Mamy 11 195 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż konsumencka – praktyka i regulacje prawne

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 16.11.2007

Każdego dnia coś kupujemy, ale tylko sytuacje „kolizyjne” powodują, że niektórzy z nas zaczynają szukać informacji o przysługujących nam prawach i obowiązkach sprzedawcy. Jak złożyć reklamację, na co się powołać i czego żądać od sprzedawcy – to bardzo cenna wiedza przydatna na co dzień.



Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Dla sprzedaży konsumenckiej podstawę prawną stanowi ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141 z 2002 r., poz. 1176, z późn. zm.).

 

 

W czym tkwi szczególna ochrona konsumenta?

 

  • Reklamując rzecz, konsument ma prawo bez udowadniania podnosić istnienie niezgodności z umową aż przez pół roku od zakupu, czyli chwili wydania rzeczy. Będzie on mógł wówczas żądać od przedsiębiorcy usunięcia niezgodności z umową lub wymiany rzeczy na nową; a jeżeli jest to niemożliwe – obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
  • Forma pisemna wymagana przy zakupach powyżej 2 000 zł oraz na zamówienie i według wzoru.
  • Długie terminy na zgłoszenie niezgodności z umową – 2 miesiące od daty ujawnienia się niezgodności; na wniesienie reklamacji – 2 lata i nie mniej niż 1 rok od zgłoszenia niezgodności z umową.

 

Sprzedaż konsumencką wyróżniają następujące cechy:

 

  • Stronami sprzedaży konsumenckiej są konsument i przedsiębiorca.
  • Obejmuje ona tylko sprzedaż rzeczy ruchomych, są to więc najczęściej zakupy zaspakajające podstawowe potrzeby konsumenta.
  • Nie zalicza się do niej sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody (chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości), nie obejmuje także sprzedaży egzekucyjnej i sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

 

W czym problem konsumencie? – najczęściej zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy nie wiedzą o wspomnianym na początku akcie prawnym, toteż kiedy dochodzi do składania reklamacji powołują się na gwarancję lub rękojmię, zaś termin niezgodności towaru z umową jest czystą abstrakcją.

 

O czym nie można zapominać? Konsument powinien pamiętać, że „pierwszy krok” – w postaci złożenia reklamacji – należy do niego, zaś kwestie prawne zawsze może pomóc mu przybliżyć wybrany podmiot, powołany do ochrony praw konsumenta, lub prawnik. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nieznajomość przepisów konsumenckich – nawet przy nieświadomości konsumenckiej strony przeciwnej – zawsze odbije się negatywnie na jego marce, zgodnie z zasadą: „zadowolony konsument powie o tym jednemu rozmówcy, zaś niezadowolony aż dziesięciu”.

 

Najczęściej zadawane pytanie: Czy można zwrócić zakupiony w sprzedaży bezpośredniej nowy, niewadliwy i zgodny z umową towar? NIE – aktualne przepisy nie przewidują w takich wypadkach odstępnego przy sprzedaży bezpośredniej. Niegdyś istniała w Kodeksie cywilnym forma sprzedaży emptio ad gustum pozwalająca na zwrot pełnowartościowego towaru. Mimo braku aktualnie obowiązku ze strony sprzedawcy uwzględniania takich żądań konsumenta – nic nie stoi na przeszkodzie, aby w tym względzie próbować ugody ze sprzedawcą, jednak wszystko zależy tu wyłącznie od jego dobrej woli.


Stan prawny obowiązujący na dzień 16.11.2007


Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 - 8 =

 

»Podobne materiały

Umowa przedwstępna

Artykuł omawia możliwości prawnego wykorzystania instytucji umowy przedwstępnej oraz skutki zawarcia tego typu umowy.

 

Gdy nie działa telefon lub internet – odpowiedzialność za nienależyte wykonanie usługi telekomunikacyjnej

Pan Marek, prowadzący działalność gospodarczą, podpisał z operatorem – Telekomunikacją Polską SA umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych (telefon stacjonarny + szerokopasmowy szybki internet w biurze). W trakcie obowiązywania umowy, z winy operatora W (współpracującego z TP SA) dosz

 

Brak odpowiedzi biura podróży na reklamację

Artykuł zawiera wyjaśnienie nurtującego każdego reklamującego usługę turystyczną problemu, co zrobić, gdy biuro turystyczne nie udzieliło odpowiedzi, bądź nadeszła ona po terminie? Przepisy są jednoznaczne – warto jednak poznać ich moc prawną także z praktycznego punktu widzenia.

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »