Mamy 10 755 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Sprzedaż konsumencka – praktyka i regulacje prawne

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 16.11.2007

Każdego dnia coś kupujemy, ale tylko sytuacje „kolizyjne” powodują, że niektórzy z nas zaczynają szukać informacji o przysługujących nam prawach i obowiązkach sprzedawcy. Jak złożyć reklamację, na co się powołać i czego żądać od sprzedawcy – to bardzo cenna wiedza przydatna na co dzień.

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Dla sprzedaży konsumenckiej podstawę prawną stanowi ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141 z 2002 r., poz. 1176, z późn. zm.).

 

 

W czym tkwi szczególna ochrona konsumenta?

 

  • Reklamując rzecz, konsument ma prawo bez udowadniania podnosić istnienie niezgodności z umową aż przez pół roku od zakupu, czyli chwili wydania rzeczy. Będzie on mógł wówczas żądać od przedsiębiorcy usunięcia niezgodności z umową lub wymiany rzeczy na nową; a jeżeli jest to niemożliwe – obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
  • Forma pisemna wymagana przy zakupach powyżej 2 000 zł oraz na zamówienie i według wzoru.
  • Długie terminy na zgłoszenie niezgodności z umową – 2 miesiące od daty ujawnienia się niezgodności; na wniesienie reklamacji – 2 lata i nie mniej niż 1 rok od zgłoszenia niezgodności z umową.

 

Sprzedaż konsumencką wyróżniają następujące cechy:

 

  • Stronami sprzedaży konsumenckiej są konsument i przedsiębiorca.
  • Obejmuje ona tylko sprzedaż rzeczy ruchomych, są to więc najczęściej zakupy zaspakajające podstawowe potrzeby konsumenta.
  • Nie zalicza się do niej sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody (chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości), nie obejmuje także sprzedaży egzekucyjnej i sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

 

 


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

W czym problem konsumencie? – najczęściej zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy nie wiedzą o wspomnianym na początku akcie prawnym, toteż kiedy dochodzi do składania reklamacji powołują się na gwarancję lub rękojmię, zaś termin niezgodności towaru z umową jest czystą abstrakcją.

 

O czym nie można zapominać? Konsument powinien pamiętać, że „pierwszy krok” – w postaci złożenia reklamacji – należy do niego, zaś kwestie prawne zawsze może pomóc mu przybliżyć wybrany podmiot, powołany do ochrony praw konsumenta, lub prawnik. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nieznajomość przepisów konsumenckich – nawet przy nieświadomości konsumenckiej strony przeciwnej – zawsze odbije się negatywnie na jego marce, zgodnie z zasadą: „zadowolony konsument powie o tym jednemu rozmówcy, zaś niezadowolony aż dziesięciu”.

 

Najczęściej zadawane pytanie: Czy można zwrócić zakupiony w sprzedaży bezpośredniej nowy, niewadliwy i zgodny z umową towar? NIE – aktualne przepisy nie przewidują w takich wypadkach odstępnego przy sprzedaży bezpośredniej. Niegdyś istniała w Kodeksie cywilnym forma sprzedaży emptio ad gustum pozwalająca na zwrot pełnowartościowego towaru. Mimo braku aktualnie obowiązku ze strony sprzedawcy uwzględniania takich żądań konsumenta – nic nie stoi na przeszkodzie, aby w tym względzie próbować ugody ze sprzedawcą, jednak wszystko zależy tu wyłącznie od jego dobrej woli.



Stan prawny obowiązujący na dzień 16.11.2007

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 plus 2 =

 

»Podobne materiały

Umowa przedwstępna

Artykuł omawia możliwości prawnego wykorzystania instytucji umowy przedwstępnej oraz skutki zawarcia tego typu umowy.

Gdy nie działa telefon lub internet – odpowiedzialność za nienależyte wykonanie usługi telekomunikacyjnej

Pan Marek, prowadzący działalność gospodarczą, podpisał z operatorem – Telekomunikacją Polską SA umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych (telefon stacjonarny + szerokopasmowy szybki internet w biurze). W trakcie obowiązywania umowy, z winy operatora W (współpracująceg

Brak odpowiedzi biura podróży na reklamację

Artykuł zawiera wyjaśnienie nurtującego każdego reklamującego usługę turystyczną problemu, co zrobić, gdy biuro turystyczne nie udzieliło odpowiedzi, bądź nadeszła ona po terminie? Przepisy są jednoznaczne – warto jednak poznać ich moc prawną także z praktycznego punktu widzen
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »