykład wyliczenia nagrody jubileuszowej.
Jeśli chodzi o staż emerytalny, to tutaj sytuacja jest nieco inna, bowiem umowa-zlecenie jest umową podlegającą obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Nieobowiązkowe jest tylko ubezpieczenie chorobowe. W związku z tym każdy okres pracy na zleceniu, gdy odprowadzane były składki rentowe i emerytalne do ZUS, wlicza się do stażu emerytalnego.
Z kolei zgodnie z art. 25(1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666) – okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech.
Przepis ten nie wskazuje, że umowy terminowe powinny następować jedna po drugiej, bez określonej przerwy. Oznacza to, że jeśli dotychczas miał Pan umowę terminową (na czas określony), to kolejna umowa na czas określony zawarta po umowie-zleceniu będzie drugą umową z limitu trzech przewidzianych przez przepisy.
Jeśli zaś chodzi o to, czy pracownika chroni prawo w opisanej sytuacji – co do zasady nie. Oczywiście pracownik może odmówić podpisania umowy-zlecenia, albo jeśli ją podpisze – zawsze może dochodzić potem przed sądem, że tak naprawdę wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę, a jedynie nazwa umowy była odmienna. Jednak jest to proces długotrwały i nie zawsze przynosi zamierzony skutek. Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Zapytaj prawnika - porady prawne online |
|
Zapytaj prawnika
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>