Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Transakcja na Allegro między osobami prywatnymi

Autor: Katarzyna Siwiec • Opublikowane: 02.03.2017

Wystawiłem przedmiot na sprzedaż w serwisie Allegro (interfejs podłączany do komputera, używany, o czym informowałem w opisie aukcji). Wystawiona aukcja od osoby prywatnej i zakupiona również przez osobę prywatną. Po 20 dniach od odebrania paczki kupujący stwierdził, że urządzenie nie działa, i chciał mi je zwrócić. Ja korzystałem z tego urządzenia i wiem, że było w pełni sprawne przed wysyłką, wiem również, że sprzedawca posiada już co najmniej jedno takie samo urządzenie, o czym mnie informował, więc ciężko mi uwierzyć, że tyle czasu zajęło mu sprawdzenie (kwestia podłączenia dwóch przewodów. Co powinienem zrobić w tej sytuacji?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

W opisanym przez Pana przypadku kupujący korzysta z tzw. uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy.

 

Zgodnie z treścią art. 5561 § 1 Kodeksu cywilnego „wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

 

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym”.

 

Również wówczas jeśli sprzedawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej jest odpowiedzialny za jakość rzeczy z tytułu rękojmi.

 

Obecnie kupujący twierdzi, że istnieje wada, i chce od umowy odstąpić i rzecz Panu zwrócić, Pan winien w takiej sytuacji zwrócić mu pieniądze.

 

Kluczowe jest zatem to, czy wada istnieje, czy też nie istnieje. Ja tego oczywiście przesądzić nie mogę. Możliwe jest zarówno to, że wada rzeczywiście istnieje, a kupujący dopiero po miesiącu sprawdził działanie zakupionego urządzenia, a możliwe jest też to, iż je po prostu zepsuł i teraz twierdzi, że było wadliwe. Tak naprawdę gdyby doszło do procesu pomiędzy Państwem, konieczne byłoby pewnie powołanie biegłego, który zbadałby interfejs i próbował ustalić, czy jest wada jakaś fabryczna, czy też wada wynikła z nieprawidłowego użytkowania – ta druga sytuacja oczywiście zwalnia Pana od odpowiedzialności. Zgodnie bowiem z treścią art. 559 Kodeksu cywilnego „sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili”.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Transakcja na Allegro między osobami prywatnymi

 

Niestety przepisy nie zobowiązują konsumenta do zbadania rzeczy. Przepis art. 563 § 1 Kodeksu mówi bowiem tylko, że przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. W przypadku konsumentów już to uregulowanie nie obowiązuje. Konsument ma tylko prawa do przetestowania sprzętu ale nie jest to jego obowiązek.

 

Teoretycznie zatem wada może się ujawnić w trakcie całego okresu obowiązywania rękojmi, a więc de facto 2 lat. Art. 568 § 1 Kodeksu mówi, że sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat.

 

Tak więc w tej konkretnej sytuacji, jeśli nie chce Pan uznać reklamacji, może Pan odpisać, że rzecz była w pełni sprawna, a jeśli obecnie nie funkcjonuje, jest to wyłączenie wina kupującego, który musiał ją uszkodzić albo po prostu nie umie jej podłączyć. Proszę jednak pamiętać, że on zawsze może nie uznać Pana argumentów i skierować sprawę do sądu i wówczas będzie trzeba ustalić, czy wada jest, a jeśli tak, to ustalić, czy tkwi w rzeczy, czy powstała wskutek jej niewłaściwego użytkowania – i wówczas to będzie podstawą rozstrzygnięcia.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 9 - pięć =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Brak kwoty minimalnej dla produktu na aukcji internetowej

Na internetowym portalu aukcyjnym wystawiłem przedmiot, który w opisie wyceniłem na 6000 zł. Jednak popełniłem błąd nie wyznaczając kwoty minimalnej zakupu. Wykorzystał to kupujący, licytując kilka sekund przed końcem aukcji. W rozmowie telefonicznej zażądał wydania przedmiotu,

Zakup samochodu przez opcję `Kup teraz` na Allegro za niską cenę

Przeglądając oferty internetowego portalu aukcyjnego Allegro znalazłem auto, które wzbudziło moje zainteresowanie. Po obejrzeniu zdjęć, dokładnym przeczytaniu opisu i zaakceptowaniu ceny, kliknąłem na opcję „Kup teraz”. Kupiłem je za 2550 zł. Skontaktowałem się więc ze sp

Nieuczciwa konkurencja na Allegro

Nasza konkurencja wykupiła na Allegro wszystkie wystawione przez nas aukcje. Co możemy zrobić, aby w sposób zgodny z prawem anulować transakcję? Jakich argumentów możemy użyć, na co się powołać?
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »