Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż lokalu mieszkalnego a VAT

Autor: Aleksander Słysz • Opublikowane: 10.02.2014

Prowadzę działalność gospodarczą (usługi budowlane). W 2010 r. nabyłem grunt z przeznaczeniem pod działalność gospodarczą. Następnie w ramach działalności wybudowałem na wspomnianym gruncie dom z dwoma lokalami mieszkalnymi z przeznaczeniem do sprzedaży. Lokal na parterze został sprzedany. Na drugi lokal nie mogłem znaleźć nabywcy. W związku z tym lokal wycofałem z mojej firmy z przeznaczeniem na własne potrzeby (nie opodatkowałem tej czynności). Sporządzono kosztorys budowlany wraz z uwzględnieniem kosztu wydzielonej powierzchni gruntu. Wartość ta została wyłączona z moich kosztów podatkowych – koszt netto bez podatku VAT. Czy należało uwzględnić podatek VAT? Potem wynająłem ten lokal. Obecnie pojawił się potencjalny nabywca. W jaki sposób mogę dokonać sprzedaży lokalu mieszkalnego? Jako firma czy prywatnie? Z podatkiem VAT czy bez tego podatku?

Monika Wycykał

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu jest m.in. przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele osobiste, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Zatem, w uproszczeniu, jeśli wznosząc lokal, odliczał Pan VAT, to przekazanie ukończonego lokalu mieszkalnego na Pana cele osobiste stanowiło dostawę towaru (zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT), a właściwą stawką była dla lokalu mieszkalnego stawka obniżona (o ile oczywiście lokal spełniał definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

 

Zatem, w zakresie VAT, uważam, że należało dokonać (nadal należy) opodatkowania podatkiem VAT w związku z przekazaniem na cele osobiste. Wycofanie spowodowało, że lokal nie jest już majątkiem związanym z działalnością gospodarczą i sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do opodatkowania VAT dochodzi tu jednokrotnie i winno ono mieć miejsce w momencie wycofania z działalności.

 

Moim zdaniem, analogiczna jest sytuacja w podatku dochodowym, aczkolwiek wprost z przepisów to nie wynika. Jednak analiza art. 10 ust. 3 i art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz fakt, iż skorygowano koszty, pozwalają uznać, że nie mamy do czynienia z przychodem z działalności gospodarczej, zatem przychód ten opodatkowany będzie jako przychód ze źródła: odpłatne zbycie nieruchomości i niektórych praw (art. 10 ust. 8 ww. ustawy).


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja z dnia 13 stycznia 2010 r. Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura: IPPB1/415-798/09-4/KS), w której czytamy, iż „przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego wycofanego z działalności gospodarczej należy zakwalifikować do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

 

Gdy sprzedaż lokalu mieszkalnego nie następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota uzyskana ze sprzedaży jest przychodem podlegającym opodatkowaniu.

 

Zatem dochód z odpłatnego zbycia, zgodnie z ustawą o PIT, opodatkowany zostanie podatkiem dochodowym, który wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, rozumianym jako „wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia”, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (powiększoną niekiedy o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw). Sprzedaż rozlicza się tu na druku PIT-39, którego składa się w terminie złożenia zeznania rocznego za rok sprzedaży nieruchomości.

 

Dodać muszę, że problematyka sprzedaży wycofanych z działalności składników majątku – czy nabytych, czy wytworzonych – jest niejednolicie traktowana zarówno w doktrynie, jak i w praktyce fiskusa. Tym samym jest możliwe, iż omówiony problem inaczej zinterpretują przedstawiciele fiskusa.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 6 + 0 =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Dostawa okien PCV do Austrii

Jakie dokumenty powinnam kompletować i jak wypełniać przy dostawie do Austrii okien PCV?

Zwrot VAT-u przy WDT

Kupiłem towar od firmy w kraju, na fakturę ze stawką 23%. Następnie eksportuję towar za granicę na 0% VAT-u WDT. Wszystkie wymogi spełniam. Czy US może odmówić mi oddania VAT-u przy WDT?

Przeoczenie obowiązku zgłoszenia firmy

Prowadzę działalność handlową za pomocą kasy fiskalnej, zwolnioną z VAT. Dwa miesiące temu przekroczyłam limit zobowiązujący do zgłoszenia firmy do VAT. Przeoczyłam jednak obowiązek złożenia deklaracji. W tym czasie dokonywałam wciąż zakupów na faktury VAT. Kiedy odliczę je od obrotu, nie wychodzi mi VAT do zapłaty. Czy mam prawo odliczyć te faktury od sprzedaży i co dalej robić?

Zakup lokalu, najem i szybka sprzedaż

Mam pytanie odnośnie naliczenia podatku VAT przy odsprzedaży lokalu użytkowego. Mianowicie zakupiłem lokal w grudniu zeszłego roku za kwotę 89 tys. zł netto (bez doliczonego podatku VAT), następnie go wyremontowałem (nie ponosząc nakładów większych niż 30% wartości nieruchomości). Lokal w maju bieżącego roku został wynajęty, na co wystawiam co miesiąc fakturę VAT. Czy w momencie sprzedaży jeszcze w roku bieżącym jestem zobowiązany do naliczenia podatku VAT do kwoty sprzedaży?

Podatek VAT za prace serwisowe w Danii i Finlandii

Firma B z Polski zleca kontrakt dla firmy C też z Polski na prace serwisowe w firmie A w Danii lub Finlandii (W EU). Firma A przelewa pieniądze za wykonaną usługę dla firmy B w kwocie neto, natomiast firma C wystawia dla firmy B fakturę. Czy ma być ona z podatkiem VAT, czy bez?

Obrót metalami kolorowymi a odwrotne obciążenie VAT

Prowadzę działalność gospodarczą, rozliczam się poprzez ryczałt ewidencjonowany, ale od przyszłego miesiąca przechodzę na VAT, ponieważ przekroczę limit. Chciałbym poszerzyć swoją działalność o recykling odpadu kabli miedzianych i aluminiowych, czyli odseparowanie miedzi lub aluminium od otuliny pokablowej. Od nowego roku podpisuję umowę kupna takiego odpadu z niemiecką firmą zajmującą się skupem oraz demontażem takich i innych odpadów. Moje pytanie dotyczy zagadnień podatkowych: czy kupując odpad od niemieckiej firmy, otrzymam od nich fakturę VAT? W jaki sposób później muszę się rozliczyć w Polsce oraz czy przy sprzedaży czystego metalu (miedzi i aluminium) w Polsce występuje VAT odwrócony?

Określenie momentu wykonania usługi przy sprzedaży za pośrednictwem dystrybutora

Jestem właścicielem małego wydawnictwa. Podpisałem umowę handlową z dystrybutorem na sprzedaż książek. Według umowy dystrybutor sprzedaje publikacje w imieniu własnym i na własny rachunek. Przekazanie publikacji następuje na podstawie dokumentów dostawczych (zawierających ilość, cenę zakupu, stawkę VAT oraz wartość). Należność dla dostawcy powstaje z chwilą otrzymania rozliczenia za sprzedany towar. Czy dystrybutor może sprzedawać towar nie posiadając jeszcze faktury zakupu, ponieważ faktura od mojego wydawnictwa – według umowy – pojawi się dopiero po przekazaniu rozliczenia ze sprzedaży? Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Co powinna zawierać wystawiona przeze mnie dla dystrybutora faktura VAT?

Sprzedaż wyremontowanego mieszkania a VAT

Prowadzę jednoosobową działalność, jestem płatnikiem VAT. Pół roku temu rozszerzyłam działalność o handel nieruchomościami. Wystawiłam mieszkanie na sprzedaż po uprzednim jego wyremontowaniu. Mieszkanie zakupiłam od osoby prywatnej, więc nie było możliwości odpisu VAT – akt notarialny jest wystawiony na mnie nie na firmę. Za remont nie odpisywałam VAT-u, natomiast koszty remontu zostały odliczone. Mieszkanie zakupiłam za 145 tys, remont wyniósł 16 tys. zł. Mieszkanie zostało ujęte jako towar handlowy i wykazane w remanencie. Czy sprzedaż mieszkania dokumentuję tylko aktem notarialnym, czy wystawiam również fakturę?

Usługi tłumaczeń a VAT

Podatnik zwolniony jest z podatku VAT, ale zarejestrowany do VAT EU, sprzedaje usługi tłumaczeń. Wykonał usługę tłumaczeniową dla podatnika mającego siedzibę tylko w Austrii, ale zarejestrowanego dla potrzeb VAT w Polsce. Czy wykonanie usługi tłumaczenia będzie w takim razie eksportem usług i faktura powinna być z dopiskiem „reverse charge” i, co za tym idzie, będzie trzeba tę transakcję wykazać w VAT-UE? Jeżeli jest to eksport usług, to ta austriacka spółka będzie po swojej stronie miała import usług?

Eksport warzyw do Szwajcarii

Pytanie dotyczy eksportu warzyw do Szwajcarii – ziemniaki, buraki, marchew, seler. Chodzi o eksport na niewielką skalę, bo do jednej tylko hurtowni. Jakie są wymogi co do eksportu takiego towaru z Polski do Szwajcarii?

Podatek od usług z zakresu kształcenia pracowników ochrony oraz nauki strzelania

Zakładam własną firmę, która będzie prowadzić naukę strzelania oraz organizować kursy kształcące w zawodzie pracownika ochrony (kody działalności: 85.59.B, 85.51.Z oraz dodatkowo 93.29.Z – np. imprezy strzeleckie lub prowadzenie strzelnicy). Będę płatnikiem VAT, dlatego chciałem zapytać, jaki podatek powinienem odprowadzać od usług. Jakie są odpowiednie kody PKWiU? Jeżeli mam naliczać VAT w wysokości 0%, to jak mam się rozliczać z zakupu materiałów potrzebnych do szkoleń (np. amunicji)?

Obiady wydawane przez stołówkę szkolną a VAT w 2011 r.

Jaką stawkę podatku VAT w 2011 r. należy przyjąć przy opodatkowaniu sprzedaży posiłków na stołówce szkolnej w liceum ogólnokształcącym? Uczniowie ponoszą tylko koszty zakupu surowców, szkoła nie osiąga korzyści z prowadzenia stołówki. Dotąd opisane usługi korzystały ze zwolnienia.

 

Usługi doradztwa handlowego a podatek VAT

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Dla jednego z kontrahentów spoza UE wykonałem usługę badania rynku polskiego (doradztwo handlowe). Czy jako płatnik VAT mam obowiązek wystawienia faktury z 23% stawką podatku VAT, czy też taka usługa jest zwolniona z podatku?

Zakupy na Aliexpress bez opłacenia VAT-u i cła od przesyłek do pewnej wartości

Robiłam zakupy na Aliexpress, bazowałam na informacjach, że nie płaci się VAT-u i cła od przesyłek do pewnej wartości, ostatnio z prasy dowiedziałam się, że nieprawda. Nie wiem, co robić, nie chcę ponieść konsekwencji swojej niewiedzy, zamierzam pójść do urzędu skarbowego, złożyć czynny żal, podsumować wartość zakupów i samej obliczyć VAT i odsetki (czy do 25. następnego miesiąca?). Czy tak mogłoby być? Nigdy moje zakupy nie zostały zatrzymane do oclenia, kupowałam od 2017 do 2018, przestałam, bo czuję się winna.

Likwidacja spółki cywilnej i rozliczenie zamortyzowanego budynku z urzędem skarbowym

Planujemy zlikwidować działalność w formie spółki cywilnej. W spółce jest dwóch wspólników, z czego jeden nie będzie prowadził żadnej innej działalności, a drugi wspólnik prowadzi działalność jako osoba fizyczna. W spółce jest budynek zakupiony przed kilkunastu laty, od którego odliczony był podatek VAT, a sam budynek jest zamortyzowany w całości. Zostaje też kasa fiskalna, a pozostałe środki zostały sprzedane lub zlikwidowane. Towar handlowy został zbyty taniej niż wartości zakupu. Remanent likwidacyjny towarów handlowych wynosi zero. W jaki sposób rozliczyć z urzędem skarbowym budynek i jakie dokumenty złożyć w urzędzie skarbowym? Spółka jest płatnikiem podatku VAT.

Wynajem pracowników z branży budowlanej a podatek VAT

Obecnie przy montażu naszych urządzeń korzystamy z firm montażowych, którzy są naszymi podwykonawcami. Firmy montażowe wystawiają nam faktury z odwrotnym obciążeniem za usługi zawarte w załączniku nr 14 ustawy VAT. Chcielibyśmy od jednego naszego dostawcy usług „wynająć pracowników” i zawrzeć z nim umowę na wynajem pracowników jako usługa ze stawką VAT 23%. Nasze zapytanie dotyczy samego wynajmu pracowników. 1. Czy taki wynajem możemy zawrzeć jako w pełni legalna forma umowy – pomimo iż dostawca usług nie jest zarejestrowany jako Agencja Pracy Tymczasowej? Czy nie będziemy z tego faktu ponosić jakiś konsekwencji? Jakie warunki formalne muszą być spełnione by taka umowa została zawarta? Jakie PKD musi posiadać firma dostawcy usług? 2. Czy jeżeli zawarlibyśmy umowę nie na sam wynajem pracowników, ale na świadczenie prac montażowych pod naszym kierownictwem – byłaby to stawka VAT 23%, czy nadal odwrotne obciążenie? Pracownicy, którzy mają zostać wynajęci naszej firmie, są u swojego pracodawcy zatrudnieni na umowę o pracę w pełnym wymiarze. Pracownicy posiadają kwalifikacje i certyfikaty do wykonywania prac montażowych. Są przeszkolenie z pierwszej pomocy itp. Firma naszego dostawcy działa w podobnej branży.

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »