Mamy 11 279 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Telefon służbowy

Autor: Marta Handzlik-Rosuł • Opublikowane: 04.04.2014

Prowadzę własną działalność. Chcę zatrudnić nową osobę do biura, które jest czynne 8–16, ale zagraniczny klient wymaga 24-godzinnej dyspozycyjności (telefonicznej). Chcę dać pracownikowi telefon służbowy, ale nie wiem, jak w umowie i wynagrodzeniu uwzględnić ową dyspozycyjność. Proszę o wskazówki.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Odpowiadając na Pana pytanie, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 1515 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy pracodawca ma prawo nakazać pracownikowi pozostawanie poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Jeżeli pracownik nie wykonuje pracy podczas dyżuru, to okres ten nie jest wliczany do jego czasu pracy i pracownikowi nie należy się wynagrodzenie za pracę. Niemniej nawet w takim przypadku czas pełnienia dyżuru nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku dobowego i tygodniowego.

 

Kwalifikując pozostawanie pracownika w gotowości pod służbowym telefonem komórkowym jako dyżur pozazakładowy, Sąd Najwyższy (wyrok z 9 grudnia 2011 r., sygn. akt II PK 115/11) wskazał, że z jednej strony pracownik wówczas nie pracuje i nie jest to czas pracy, ale z drugiej nie jest to również czas wypoczynku, gdyż pracownik nie może podejmować czynności, które ograniczą lub uniemożliwią mu stawienie się do ewentualnej pracy. Miejsce dyżurowania może być wyznaczone przez pracodawcę w różny sposób – jako adres (punkt) albo obszar geograficzny, w tym również poprzez zobowiązanie pracownika do stawienia się do pracy w odpowiednim czasie po wezwaniu go przez pracodawcę (por. wyroki z 13 maja 2009 r., sygn. akt III PK 8/09, III PK 9/09).

 

W rezultacie wyznaczanie dyżurów pozazakładowych pod telefonem komórkowym nie pozostaje zupełnie bez konsekwencji i limitów dla pracodawcy – ograniczenie wynika w szczególności z przepisów gwarantujących pracownikowi odpoczynek. Skutkiem ich bagatelizowania może być roszczenie pracownika o zadośćuczynienie za naruszenie dobra osobistego na podstawie art. 448 Kodeksu cywilengo (por. np. uchwałę SN z 9 września 2008 r., sygn. akt III CZP 31/08, wyrok SN z 18 sierpnia 2010 r., II PK 228/09, uchwałę SN z 13 marca 2008 r., I PZP 11/07).

 

Dlatego też nie może Pan zobowiązać pracownika do 24-godzinnych dyżurów pod telefonem, gdyż zdecydowanie naruszałoby to jego prawo do odpoczynku. Skoro klient wymaga takiej obsługi, powinien Pan podzielić dyżury miedzy kilku pracowników tak, aby w żadnym przypadku nie doszło do naruszenia przepisów prawa.

 

Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy (Kodeks pracy, inne ustawy i rozporządzenia) nie normują zasad korzystania przez pracownika ze sprzętu służbowego. W Kodeksie pracy znajdują się tylko przepisy dotyczące odpowiedzialności materialnej pracownika za szkodę w mieniu pracodawcy. Brak jest natomiast uregulowań szczegółowych, które dotyczyłyby konkretnych zasad korzystania przez pracownika ze wspomnianego sprzętu. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może tych kwestii uregulować na poziomie zakładu pracy – w dotyczącym tych spraw osobnym regulaminie lub w umowie. Nie ma też przeszkód, aby zasady korzystania ze sprzętu służbowego określić w już obowiązujących przepisach zakładowych lub w umowie o pracę. W takim jednak przypadku każda modyfikacja tych zasad będzie wymagała zmiany regulacji zakładowych lub umowy o pracę.

 

Trzeba podkreślić, że regulamin lub umowa w sprawie korzystania ze sprzętu służbowego nie może przewidywać postanowień, które naruszają bezwzględnie obowiązujące zasady i przepisy prawa pracy.

 

Pracodawca, zawierając odrębną umowę w sprawie korzystania przez pracownika ze sprzętu służbowego lub tworząc dotyczący tego regulamin, na ogół chce się zabezpieczyć przed ponoszeniem kosztów eksploatacji tego sprzętu w celach prywatnych. W wielu wypadkach chodzi o prywatne rozmowy wykonywane ze służbowego telefonu. Pracodawca może określić, że koszty takich połączeń podlegają zwrotowi przez pracownika. Dopuszczalne jest też przyznanie zatrudnionemu pewnego limitu rozmów prywatnych. Przedmiotem regulacji umownych mogą być również zasady zgłaszania przez pracownika uszkodzenia czy zagubienia telefonu służbowego oraz jego zwrotu pracodawcy.

 

Przykładowy zapis w umowie o powierzeniu telefonu do użytku pracownika może wyglądać następująco:

 

㤠1

Pracodawca udostępnia Pracownikowi służbowy telefon komórkowy firmy …, nr seryjny …, w celu prowadzenia rozmów służbowych. Telefon przekazany do użytku Pracownika stanowi własność Pracodawcy. W przypadku zmiany stanowiska pracy lub rozwiązania stosunku pracy Pracownik jest zobowiązany zwrócić telefon służbowy Pracodawcy w ostatnim dniu zatrudnienia lub w ostatnim dniu świadczenia pracy na danym stanowisku.

 

§ 2

Pracodawca pokrywa wyłącznie koszty rozmów służbowych na podstawie billingu przekazanego przez operatora sieci.

 

§ 3

Pracownik zobowiązuje się do zwrotu Pracodawcy kosztów rozmów i SMS-ów prywatnych. Zwrot kosztów nastąpi przez ich potrącenie z wynagrodzenia Pracownika. W tym celu Pracodawca przedłoży Pracownikowi fakturę z wyszczególnioną kwotą za rozmowy prywatne i uzyska pisemną zgodę Pracownika na jej potrącenie.

 

§ 4

Pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za przekazany mu do użytkowania telefon służbowy na zasadach odpowiedzialności za mienie powierzone. Przekazanie telefonu zostanie potwierdzone w protokole zdawczo-odbiorczym. Utratę, uszkodzenie lub zniszczenie telefonu Pracownik jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić Pracodawcy, a w przypadku utraty telefonu dodatkowo operatorowi sieci.

 

§ 5

Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania telefonu służbowego w należytym stanie technicznym i do korzystania z niego zgodnie z niniejszym regulaminem i instrukcją obsługi producenta. Pracodawca nie ponosi kosztów eksploatacji i naprawy telefonu, które wynikają z nieprawidłowego korzystania z niego przez Pracownika.


§ 6

Niniejsza umowa może zostać rozwiązana przed każdą ze stron za 3-dniowym okresem wypowiedzenia. Z upływem ostatniego dnia wypowiedzenia Pracownik jest zobowiązany zwrócić telefon Pracodawcy, co zostanie potwierdzone w protokole zdawczo-odbiorczym”.


Należy też podkreślić, ze oczywiście za dyżur pod telefonem może Pan przyznać pracownikowi odpowiednie wynagrodzenie, ale jeśli nie chce Pan tego robić wprost w umowie – będzie ono wynikało z przepisów prawa pracy.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • cztery - V =

»Podobne materiały

Odmowa wykonania polecenia służbowego

Mój pracodawca zaczyna współpracę z firmą prowadzącą działalność w Brazylii. Zamierza delegować tam pracowników na dwumiesięczne delegacje. Uważam, że to miejsce niebezpieczne i nie chcę tam wyjeżdżać. Czy mogę powołać się na jakiś przepis, odmawiając wykonania polecenia służbowego? Jeżeli nie, będę

 

Dyżur telefoniczny pielęgniarki pracującej w szkodliwych warunkach

Pracuję w służbie zdrowia w warunkach szkodliwych, 5 godzin dziennie. Czy pracodawca może nakazać mi pełnić dyżur pod telefonem od godz. 13 do godz. 8 następnego dnia i być w gotowości do udania się do szpitala w celu wykonania zabiegu? Dodam, że jestem pielęgniarką i mam wykształcenie śre

 

Dyżur medyczny – jak liczyć wynagrodzenie?

Jaka jest płaca za dyżur medyczny, zgodnie z Kodeksem pracy – 100% czy 50%? Co jest podstawą naliczania tej płacy – faktyczne wynagrodzenie (pensja plus stałe dodatki, np. premia, wysługa lat itp.) czy pensja podstawowa? Do jakiego dnia, według zasad ogólnych, musi być wypłacana pensja z

 

Udostępnienie treści wiadomości sms od operatora

Dowiedziałem się, że żona mnie zdradza. Chciałbym uzyskać dostęp do treści jej SMS-ów, aby to potwierdzić (przyznała się już do winy, więc chodzi jedynie o formalność). Jak to załatwić? Dodam, że telefon jest zarejestrowany na mnie, żona jest jedynie jego użytkownikiem.  

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »